Stageopdracht: Voorkomt (ver)storingen [FAILOVER CLUSTERING]

Status
Niet open voor verdere reacties.

djbosanac

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2008
Berichten
293
Beste alle,

Ik moet voor school(STAGE) een werkprocess uitvoeren.
Voorkomt (ver)storingen Wekrpocess 3.1

Nu moet ik wat kiezen als opdracht voor stage.
Maar kon niks vinden en dacht om een FAILOVER CLUSTERING opdracht te maken.

Nu heb ik niet de gewenste hardware daarvoor dus moet het allemaal via VM proberen te doen.
En vroeg me af of dit mogelijk was om via VM te doen en dan te testen?

Wat gebruik ik?
  • VMware workstation 10.1
  • Windows Server 2012 R2
  • Windows 7 EN Enterprise


En heb deze tutorial gezien: http://www.ngn.nl/content/installatie-van-een-failover-cluster-16-stappen (of is er een betere tutorial?)

Zou dit goed aangetoont kunnen worden? en dan bedoel ik installatie is er al hoe het moet, maar ook dat je kan aantonen wanneer je UTP kabel eruit trekt het ook werkt zonder die en je netwerk nog online is???
 
Nou er is ook een werkproces Innoveren :) . Je voert dus letterlijk een handleiding uit van internet en noemt dit "voorkomt verstoringen". Neem eerst eens een vel papier (nee geen computer) en bedenk dan hoe je gekozen oplossing bijdraagt aan "voorkomt verstoringen". Clusters gaan stuk. 2 Servers is 2 keer kans op storing. Lang niet elk probleem leidt tot een fail-over conditie, etc...... Dus tenzij je het allemaal goed bedenkt verhoog je eerder het risico op storingen dan andersom.
 
Toch even over failover clustering: Dat heeft niets te maken met de virtualisatie-software die je gebruikt. Je zult alleen meerdere (virtuele) servers moeten hebben waar je clustering op aanzet en een superbetrouwbare (virtuele) fileserver of SAN waar (o.a.) het quorum op staat. Die fileserver of SAN moet natuurlijk ook de data bevatten die (gezamenlijk) beschikbaar wordt gesteld op je cluster (uitzondering zijn statische websites, die hun data lokaal kunnen hebben).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@dnties. Daar doelde ik dus op. Eerst maar eens nadenken welke service(s) hij redundant wil uitvoeren. Maakt nogal verschil of we het hebben over file, print, dhcp,.......
 
@RogerS: De originele vraag was of Failover Clustering in VMWare Workstation 'nagespeeld' kon worden. Daar heb ik mijn antwoord op gericht.
Natuurlijk zijn jouw opmerkingen over het nut/onnut van ontwerp vooraf en Failover Clustering ihkv. de specifieke opdracht zeer juist. :)

Tijs.
 
Wat dat betreft. E.e.a. kun je mogelijk prima naspelen door de gevirtualiseerde Equallogic van Dell te gebruiken. Maar als ik de vraag van TS goed heb geïnterpreteerd was hij vooral op zoek naar een gemakkelijke manier om deze opdracht in te vullen :)
 
RogerS: Daarvoor zouden we de volledige opdracht moeten zien, maar ja... Officieel is het een huiswerkvraag, en dan zou de TS moeten melden hoe hij (uitgaand vanaf die huiswerkvraag) gekomen is op Failover Clustering (oftewel: Zijn ontwerp moeten laten zien, terwijl jij ook al over ontwerp sprak). :)

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan