Bepaling getWidth en GetHeight van JFrame

Status
Niet open voor verdere reacties.

StijnRensen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 okt 2014
Berichten
1
Geheel nieuw tot het programmeren in Java ben ik vrolijk los aan het gaan op "eenvoudige" oefeningen.

Zo mocht ik als opdracht een programma maken met 2 knoppen en een bal. Druk je op de knop "Links" gaat de bal een vast aantal pixels naar links. En bij de knop "Rechts" gaat de bal naar rechts. Dit programma werkt inmiddels prima. Maar ik bleef ook zitten met een vraag. Vandaar mijn post hier :).

Basis opbouw van het programma:
Package BewegendeBal:
Class 1: Basisscherm met 2 methodes:
- BasisScherm (voor opbouw Scherm, roept ook class BalPaneel aan)
- Main

Class 2: BalPaneel met 3 methodes:
- BalPaneel (Opbouw paneel met objecten en instellen listeners)
- actionPerformed (Bepalen op welke knop er gedrukt is en op basis hiervan de variabele verplaatsing ophogen/ verlagen met vast aantal, afroepen repaint())
- paintComponent (Voor het tekenen van de bal, maakt gebruik van int variabele om te bepalen hoe ver uit het midden de bal getekend moet worden)

Ik wil bij de start van het programma graag de bal in het midden afdrukken. Voor het bepalen van het midden gebruik ik getWidth en getHeight.
Nu merkte ik op dat wanneer ik de getWidth en getHeight aanroep binnen BalPaneel () het nog 0 terug geeft. Als ik het echter binnen paintComponent (Graphics g) aanroep zijn de waarden wel correct.

Nu heb ik het dus prima werkend door het binnen paintComponent (Graphics g) op te vragen. Maar zit ik dus wel met de volgende vraag.

Wanneer worden de breedte en hoogte van het scherm daadwerkelijk doorgegeven aan getWidth en getHeight? (Ofterwijl van hoe snel zijn ze beschikbaar voor je?)


Groet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan