Automatische factuur laten maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Webklus

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2014
Berichten
164
Ik heb een klanten database gemaakt met een opdrachten database. nu kun je als je de klant bekijkt presies zien wat ik voor die klant heb gedaan. Daar zit ook nog een subformulier facturatie in de gevens en zo haalt die uit de database en als ik op een knop drukt dan krijg ik de factuur. nu is het zo dat als ik een tweede opdracht voor die klant doe en ik druk op de factuur knop dan kommen ze alle twee op de factuur en dat wil ik niet hoe moet ik dat oplossen?
 
Je moet het rapport filteren op de geselecteerde factuur. Dat factuurnummer kun je meegeven als parameter
 
Kun je het iets beter uitleggen ik begrijp het nioet helemaal en hoe moet je dat doen?
 
Zonder voorbeeldje is het een beetje lastig, maar ik vermoed dat je een knop hebt waarmee je het rapport opent, en de code die daar onder zit moet je dus aanpassen. Het komt er op neer dat je in de opdrachtregel een extra parameter meegeeft. Maar daarvoor kun je dan het beste een knop maken met een Gebeurtenis, niet met een ingebouwde macro. De VBA code ziet er dan (in dummy vorm) zo uit:
Code:
Private Sub cmdRapport_Click()
 DoCmd.OpenReport "rapportnaam", acViewPreview, , "[FactuurID] = " & Me.FactuurID
End Sub
Hier moet je in ieder geval de rapportnaam veranderen, en waarschijnlijk ook het filter. Want jouw velden hoeven natuurlijk niet FactuurID te heten.

Wil je het rapport gelijk afdrukken, dan gebruik je acViewNormal i.p.v. acViewPreview.
 
Ik heb je subformulieren ook maar gelijk aangepast (in een doorlopend formulier zet je de labels in de koptekst, niet in de detailsectie). En je rapport had het verkeerde ID veld. Sowieso is één naam voor sleutelvelden niet erg handig. Is het veld ID de sleutel van de tabel Klanten, of van de tabel Opdrachten? Geef (sleutel)velden een logische naam, dus KlantID en OpdrachtID. Dan weet je welk veld je zit te bekijken. Maar goed, dat heb ik maar laten staan. Wel dus in de Factuur het juiste ID veld gebruikt, want anders kun je niet filteren.
 

Bijlagen

  • Klantenbestand Jesse.zip
    65 KB · Weergaven: 77
Ik heb subformulier er inzitten nu wil ik een tabblad bij maken hoe doer ik dat?
 
Je hebt er al twee, dus je kunt er nog wel wat bijzetten. Rechtsklikken op de Tabcontrol, en dan toevoegen uit het snelmenu kiezen.
 
Ik snap niet waarom je in de tabel Offertes geen KlantID hebt staan; hoe weet je nu welke klant welke Offerte krijgt? Je kunt het formulier dan ook nooit goed koppelen aan de tabel Klanten (en aan het hoofdformulier). Daarnaast is een offerte hetzelfde als een opdracht; waarom dus aparte tabellen? Je kunt dus volstaan met één tabel met een extra veld waarin je aangeeft of een record een offerte is, of een opdracht. Desnoods ook nog een extra datumveld als je wilt vastleggen wanneer de offerte is omgezet naar een opdracht, dit dan in verband met eventueel daarvan afhankelijke datumvelden.
 
ja idd is eigenlijk niet nodig heb jij nog tips welke bladen ik wel zou kunnen toevoegen?
 
De vraag zou niet moeten zijn welke bladen je nog zou kunnen toevoegen, want je kunt elk blad toevoegen wat je wilt :). Zonder functioneel ontwerp kan ik (en dat geldt niet alleen voor mij) niet zeggen wat je allemaal wel of niet nodig hebt. Want ik heb verder geen idee wat je database allemaal zou moeten kunnen :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan