Gemaakte database overzetten naar nieuwe computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koenie31

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2012
Berichten
263
Hallo allemaal

Vandaag heb ik hier een laptop ontvangen maar hij werkt nog met een Windows XP en
die mevrouw wil een nieuwe Windows 7 omdat XP niet meer door Microsoft wordt ondersteund.

Nu vraag ik mij af, hoe kan je een volledig gemaakt database (stock gegevens, klanten, leveringen ...)
over zetten naar die nieuwe pc, als ik gewoon het bestand van de database kopieer kan mijn computer
het bestand enkel openen en daar stopt het, de laptop gaat niet verder dan het startscherm en er verschijnt een venster dat er verwijzingen ontbreken.
Dus nu is mijn vraag hoe kan ik de complete database overzetten in die Windows 7 zodat die mevrouw
haar database toch nog blijft werken ? Moeten er speciale bestanden worden overgezet of moet hij volledig herschreven worden ?
(Herschrijven is niet echt een optie...)

Groetjes
Koen
 
Alles wat je nodig hebt zit als het goed is al in de database. Dus het ene databasebestand kopieeëren is genoeg. Maar het kan zijn dat je bepaalde bibliotheken niet hebt, en dat daar verwijzingen naar zijn in de database. En dan werkt de db niet. Maar dat ligt dus niet aan het database bestand. Waarschijnlijk start de db op zonder de menustructuur gezien het startscherm verschijnt en je niks kunt doen. Je zult de db dus moeten opstarten met de <Shift> toets ingedrukt, zodat de volledige interface geladen wordt. Dan kun je op onderzoek gaan. Om te beginnen moet je de bibliotheken controleren. Ga daarvoor naar het VBA venster (<Alt>+<F11>) en klik op <Extra>, <Verwijzingen>. Staan daar ontbrekende bibliotheken, zet die dan eerst uit. Goede kans dat ze niet eens gebruikt worden; ontwerpers hebben de neiging meer bibliotheken aan te zetten dan ze nodig hebben. Kijk dan ook gelijk of je de db kunt compileren zonder fouten: <Foutopsporing>, <db compileren>. Gaat dat ook goed, dan zou de db moeten werken. Maar ik vermoed dat je wel wat zaken tegen gaat komen. Die moet je dan repareren.
 
Bedankt voor de reactie en sorry voor mijn veel te late reactie ! Ik heb de database kunnen herstellen en hij werkt weer maar in de database zit een soort module en die zorgt ervoor dat je onmiddellijk kan afdrukken naar een PDF zodat je die dan kan opslaan. Het probleem is nu dat de database werkt maar bij het afdrukken komt de factuur liggend te staan in plaats van staand. De facturen moeten wel staand worden afgedrukt omdat er helemaal onderaan een tekst staat op het blad met de contact gegevens. Hoe zou ik dit nu nog kunnen oplossen zodat de database toch een factuur kan maken maar dan we één die staand is. :)
 
Een rapport onthoudt zelf de papierinstellingen. Zeker als de printer niet verandert. Maar wellicht dat je daar eens naar kunt kijken. Dus pagina-instelling aanpassen, en weer opslaan.
 
Om het document af te drukken (onmiddellijk naar de printer verzenden) vanuit het programma werkt volledig en staat het document staand georiënteerd op de pagina. De factuur wordt enkel liggend geplaatst op het blad waarschijnlijk komt dit door een foutje in het systeem. Het enige probleem is dat er geen venster verschijnt om het document te wijzigen of te bewerken. De database zorgt ervoor dat de gegevens die je hebt ingevoerd onmiddellijk naar een PDF document worden verzonden. Het enige wat jij nog kan doen is de locatie aangeven waar je het moet opslaan. Als je dan de PDF opent dan lijkt het alsof het bestand een stuk is afgesneden en dat het liggend is gemaakt. Zou het ergens een kleinigheidje zijn om het bestand toch opnieuw recht te krijgen of denk je dat er iets serieus mis is met de database?
 
Kan ik zo niet zeggen. Met welke Office versie werk je?
 
Ik vermoed dat de database in een MS Acces 2000 of 2003 gemaakt is (er staand bestandsindeling 2000) .Die mevrouw gebruikte hem in een Acces 2007. Om hem nu te openen heb ik een Acces 2010 geïnstalleerd omdat die het gemakkelijkste werkt (vind ik persoonlijk).
 
En daarmee hb je ook de PDF module niet meer nodig, want dat kan Access zelf. Dus ik zou de eigen functionaliteit gebruiken.
 
Zou je mij dan kunnen zeggen hoe ik zo'n soort van module van Acces zelf kan gebruiken ? Ik ken zeer maar echt zeer weinig van Acces ...
 
... maar in de database zit een soort module en die zorgt ervoor dat je onmiddellijk kan afdrukken naar een PDF zodat je die dan kan opslaan.
Dit rijm ik niet helemaal met je laatste antwoord. Volgens je eigen berichtje is de db overgezet van 2003 naar 2007/2010. In 2003 en ouder kon je geen pdf's maken, en had je de code van Lebans nodig. Die zit, vermoed ik, nu in de db. Maar die heb je dus in 2010 niet meer nodig, en dat is maar goed ook, want de kwaliteit van de pdf's was niet geweldig. In A2010 (en 2007 met de extra plugin) kun je een rapport exporteren naar pdf. En dat is een kwestie van een macro of gebeurtenis maken met het commando
Code:
    DoCmd.OutputTo acOutputReport, "Rapport", acFormatPDF, "test", , , , acExportQualityPrint
De naam en het pad kun je dan wel aanpassen lijkt mij.
De coderegel kun je onder een knop op een formulier hangen.
 
Bedankt voor je reactie ! Ik ga het vanavond zeker en vast eens grondig bekijken en dan antwoord ik je zo snel mogelijk !
 
Hallo allemaal, ik heb de database eens nagekeken maar het probleem bleef. De beste manier op het nu op te lossen volgens mij. (ook de simpelste). Ik heb Foxit PDF Creator als standaard printer ingesteld waardoor het programma nu een PDF maakt als je op opslaan klinkt die dan wel op de goede manier staat. Hééééélll hartelijk bedankt voor de informatie ! Ik heb echt iets bijgeleerd !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan