Public static string variabele terugroepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jppilot

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 sep 2014
Berichten
1
Goedenavond,

Voor mijn studie ben ik een cursus java aan het volgen. Een onderdeel van een programma is het inlezen van een lijst met woorden. Hier moet ik vervolgens enkele bewerkingen mee uitvoeren. Als ik de woordenlijst in het programma 'inbak'; dat wil zeggen dat ik een string definieer met 10 woorden en hiermee bewerkingen uitvoer, zoals random een woord uit de string kiezen, dan gaat dat allemaal prima. Het gaat mis zodra ik de externe woordenlijst invoer en deze wil gebruiken. ik gebruik NetBeans IDE 8.0.

Dit is de functie van het inlezen van de woorden:
Code:
public static String readFileToString() throws IOException {
		File dirs = new File("woordenlijst.txt");
		String filePath = dirs.getCanonicalPath() + File.separator+"src"+File.separator+"TestRead.java";
 
		StringBuilder fileData = new StringBuilder(1000);//Constructs a string buffer with no characters in it and the specified initial capacity
		BufferedReader reader = new BufferedReader(new FileReader(filePath));
 
		char[] buf = new char[1024];
		int numRead = 0;
		while ((numRead = reader.read(buf)) != -1) {
			String readData = String.valueOf(buf, 0, numRead);
			fileData.append(readData);
			buf = new char[1024];
		}
 
		reader.close();
 
		String wBestand = fileData.toString();
		System.out.println(wBestand);
         	return wBestand;
	}

de return variabele wBestand wil ik vervolgens aanroepen onder de startknop van mijn GUI, oftewel:

Code:
private void cmdStartActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) {                                         
        // TODO add your handling code here:
        cmdStart.setText("restart");
        buttonEnableFunction();
        
      
        //System.out.println(buffer);
        int RG = (int) (Math.random() * 10);            // random getal voor index woord
        wGalg = wBestand[RG];                           // het te raden woord ophalen

het programma loopt vast bij de code wBestand[RG]; logisch aangezien ik nog nergens gevraagd heb om wBestand te resturnen. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik de nieuwe string wBestand in de bovenste functie kan gebruiken in de cmdStart functie? Alvast dank, fijne avond!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan