Random kleur.

Status
Niet open voor verdere reacties.

karell

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2007
Heb Nederlandstalige Excel 2007.

Dat moet kunnen volgens mij en ik dacht dat vind ik dan wel,maar…..kan het niet vinden. :( ;)

Het gaat enkel over die RANGE hieronder.
Nu zet ie gewoon in het zwart de “naam” in f150,maar welk moet in doen om de naam random in kleur in f150 te zetten.
Misschien iets in den trant van Range(color(random(200("F150") = naam,of kan zoiets niet?

naam = InputBox("Wat is je VOORnaam?")
If naam = "" Then naam = "ZINA"
Range("F150") = naam

Willekeurig? Kan uiteraard.
Code:
Dim Naam As String
    Naam = InputBox("Wat is je VOORnaam?", "Typ een voornaam", "ZINA")
    Range("B1") = Naam
    Range("B1").Font.Color = RGB(CInt(Rnd() * 255), CInt(Rnd() * 255), CInt(Rnd() * 255))

Bedankt voor het rap reageren eh...:)

Range("f150") = Naam
Range("f150")
Heb wel B1 verandert in f150 eh...dat kan toch geen kwaad denk eh...?

Bij regel hieronder loopt het fout.
Bekijk jij die nog eens?Want ik mag er nog een heel maand naar kijken en dan.........doet ie het nog niet.;)
Range("B1").Font.Color = RGB(CInt(Rnd() * 255), CInt(Rnd() * 255), CInt(Rnd() * 255))

Laatst bewerkt:
begin eens met:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    Randomize
    If Target.Address = "$F$150" Then target.Interior.ColorIndex = Int(Rnd() * 56)
End Sub

Start wel op vanuit het blad door op een knop te klikken die een module aanroept eh...,die module is Sub vermenigvuldig()
Dus als ik alles in die Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) zet,dan heb ik geen module eh...
Wilde het er bij aanhangen, maar hier deed ik ook iets verkeerd denk.
Want het is nog geen 10kb denk.

Bijlagen

• Knipselzina.JPG
    Knipselzina.JPG
    14,6 KB · Weergaven: 61
Ik heb in mijn code B1 gebruikt omdat ik geen zin had om helemaal naar F150 te scrollen. Maar de code werkt natuurlijk als je overal Range("B1") vervangt door Range("F150"). En waar je hem triggert, dat boeit verder niet zoveel. Ik heb er een simpele procedure van gemaakt, maar je kunt hem natuurlijk ook aan een Worksheet functie hangen.
Overigens heeft snb je vraag denk ik niet helemaal goed gelezen, want hij verandert de celkleur en niet de tekstkleur. Als je beide codes combineert krijg je zoiets:

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Dim Naam As String
Dim rng As Range
    Set rng = Range("F150")
    Naam = InputBox("Wat is je VOORnaam?", "Typ een voornaam", "Zina")
    With rng
        .Value = Naam
        .Font.Color = RGB(CInt(Rnd() * 255), CInt(Rnd() * 255), CInt(Rnd() * 255))
        .Interior.ColorIndex = Int(Rnd() * 56)
    End With
End Sub

Dat was uit didaktische overwegingen: een wijziging van de lettertypekleur is niet zichtbaar als er geen gegevens in de cel staan.
Door de achtergrondkleur te nemen kon het principe van de code beter geïllustreerd worden en de vragensteller aangezet om het principe zelf toe te gaan passen op de kleur van het letterrype.

Laatst bewerkt:
Willekeurig? Kan uiteraard.
Code:
Dim Naam As String
    Naam = InputBox("Wat is je VOORnaam?", "Typ een voornaam", "ZINA")
    Range("B1") = Naam
Sorry eh...dat ik zegde dat het niet werkte,want het werkt WEL.:-)
de macro zet in cel F150 RANDOM GEKLEURD de naam nu,net gelijk ik vroeg:thumb:,maar in het blad heb ik de functie =ALS(E2=H2;$F$150;"") dat staat gekopieerd vanaf cel G2 tot G100,het zijn maaltafels voor mijn kleinkind die daarin niet goed is en dan wilde ik hare naam daar random gekleurd in laten komen,als het goed is welk ze intikt en daar komt het zo in het zwart in(natuurlijk......kieken dat ik ben ;).

PS:

Welk zet ik dan in die functie dat ie de opmaak en inhoud mee naar die cellen kopieerd gelijk in cel F150?

OctaFish <Ik heb in mijn code B1 gebruikt omdat ik geen zin had om helemaal naar F150 te scrollen.

Als het over prullekes gaat,................dan moet je bij de karell zijn eh.....:cool:;)
Ge tipt in de linker bovenhoek(naamvak) f150 in en entert dan,springt dan naar die cel eh...dan ctrl home en ge staat terug op a1.

Laatst bewerkt:
Ge tipt in de linker bovenhoek(naamvak) f150 in en entert dan,springt dan naar die cel eh...dan ctrl home en ge staat terug op a1.
En ge dag dak da nie wis? Das mij dus al veuls te veul werk :).

En ge dag dak da nie wis? Das mij dus al veuls te veul werk :).

Dak het ni docht da de kans heel klein was dat ge da ni wis eh....,want as ge zone zin gelijk hierboven staat kent,dan was de kans wel heel klein feitelijk......da ge deez ook niet wist eh.....;)Maar ik doch..........k'zal em eens verrassen.:cool:;)

Maar wat moet ik hier mee doen volgens uw?
Welk zet ik dan in die functie dat ie de opmaak en inhoud mee naar die cellen kopieerd gelijk in cel F150?Gewoon kopie plak gaat wel,maar daar ben ik niks mee het zou vanuit een functie autoamatisch moeten gaan.

PS:Ik ben wel maar nen beginneling eh...zo ene die wel een beetje van excel kent,maar dat beetjen is wel..........een heel klein beetjen eh...,maar ik wis wel van die curs.....:)

Bijlagen

• Knipselzina.JPG
    Knipselzina.JPG
    46,5 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan