Router achter Router

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bellick

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 sep 2014
Berichten
3
Hallo allemaal,

Ik wil dus een 2e router gaan plaatsen ivm de slechte verbinding op de 1e en 2e verdieping.
Nu heb ik begrepen dat je de DHCP-server uit moet zetten in router 2 en dat je daarna een netwerkkabel kan verbinden van router 1 naar router 2 in de LAN poorten. Nu is mijn vraag of ik verder nog iets moet wijzigen in router 2?

1. Moet ik het IP-adres wijzigen of kan ik dit laten zoals het is?
2. Moet ik dezelfde kanaal als router 1 gebruiken of moet daar verschil inzitten?
3. Hoe zit het met de beveiliging van router 2?
4. Moet ik eigenlijk nog iets in router 1 wijzigen qua instellingen?
5. Verder nog iets?

Router 1 is een TL-WR841N van TP-Link
Router 2 is een TL-WR841N van TP-Link


Alvast heel erg bedankt! :thumb:
 
In Router1 hoef je niets te veranderen, alleen in Router2.
En een nieuw, vast LAN ip-adres zetten in Router2 zorgt ervoor dat je zonder kunstmiddelen er bij kunt, mocht je wat willen wijzigen. Als ik het zo zie geeft een TL-WR841N ip-adressen uit vanaf x.x.x.100 t/m x.x.x.199, dus mijn suggestie hier beneden van x.x.x.253 als vast ip-adres voor Router2 zou dus prima passen.
Ik raad je aan om een ander wifi kanaal te zetten op Router2 (minstens 3 kanalen 'los' van die van Router1) en Router2 een eigen wifi netwerk-naam te laten houden. Beveiliging kun je op hetzelfde (hoge) niveau doen als op Router1 (WPA-2 PSK).

Instructie (zónder aanpassingen in de wifi instellingen van Router2, kun je later altijd nog doen):

Welk ip-adres de Router2 heeft is het best uit te zoeken via een pc/laptop die (uitsluitend) met die Router2 verbonden is.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig

Kijk naar Standaardgateway, dat is het ip-adres waarop je de Router2 dan kunt benaderen via je web-browser.

Een instructie (even aangepast aan jouw situatie) m.b.t. het veranderen van de Router2 van router naar accesspoint/switch is de volgende:
Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Router2 zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Router1. En daarna de Router2 via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Router1 verbinden

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Router1 moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Router1, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Router1 aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Router2 router:
Je kunt daarna je Router2 router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Router1). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Router2 van de Router1.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Router2.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Router2, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Router2.
5. Zet DHCP serving uit op de Router2.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Router2 uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Router2 een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Router1, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Router1. Dat kan een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Router1 als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Router1 al als LAN ip-adres gebruikt! [En ook niet het ip-adres van een ander apparaat die je eerder al een vast ip-adres had gegeven.]
Als je twijfelt, kies dan .253 als laatste deel van het ip-adres.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Router2.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Router2 bedraad met een LAN poort van de Router1.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Router1 ipv. de Router2.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Router2 nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Router2].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Router2 zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Router1.
Je hebt dus de Router2 als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!!

Ik heb nu verbinding op zolder alleen vind ik dit nog raar:

Router 1 heeft nu dit:

IP Address: 192.168.0.1
Start IP Address: 192.168.0.100
End IP Address: 192.168.0.199
Channel: 1


Router 2 heeft nu dit:

IP Address: 192.168.0.200
Channel: 6


Name (SSID) en Wireless Security zijn op beide routers hetzelfde.

Ik heb de DHCP Server uitgezet in Router 2 maar ik kan nu nog steeds op de Configuratiescherm komen. Dit is volgens mij niet de bedoeling?
Doe ik iets verkeerd?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Dat is juist wél de bedoeling, mocht je (ooit) wifi instellingen willen veranderen op router2.

Als je vraag hiermee is beantwoord, zet 'm dan nog even op opgelost.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Oke bedankt Tijs. Dus mijn instellingen zijn allemaal goed?
Ik dacht dat als je de DHCP Server uitschakelt op Router 2 dat je dan niet meer in het Configuratiescherm kan komen van Router 2.
 
Staat duidelijk in mijn instructie, stap 7 en 10. :D
Dus (wat mij betreft) ben je klaar.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan