Technics Cassettedeck speelt bandjes niet af

Status
Niet open voor verdere reacties.

downforce14

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2014
Berichten
7
ik heb een Technics RS-TR333 Double Cassettedeck. die zowel op deck 1 als 2 de bandjes niet afspeelt, vooruitspoelt en achteruitspoelt.
als ik op play druk, drukt de kop wel tegen het bandje maar stopt ie gelijk met afspelen dit zelfde is met spoelen.
wie weet hierop een antwoord wat zelf op te lossen is?
 
Ik probeer alleen even mee te denken.
Vaak gebeurt dit doordat er teveel weerstand is op de motor doordat b.v. tapes slecht opgerold zijn of na wat jaartjes beginnen te plakken.
als je het met 1 tape hebt geprobeerd zal dit 1 van de vele problemen kunnen zijn.
aandrijving (riem) zal het niet aan liggen omdat de decks een aparte motor hebben dacht ik
 
ik heb zojuist de kap los gehaald. alle wieltjes draaien en zie geen gebroken aandrijfriemen. heb alles schoon geblazen en het werkt weer dacht ik...
maar hoor nu geen geluid uit de speakers, alles nagelopen en valt me op dat de level meters niet uitslaan tijdens het afspelen van de cassette, zowel bij deck 1 als deck 2 niet
 
moet er wel even bij vermelden dat de gehele set van een oud vrouwtje is geweest en de cassette speler nooit is gebruikt, zal nog karton in de lade
 
Aandrijfriemen (rubber) is vaak verouderd en draait moeizaam of slippen (zeker als het ook nog een bandje meer moet draaien.)
Als je zonder bandje de boel start draait de aandrijving dan wel? En wat als je op de spoel iets druk zet?
 
zonder bandje doet hij niks. welke spoel bedoel je? het is toch raar dat er geen geluid uit komt en dat de level meters niet uitslaan
 
Als bandje niet draait zal er ook geen geluid zijn. Als je zonder bandje vooruit spoelt draait hij dan wel?
 
Hallo

Controleer de volledige aandrijfmechaniek.

Uitgerokken/verstorven aandrijfriempjes zijn veel voorkomend.

Als de aandrijving korrekt werkt , kun je beginnen foutzoeken op het audio weergave probleem.

Alle voedingsspanningen controleren.

Met oscilloscoop het audiosignaal volgen.

Defekte weergavekoppen komen zelden voor , maar is zeker niet uitgesloten.

Meer voorkomend ... defekte (koppel)condensatoren , die uiteraard moeten worden vervangen.

Een schema van dit toestel is hier te vinden:

http://www.manualslib.com/manual/387749/Technics-Rs-Tr333-Schematics.html?#manual

Mocht al het bovenstaande voor u chinees zijn , laten uitvoeren door iemand met de nodige ervaring/materiaal.

Peter
 
Hallo

Controleer de volledige aandrijfmechaniek.

Uitgerokken/verstorven aandrijfriempjes zijn veel voorkomend.

Als de aandrijving korrekt werkt , kun je beginnen foutzoeken op het audio weergave probleem.

Alle voedingsspanningen controleren.

Met oscilloscoop het audiosignaal volgen.

Defekte weergavekoppen komen zelden voor , maar is zeker niet uitgesloten.

Meer voorkomend ... defekte (koppel)condensatoren , die uiteraard moeten worden vervangen.

Een schema van dit toestel is hier te vinden:

http://www.manualslib.com/manual/387749/Technics-Rs-Tr333-Schematics.html?#manual

Mocht al het bovenstaande voor u chinees zijn , laten uitvoeren door iemand met de nodige ervaring/materiaal.

Peter

het is niet helemaal chinees maar kan het zelf niet doen.
weet iemand, iemand in de regio Twente die d'r naar wil kijken?
 
idd was dat ook mijn eerste gedachte maar na diverse bandjes te hebben geprobeerd zal dat het probleem niet zijn
 
Hallo

"zonder bandje doet hij niets ook niet vooruit/achteruit spoelen, misschien hoort dat zo bij dit type speler "

Vermoedelijk zit er een detektie op , dat de beide spoelen moeten draaien...

Anders geraakt de tape dubbel "gefrommeld" in het cassetje.

Peter
 
Het is duidelijk dat er iets met het mechanisme is. Als ik dan lees dat die speler nooit gebruikt is (wel alle karton uit de speler gehaald?) dan kun je ervan uitgaan dat de aandrijfriem verrot is. Je kunt proberen met een balpen in de cassette te spoelen. Als dat zwaar gaat ligt het aan de cassette maar die kans is klein.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan