Aantal selectievakjes tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tclaesse

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2004
Berichten
240
Hallo,

Ik ben een database bezig waarin ik in m'n tabel een veld 'erkend' heb met boolean Ja/nee als selectievakje. In m'n rapport zou ik uiteindelijk het totaal moeten krijgen van al de aangevinkte erkenningen (dus enkel JA). Oorspronkelijk was het me gelukt om naast dit veld ook een 'datum erkenning' te geven en zo zou het geen probleem zijn voor het aantal weer te geven. Wanneer ik echter geen datum kan of weet in te vullen maar toch het veld 'erkend' aanvink krijg ik dit 'vinkeje' niet meegerekend.

Dus slotsom : kan access een aantal berekenen op het aanvinken van een selectievakje?
 
Tuurlijk. En is nog simpel ook, want een Boolean veldje kent (naast een null-waarde die je af kunt vangen) maar 2 waarden: 0 en -1. Als je de aangevinkte waarden wilt hebben hoef je dus alleen maar een SOM te maken van het Ja/Nee veld. Voor het mooie zou ik de waarde naar een positief getal vertalen, maar dat hoeft natuurlijk niet.
 
Het lijkt misschien net iets te simpel zodat ik het blijkbaar te ver ga zoeken.
In m'n hoofdtabel staat het boolean veld 'erkend' op standaardwaarde 0.
Ik heb een query gemaakt op basis van m'n tabel waaruit ik dus m'n rapport heb getrokken.

Dien ik dan eerst via m'n query de som te maken bij m'n veld 'erkend' of kan ik dat rechtstreeks in m'n rapport (onder rapportvoettekst)?
 
In één record zit (neem ik aan) één veld [Erkend]. Daar is de waarde dan 0 of -1 van, en de som daarvan is dus ook 0 of -1. Dus dat heeft niet zoveel zin in een query. Al kun je rustig in je query een extra veld opnemen met een DSUM functie, maar echt nuttig is dat ook niet.
Gelukkig geef je zelf de oplossing al aan in de laatste regel :). En dan uiteraard het laatste deel ervan.
 
Michel,

Het is me inderdaad gelukt, enkel krijg ik nog een negatief getal bij de som van m'n vinkjes. Die had ik graag nog positief gekregen, dus bijvoorbeeld 52 ipv -52:)
 
Dat zei ik al in berichtje #2 :D.
Gokje: je hebt nu in je rapport de formule =SOM([Erkend]) staan. Die levert dan -52 op. Geen idee hoeveel records niet zijn aangevinkt, want de som van 201 * 0 is nog steeds 0. De som van 52 * -1 is dus -52. Als je hebt opgelet in de wiskundeles, dan heb je de functie ABS (Absoluut) voorbij zien komen in enigerlij variant. En die heb je dus nodig. Of, werkt natuurlijk ook, de berekening negatief maken. (ook weer uit de wiskundeles ;) ).
Code:
=ABS(SOM([Erkend]))
of
Code:
=-SOM([Erkend])
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan