Router gebruiken als switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohnMayall

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2014
Berichten
5
Goeiendag,

Ik heb een router (MIMO XR Wireless Network Broadband Router | WL-540 CA) verbonden met een ethernet poort van mijn KPN Experia box om meer poorten tot mijn beschikking te hebben en dat werkt prima. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk? Die router heeft ook drie antennes? Is dit misschien slecht voor het wifi signaal en kan ik beter een switch of hub gebruiken? Er knippert onregelmatig een lampje op die router, ook als die niet is verbonden.

Als ik de router in een van de pc's opzoek via http://192.168.0.1/index.asp vind ik alleen de volgende DHCP instellingen die ik niet kan wijzigen, maar wat betekenen die eigenlijk?

192.168.0.100 00:21:9b:73:99:7a forever
192.168.0.101 00:12:3f:5b:b0:52 forever

BVD, gr. John
 
Laatst bewerkt:
a. Ik neem aan dat je de ene WAN poort van de Sitecom router hebt doorgekoppeld met de Experiabox, zodat je 4 switchpoorten 'extra' hebt.
Indien ja, dan is de Sitecom router nog steeds een router.
Heb je echter een LAN poort van de Sitecom doorgeschakeld, dan moet je eerst de DHCP serverfunctie uitschakelen op de Sitecom, want anders zijn er 2 DHCP servers op je netwerk (waarvan er 1 de verkeerde informatie doorgeeft, zodat Internetten dan niet werkt op een DHCP client etc.)
b. Die DHCP instellingen die je liet zien zijn (eigenlijk) reserveringen: Met een leasetijd van "forever" krijgen de apparaten met MAC-adres 00:21:9b:73:99:7a en 00:12:3f:5b:b0:52 steeds hetzelfde ip-adres toegewezen.
Of die reservering ook na een herstart van de router blijven staan is afhankelijk van hoe DHCP server werkt op die router:
i. Staat de leasetijd op forever, dan zijn met een herstart van die router de reserveringen weer weg.
ii. Staat de leasetijd op een eindige periode (bijv. 7 dagen), dan zijn het 'echte' reserveringen (dus door iemand volledig met de hand ingevoerd of een lease die in de webinterface is 'gepromoveerd' tot reservering) en blijven in de router aanwezig en werkzaam, ook na een herstart van de router.

Tijs.
 
Hallo Thijs,

Bedankt!

Het is de 'modem' poort op de router die ik verbonden heb met een ethernet poort van de Experia box. Momenteel staat er bij de DHCP instellingen alleen "None", zonder dat ik iets veranderd heb.

Betekent het feit dat via de tweede router op iedere poort nu internet kan worden ontvangen, dat de router al uitgeschakeld is als server?

Wordt nu door die tweede router ook wifi doorgegeven?

Klopt het dat ik de instellingen niet kan wijzigen van deze router?

BVD, Gr. John
 
modem poort = WAN poort

Wat je bedoelt met "DHCP instellingen" op None zegt me niet veel. Waar zie je dat?

Tenzij je (in de configuratie-website van de Sitecom zelf) 'm kunt aangeven zich als accesspoint/switch te gedragen, dan is hij nu nog steeds een router.

Moet je kunnen verifieren door je pc/laptop eerst bedraad aan de Experiabox aan te sluiten en kijken welk ip-adres je pc/laptop heeft op zijn bedrade verbinding.
Daarna je pc/laptop bedraad aansluiten aan 1 van de 4 LAN aansluitingen van de Sitecom en kijken welk ip-adres je pc/laptop heeft op zijn bedrade verbinding.

Als daar een verschil in zit (bijv. een 192.168.2.x ip-adres bij de Experiabox en een 192.168.1.x ip-adres bij de Sitecom) dan is de Sitecom een router die DHCP server is.
Zijn de bedrade ip-adressen echter gelijk, dan is de Sitecom blijkbaar intern 'omgebouwd' naar een accesspoint/switch.

Je kunt alleen de instellingen van die router aanpassen als je op een van de LAN aansluitingen van de Sitecom verbonden bent én je pc een ip-adres heeft dat in dezelfde reeks ligt als het LAN ip-adres van de Sitecom zelf.
Doet de Sitecom nog DHCP, dan zou je, bedraad aan de Sitecom aangesloten, moeten kunnen zien welk ip-adres de Sitecom heeft door op je pc/laptop te kijken naar het Standaardgateway adres op je bedrade aansluiting. Daar zou je dan ook op moeten kunnen inloggen. Doet de Sitecom geen DHCP, dan zul je handmatig een ip-adres op je bedrade verbinding moeten instellen dat in het netwerk valt van de Sitecom (maar niet hetzelfde ip-adres is als de Sitecom zelf heeft in dat netwerk).

Overigens krijg ik uit de specificaties niet het idee dat het mogelijk is om Sitecom vanuit zijn web-interface als accesspoint/switch in te stellen, dus vermoed ik sterk dat hij zich nu gewoon als router gedraagt, incl. DHCP server, en dat je (dus) 2 ip-netwerken hebt die van elkaar verschillen: Die van de Experiabox (bijv. 192.168.2.x) en de Sitecom (bijv. 192.168.1.x of 192.168.0.x)

Tijs.
 
In de configuratie-website van de Sitecom zie ik een DHCP link, en daar zag ik die informatie, die later weer weg was, maar ik kan er niets wijzigen (Router zat ooit bij een Ziggo pakket).

Dan resten mij nog een paar vraagjes:

Wat maakt het uit dat ik twee IP netwerken heb en wat zou het verbeteren als ik de tweede router wel als accespoint/switch kan instellen? Alles werkt nu prima lijkt het.

Zendt die twee router ook het Wifi signaal uit?

Is het beter om een switch of hub te gebruiken ipv deze router?

Heel erg bedankt tot zover!

John
 
Als je achter/aan de Sitecom apparaten koppelt (denk aan printer, NAS, pc met gedeelde mappen) die je (ook) wilt kunnen gebruiken vanaf pc/laptop/etc. die op de Experiabox zijn aangesloten zou ik zelf de router ombouwen naar accesspoint/switch.
Hetzelfde geldt als je achter de Sitecom apparatuur zet die vanaf Internet bereikbaar moet zijn (denk aan webserver, Minecraft server etc.)
Ombouwen kost je 1 LAN poort, dus je houdt er dan netto 3 over op de Sitecom om bedraad apparaten op te verbinden. Draadloos blijft er geen beperking m.b.t. het aantal verbindingen.

Ik heb even mijn standaard methode van ombouwen hier onder aangegeven, aangepast aan Experiabox en Sitecom, zoals bij jou in gebruik:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Sitecom zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Experiabox. En daarna de Sitecom via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Experiabox verbinden.

Werkzaamheden aan de Sitecom router:
1. Ontkoppel de Sitecom van de Experiabox.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Sitecom.
3. Log in op de Sitecom (jij weet op welk ip-adres, mogelijk is dat http://192.168.0.1 )
4. Zet DHCP serving uit op de Sitecom.
5. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Sitecom uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
6. Ken aan de LAN poort van de Sitecom een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Experiabox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Experiabox. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Experiabox als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Experiabox al als LAN ip-adres gebruikt!
Als je twijfelt, stel dan .253 in als LAN ip-adres van de Sitecom

De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Sitecom.
7. Verbind de ontkoppelde kabel van 1. met een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Sitecom. Dus er ontstaat een LAN poort koppeling van de Sitecom met een LAN poort van de Experiabox.
8. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan (of herstart de pc), en het ip-adres zal je pc nu krijgen van de Experiabox ipv. de Sitecom.
9. [Je kunt de configuratie van de Sitecom nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 6 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Sitecom].

Alle pc's die via de Sitecom zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Experiabox.
Je hebt dus de Sitecom als verkapte switch en accesspoint in het netwerk gezet.

M.b.t. je andere vragen:
Als je belang hebt bij én een (extra) wifi netwerk (bijv. als op de plek waar de Sitecom staat er slecht wifi is vanuit de Experiabox) én een switch, dan is de werkwijze met ombouwen van een draadloze router aanbevolen.
Heb je géén belang bij een (extra) wifi netwerk, dan is een switch de betere keuze (gebruikt minder energie, hoef je alleen maar aan te sluiten en klaar is Kees, verbruikt minder ruimte, is goedkoper dan een draadloze router etc.)

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
OK bedankt,

Ik bewaar deze informatie en zal er mee aan de slag gaan.

Er dus geen nadeel aan twee ip netwerken en ik kan de router gebruiken als switch zonder er een access point van te hoeven maken (printers e.d. heb ik al via het Windows thuisnetwerk gekoppeld). Zo te zien kan ik ook geen instellingen wijzigen in de router, ik heb de juiste logingegevens maar er zijn geen opties.

Bedankt,
Gr. John
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan