Witregel bovenaan pagina met kolommen verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
140
Ik heb een tekst met alinea's en na iedere alinea bevindt zich een witregel. De tekst staat in twee kolommen verdeeld. Nu wil het wel eens voorkomen dat de tekst van de ene alinea precies op het eind van een pagina eindigt en dat dan de volgende alinea, inclusief witregel, naar de volgende pagina wordt verplaatst. Dat heeft tot gevolg dat de pagina met een witregel begint (en dat terwijl de kolom ernaast gewoon precies bovenaan begint; een verschil van één regel dus). Dat oogt niet mooi.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat in een situatie zoals hierboven geschetst, de volgende alinea precies bovenaan de volgende pagina begint (en dat de witregel dus automatisch wordt weggefilterd)?
 
Het antwoord voor jouw vraag staat in de komende nieuwsbrief in de cursus Tekstverwerken, maar ik kan mij voorstellen dat je daar niet op wilt wachten :).
Om te beginnen: je hebt helemaal gelijk dat je van dit probleem af wilt, en het hoeft ook helemaal niet voor te komen.

De eerste stap is wel dat je de dubbele alinea's verwijdert, maar dat kan simpel met Zoeken en vervangen:
Typ in het veld Zoeken naar de tekst ^p^p (2 alineamarkeringen) en in het vak Vervangen door de tekst ^p. Je vervangt dus 2 alineamarkeringen door één alineamarkering. Als het goed is, staat alles nu weer tegen elkaar aan.
De tweede stap is het aanpassen van de alinea-instelling. Selecteer eerst alle tekst, en open dan het menu <Alinea>. Op het tabblad Inspringen en afstand typ je in het tekstveld Na de waarde 12 (als je een andere regelafstand gebruikt neem je de daar ingestelde waarde over). Let er ook op dat het vinkje bij Geen witruimte toevoegen tussen alinea's met dezelfde stijl uit staat, anders zie je van al je werk niks terug.
En dat zou voldoende moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan