DNS server aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ceevee2

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2011
Berichten
17
Beste, ik heb in een vakantiewoning een router TL-WR841N van TP link. Bepaalde websites kunnen op mijn toestellen niet weergegeven worden. Wanneer ik op m'n pc de DNS server vervang door die van Google (8.8.8.8) dan kan ik die bewuste websites wel bezoeken via m'n pc. Ik zou via de routerinstellingen willen wijzigen zodat ik niet op elk toestel de DNS server moet aanpassen.
Wat me opvalt is dat de DHCP server disabled staat. Delicaat punt is dat er aan dat netwerk een domotica systeem hangt dat zowel vanuit de woning als extern (via ander webadres) aanspreekbaar is en moet blijven. Het zou dus perfect kunnen dat de leverancier van domotica en router/wifi deze bewust op disabled gezet heeft.

Ik heb hierbij 2 vragen :
1 : indien ik wil dat de router de DNS server van google gaat gebruiken dan vul ik in het scherm DHCP settings van mijn router (zie bijlage) bij primary DNS 8.8.8.8 in van google. Dit heeft na save en reboot van de router echter geen effect. Moet ik dan ook bovenaan DHCP op enable zetten of is dat niet nodig ? Of moet ik iets totaal anders doen ?
2 : stel dat het antwoord op vraag 1 ja is, loop ik hierbij dan een risico zoals bvb dat m'n router na reboot niet meer draadloos aanspreekbaar is ? Ik heb in het verleden thuis meegemaakt dat ik bepaalde settings wijzigde waarna ik enkel nog via kabel m'n router kon aanspreken & rebooten om de oude instellingen te herstellen. Probleem is dat dit hier absoluut niet mag gebeuren omdat de router op een quasi onbereikbare plek staat om er met een netwerkkabel bij te geraken.

Ik heb m'n vraag al aan de leverancier van router + domotica gevraagd maar deze weigert me hierin te helpen. Bedankt.
 

Bijlagen

  • p6-DHCP-DHCP Settings.pdf
    9,2 KB · Weergaven: 55
Weet je zeker dat de router (en/of de internetverbinding) van jezelf zijn ? Het verbaast mij namelijk nog al dat je niet bij je eigen router kunt.

Wanneer dan ook leveranciers niet bereid zijn om je te helpen ga ik ernstige twijfels krijgen over de legaliteit van de acties welke je uit wilt voeren.
 
Beste, geen zorgen hoor, dit is volledig legaal. De router weet en zie ik zelfs staan. Probleem is dat deze in een verbreding boven de woonkamer staat op een viertal meter hoog, echt niet de plek om even met je laptop naast te gaan zitten.
Wat betreft de leverancier zal het al veel verduidelijken als ik erbij vertel dat de woning in Spanje is. De router werd geinstalleerd door de firma vd domotica. Maar vragen over internet verwijzen ze naar de provider. Die laatste reageert op geen enkele mail.
 
Begin eens met duidelijk krijgen wat wel en niet binnen je eigen veranwoordelijkheid valt? Als je dat al niet op een rij hebt dan wordt het erg lastig overleggen met andere partijen.

Zoals ik het nu begrijp heb je het volgende:
-De apparatuur is van jezelf
-Je hebt een provider voor je internetverbinding
-Er is een leverancier van Domotica

-Internet werkt. Dus deze partij is niet degene waar je mee moet spreken
-Domotica werkt, dus als jij verder iets wil wijzigen aan je eigen apparatuur is dat ook niet de verantwoordelijkheid van de Domotica leverancier

Gokje. Het Domotica verhaal zal draaien om een aantal vaste interne IP adressen en bijbehorende Port forwarding. De details daarvan kun je wel navragen bij de Domotica leverancier. Ze horen deze aan te leveren. Indien niet, dan is het misschien tijd voor een andere leverancier

Voor de rest zou je DHCP op je netwerk moeten aanzetten om DNS instellingen automatisch door je netwerk te verspreiden.
 
Beste Roger, uw omschrijving is voor zover ik er zelf beperkte kennis van heb ongeveer zoals het in elkaar zit. Het domotica verhaal is idd oa wat me schrik baart omdat ik dit niet per ongeluk wil uitschakelen. Maar meer nog zou ik eerst willen weten wat de impact is van het aanzetten van de dhcp. Als ik die aanzet en dit zou niet de oplossing blijken, denk je dan dat ik daarna nog steeds dit via wifi ongedaan krijg? Wanneer ik wijzigen aanbreng die ik enkel ongedaan kan krijgen door mn router te resetten of via kabel aan te spreken dan heb ik pas een probleem. Als iemand me kan bevestigen dat enable dhcp dit niet tot gevolg heeft dan kan/durf ik dit proberen. Thx
By the way: volledig akkoord dat de domotica leverancier ofwel vlotter info moet geven of anders beter vervangen wordt. Echter ze hebben enkele zaken
Ingebouwd wat hen vervangen heel moeilijl maakt.
 
In principe zal het aanzetten van DHCP er niet voor zorgen dat een router niet meer bereikbaar zal zijn. Maar volledige garantie ga ik niet geven zonder de volledige configuratie gezien te hebben.
 
RogerS, dank.
Kan je me bevestigen wat ik denk dat dhcp aanzetten een vereiste is om mn eigen gekozen dns server (die van google) te kunnen gebruiken. De schermen van de router laten me met dhcp off wel de dns van google invullen maar ik krijg de indruk dat de router hier enkel rekening mee houdt bij dhcp on. Is dit correct?
 
Dat klopt helemaal. Dus DHCP aan is de enige manier om dit werkend te krijgen.
 
Beste Roger, ik heb het uiteindelijk aangedurfd en alles lijkt nog te werken zoals voorheen, voorlopig is de wifi niet uitgevallen (oef). Alleen, hetgene waar het 'm uiteindelijk om te doen was is niet gelukt. Ik weet niet, mss beter hier een apart topic voor openen gezien hierdoor in feite een andere vraag ontstaan is ?
Ik ga even wat meer info geven over de uiteindelijke aanleiding van dit probleem, dit zal hopelijk verduidelijken wat en waar het juist over gaat.
Wij hebben anderhalf jaar geleden in Spanje een vakantiewoning gekocht met oa domoticasysteem. Tevens is er via wifi internet voorzien.

Ik verhuur de woning ook af en toe. Daartoe heb ik ook een website aangemaakt waar de huurders oa praktische info kunnen vinden over uitstapjes en dergelijke.
Nu zit ik al meer dan een jaar met het bizarre probleem dat m'n website overal waar ik kom bereikbaar is (draait bij Versio in Nederland). Anderzijds werkt hier in de woning om het even welke website die ik wil bezoeken.
Behalve m'n eigen website, die kan ik niet bereiken hier in de woning in Spanje. Ik heb uiteraard eerst de firma gecontacteerd die de wifi geinstalleerd heeft (die van de domotica). Die zijn er zich steeds blijven vanaf maken door te stellen dat het probleem bij mijn website ligt en niet bij hun want elke andere website werkt perfect hier via de wifi.
Ik heb ook versio gecontacteerd en zij zeggen dat het probleem niet bij hun ligt omdat de site wel degelijk werkt als zij het testen of als ik het test van om het even waar behalve hier.
Ik heb de test hier laten doen door 'n Spanjaard met z'n iPhone. Via de wifi van de woning werkt de site niet, via 3G wel.
Zo zijn we er achter gekomen dat het om 'n DNS probleem gaat. Ik heb dit voor mezelf al opgelost door op m'n pc en op m'n iPhone de DNS server te vervangen door die van Google.
Maar ik heb zelf m'n website uiteraard niet echt nodig, de website bevat vooral nuttige info voor mensen die m'n woning willen huren.
Nu kan ik toch niet aan elke huurder gaan vragen welk type toestel hij meeneemt en dan een handleiding zoeken hoe deze mensen op hun toestel de DNS server vervangen.
Dus dacht ik dit op te lossen door in de schermen van de router te gaan en daar de DNS server van Google in te vullen. Het heeft me heel veel aandringen gekost maar uiteindelijk kreeg ik eerder deze week eindelijk het wachtwoord voor de admin van de router van de installateur.
Ik had schrik hiermee de instellingen om zeep te helpen en gezien de router op een quasi onbereikbare plaats staat (heb hier geen ladder) wou ik zeker zijn dat ik goed bezig was voor ik de stap zette.
Maar nu blijkt dus dat deze stap die ik wou zetten het probleem niet oplost.
Ziet u nog een andere oplossing om op routerniveau de DNS server te wijzigen zodat m'n website voor iedereen toegankelijk wordt of kan dit gewoonweg niet (probleem ligt misschien bij de internetprovider hier ?)
Alle tips welkom, enig probleem is dat ik over een paar dagen terug naar Belgie moet dus niet zoveel meer kan testen.
Bedankt alvast.
 
Dat heeft iets met domeinnamen van doen. Zou kunnen dat je router dezelfde domeinnaam heeft als je website.

Meerdere oplossingen mogelijk afhankelijk van de router.

1) Entry aan de DNS tabel van de router toevoegen voor www.jewebsite.nl met het IP adres van je server bij Versio.
2) De domeinnaam van je router aanpassen naar iets anders. Bijv. jewebsite.local
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan