foto's geotaggen op kaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Ik heb beroepsmatig regelmatig de behoefte aan foto-opnamen van terreinen of gebieden. Resultaat is dat ik met tientallen of honderden foto's kom te zitten, waarvan het niet altijd even gemakkelijk is om terug te vinden waar ze exact genomen zijn. Tegenwoordig zijn er diverse fototoestellen op de markt met een GPS-functie, waarmee foto's van een zogenaamde "geotag" kunnen worden voorzien. Feitelijk gewoon wat coördinaten in de EXIF bij de foto.
Vraag is.... hoe kan ik de locatie (en misschien ook richting?) van die foto's gemakkelijk op een kaart zichtbaar maken? Ik wil geen gehannes met eerst allerlei foto's importeren in Picasa, om ze vervolgens allemaal één voor één in Google Earth op een locatie vast te klikken. Wat ik eigenlijk zoek is een manier om grote(re) aantallen foto's gewoon in één keer op een kaart te laten zien. Dat hoeft niet in speciaal in een gratis programma als Google Earth, het mag desnoods ook in AcrView, Autocad. Ik heb de beschikking over meerdere van dit soort programma's.
 
Hallo. Ik heb hier wel een tip over en ja het kost wat, het toestel is een Garmin Montana 650. Maar het is maar een idee en waarschijnlijk zijn er wel goedkopere opties.

Je neemt een foto en je hebt gelijk de kaart coordinaten er bij staan. Dan heb je nog de mogelijkheid om de kaart te bekijken, en/of informatie op de kaart te bekijken, inzoomen uitzoomen enz enz......

Wil je ooit terugkeren naar die plaats, dan roep je de foto op en je kunt dan het commando GA geven en hij loodst je feilloos naar de zojuist gemaakte kaart coordinaat.

Het is een professioneel toestel, USB aansluiting en ga zo maar door. Ik gebruik hem heel erg veel. Alles is mogelijk nou ja bijna alles dan. Filmpje halfuur.

https://www.youtube.com/watch?v=Q77EOxY0AUQ

Niet met alle toestellen van Garmin kun je foto's maken. En je moet je in de materie verdiepen. Toestel is duur.

Voorbeeldje van coordinaten.

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/op-pad/in-de-hand/montana-650/prod75227.html

Met basecamp kun je heel veel.
Garmin.JPG
 
Laatst bewerkt:
Als je toch geld over hebt: de Canon 6D heeft ook ongebouwde GPS en dat is, in tegenstelling tot de Garmin (ik heb zelf trouwens een Oregon 550 die ook fotografeert met coordinaten) een échte camera :).
Maar met programma's als FastViewer kun je gratis naar Google Earth vliegen. :)
 
@Octafish is het niet faststone in plaats van fastviewer?

Maar het is ook mogelijk om iets te programmeren (windows + office) mocht er echt niets zijn, zie http://www.worksheet.nl/forumexcel/showthread.php?t=67616 voor een excel bestand wat een google maps kml-bestand genereerd (voor google maps "mijn kaarten / my maps").

de link bevat een deel van de totaaloplossing.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad Faststone Viewer. Waarschijnlijk had ik een beetje last van 'fast typen':). De Eos 6 wordt met een utility geleverd die de data uitleest en op een kaart toont. Daar staan je foto's dan ook op. Eigenlijk exact dus wat TS zoekt. Ik neem aan dat er ook wel andere programma's bestaan die dat kunnen. Probleem is (vermoed ik) dat je eerst moet zorgen dat de foto's die je bij elkaar wilt hebben ook aan elkaar gelinkt zijn in een track, iets wat de Canon dus zelf regelt. En uiteraard de Garmins ook.
 
Probeer dit eens, als het werkt dan gaan we nog een stap verder (dit bestand combineren met het bestand van de link)

1. Plaat het excel-bestand in de bijlage in dezelfde map als je jpg-bestanden.
2. Klik op de button "EXIF GPS Data .JPG-Files"
3. De code haalt alle EXIF-GPS data uit de bestanden.

Let er wel op dat macro's ingeschakeld staan.
Druk op (linker)ALT+F11 voor de code.
Maakt gebruik van de wia.imagefile die allerlei dingen regelt voor o.a. je flatbedscanner.
 

Bijlagen

  • helpmij madmuppet exif gps data jpg files.xls
    54 KB · Weergaven: 129
het gaat niet om de kwaliteit van de camera, ik wil vooral weten WAAR die foto's zijn gemaakt. Misschien moet ik het meer uitleggen. Het gaat over bouwprojecten waarbij de omgeving en omliggende objecten vooraf worden gefotografeerd om vast te leggen of er enige vorm van schade is. Op die manier worden we achteraf niet aansprakelijk gesteld voor schade die wij niet veroorzaakt hebben en/of al aanwezig was voordat de bouw daadwerkelijk begon.
Bij een beetje project zit ik zomaar met >1.000 foto's waarvan het wel zo prettig is om te weten waar ze precies genomen zijn. Met wel toestel doet er dan nog niet eens zoveel toe. Het gaat om de locatie. Die wil ik zichtbaar maken op een kaart, een beetje het idee van foto's zoals je die in Google Earth tegenkomt.

Na wat zoeken ben ik erachter dat het wel kan in Google Earth en een omweg via Picasa, maar dat werkt alleen per foto. Dat schiet niet op. Ik wil gewoon de EXIF data van een hele verzameling foto's kunnen extraheren, om vervolgens de hele handel in één keer in een programma als AutoCAD of ArcViewer te importeren, zodat het een professionele kaart wordt. Geen huis-tuin-en-keuken knutselproject.......
 
Werkt het bestandje uit bericht#6, worden hiermee bij jou de coordinaten en richting getoond?
 
Ik wil gewoon de EXIF data van een hele verzameling foto's kunnen extraheren, om vervolgens de hele handel in één keer in een programma als AutoCAD of ArcViewer te importeren, zodat het een professionele kaart wordt.
Extraheren = onttrekken. Je moet de data dus al in de foto's hebben. Je wekt niet de indruk met een camera (of gps toestel) te werken waar die informatie al in zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan