Windows server 2012 Foundation of Essentials?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bramvr

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2012
Berichten
216
Beste

Ik ben bezig met een klein servetje op te zetten maar nu ga ik een licentie aankopen van Windows server 2012 maar ik weet niet goed welke versie. Het is een twijfel geval tussen de Foundation versie of de Essentials versie. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Wat wil ik maken:

- VNP server (+- 5 verbindingen tegelijkertijd)
- Windows domein (+- 5 gebruikers) als het internet het toe laat zou ik deze domeinen ook over het internet willen.
- Eventueel een pagina waar ik bestanden naar de server kan uploaden via de webbrowser (moet ik nog uitzoeken hoe dit moet (SFTP of zo))

Wat raden jullie mij aan en waarom?


Bram
 
Foundation is alleen aan te schaffen i.c.m. een nieuwe server. Dus als je wilt installeren op een server die je al hebt, dan komt alleen Essentials in aanmerking.

Essentials kan (niet voor jou van belang, overigens) meer gebruikers aan, kan overweg met meerdere CPU's (ook niet van belang voor jou, neem ik aan) t.o.v. Foundation.
Bij Essentials moet je bij de installatie meteen aangeven dat je een domein wilt (en je server wordt dan de domeincontroller van het domein), bij Foundation kun je een server stand-alone inrichten en later promoveren tot domein-controller (of als lidserver in het domein).

Essentials kan niet als (volledige) Extern Bureaublad (=RDS) server te gebruiken: Er kunnen (net zoals op alle Windows servers) 2 (administrator-)gebruikers aanmelden via Extern Bureaublad; de rol van RDS server (dus voor meer dan die 2 gebruikers) kan niet worden toegevoegd).
Wel kunnen (net zoals op elk Windows domein), met de Essentials server als domeincontroller, meerdere (RDS-, file-, mail- etc.) servers of werkstations aan het domein worden toegevoegd.

Ik zie zo dat er geen CALs nodig zijn bij Essentials (wel beperking van 25 gebruikers/apparaten in je domein), dus dat scheelt. Nadeel is dat je geen Exchange kunt draaien op een Essentials server (daar zou je overigens dan weer Exchange CALs voor moeten hebben). Ook is Essentials server niet geschikt om als Hyper-V host te draaien (kan wel zelf als Hyper-V VM gedraaid worden) en kan niet als core server gebruikt/geïnstalleerd worden, maar ik vermoed dat beide zaken voor jou van geen belang zijn.

Zover ik kan zien is VPN mogelijk: Ik zie geen beperkingen in de functionaliteit daaromtrent.

Geen idee of je hiermee nu wel of niet verder komt. Mochten er nog meer vragen zijn, dan hoor ik het wel.

Tijs.
 
Dus als ik het goed begrijp is de Essentials versie beter dan de Foundation versie?

De Essentials versie is dat de enige versie of zijn er nog verschillende Essentials versies?

Heb jij toevallig een plaats (website) waar ik deze goedkoop kan kopen? Wel naar België :p
 
Er zijn ook versies die alleen op bepaalde hardware mogen draaien (OEM / ROK versies, niet doorverkoopbaar (behalve samen met de hardware), voor (bijv.) HP servers), en upgrade versies van andere versies van Windows Server, maar verder zijn alle Essentials versies gelijk (wel zijn er 2012 Essentials en 2012 Essentials R2, maar beiden zijn voor 64-bits CPU's)
Enige verschil wat je dan nog kunt vinden, dan, is de taalversie van Essentials, waarbij de taalversies van 'grote' talen doorgaans (een beetje) lager in prijs is dan een NL versie en of er je 'm moet downloaden of dat je er een DVD bij krijgt.

Check in ieder geval bij de verkoper of het klopt met dat je GEEN device- of user CALs nodig hebt, want sommige OEM versies die ik zie op centralpoint.be beweren maar voor 1-2 users te zijn, wat helemaal in strijd lijkt met de licentie-regelingen die bij Essentials horen(!) Zie hier

www.centralpoint.be lijkt ze te verkopen, maar ik ben verder totaal niet bekend met (web-)shops in BE...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Officieel mag je zoiets alleen kopen i.c.m. nieuwe hardware.

In ieder geval geldt het volgende: Het is een OEM versie, dus (zodra geïnstalleerd) (officieel) niet te verplaatsen naar andere hardware (behoudens zo nu en dan vervanging of uitbreiding van onderdelen van de huidige hardware.
Licentie kan dan ook niet los verkocht worden; moet verkocht worden samen met de hardware waar je het op installeert.
Ook moet je dan voor support niet bij Microsoft zijn maar bij de leverancier [van de W2012 licentie].



Tijs.
 
Het probleem is alleen dat ik dacht dat Windows server 2012 een +- €300 zou kosten maar nu zou het +- €700 gaan kosten en dit vind ik wel veel. Zijn er eventueel andere oplossingen?
 
Ik heb niet gezegd dat je niet een OEM versie kunt kopen, he...

In de tijd van Windows 7 werd dat ook vaak gedaan: Een OEM versie kopen voor een pc die (eerst) Vista of XP had, maar de pc was niet nieuw aangeschaft.

Tijs.
 
Wat zijn juist de beperkingen van een OEM versie? Een nieuwe harde schijf gaat dan de licentie ook verloren? Of is het alleen maar een nieuw moederbord of processor waar de licentie vervalt?
 
Vraag dat na bij de verkoper voordat je de order plaatst: Laat de verkopers ook wat voor je doen :)

De basiszaken heb ik al aangeduid, maar mogelijk heeft de verkoper nog wat verdere info.

Tijs.
 
Omdat ik vind dat het veel geld kost ben ik op een ander idee gekomen. Als ik nu gewoon alle instellingen film en ik installeer de Windows server om de 180 dagen terug. Ben ik dan officieel in orde?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan