In rapport gegevens van week en jaar weergeven betreffende meerdere groepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Strijdonk

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2014
Berichten
6
ik heb een database met leveringen aan klanten. Hierin is opgenomen: hoofdklant, soort van levering en hoeveel.
ik wil dit in een rapport weergeven waarbij gegroepeerd is op hoofdklant, soort van levering en de som van de hoeveelheid in een bepaalde te kiezen week.
tevens wil ik dit zelfde rapport ook deze gegevens als totaal in dat jaar.
hierbij wil ik zelf het jaar en de week kunnen kiezen.
kan iemand mij hierbij op weg helpen?
momenteel werk ik met 2 kruistabellen maar dan moet ik 5 keer het jaar en de week ingeven.
 
Het helpt als je een voorbeeldje post, want anders blijft het erg algemeen qua tips. Om te beginnen: het is niet zo moeilijk om een rapport te maken dat de gegevens laat zien zoals je ze wilt hebben. Kwestie van groeperen op Klant, Soort Week(nummer) en Jaar. Daarbij zet je dan in de voettekst van resp. week en jaar een formule =Som([veldnaam]) die de totalen van week en jaar uitrekent.
Voor het filteren zou ik een formulier maken waarin je jaar en week selecteert, en dan het rapport opent met de filtering. Ook dat is simpel te maken, als je het formuiler baseert op dezelfde tabel als het rapport. Je kunt het filter dan meenemen naar het rapport met de optie Me.Filter.
 
Je rapport voorbeeldje lijkt wel in spijkerschrift geschreven. Is niet echt leesbaar :). Maar ik vermoed dat je het wilt baseren op een kruistabel, die dus regelmatig van kolomkoppen wisselt. En een rapport gebruikt altijd vaste koppen. Je kunt een rapport wel dynamisch maken, maar dat is behoorlijk gecompliceerd, en is niet zomaar in een berichtje uit te leggen.
Gelukkig voor jou heb ik over dit specifieke onderwerp al een cursusaflevering gemaakt, die je hier kunt vinden. Zal niet helemaal de output zijn die je zoekt (ik weet zelfs wel zeker van niet) maar de techniek die je nodig hebt staat er helemaal in.
Ik zou zeggen: bestudeer het hoofdstuk eerst, en kijk kan of je de techniek kunt toepassen op je eigen db.
 
geachte, hartelijk dank voor je reactie maar dit is niet geheel wat ik zoek.
het eerder gestuurde spijkerschrift overzicht had duidelijkheid moeten geven maar ik krijg het formaat niet klein genoeg gezipt.
heeft u hier een oplossing voor?
 
En waar zitten we nu naar te kijken? Het ziet er nog steeds uit als een kruistabel, maar ik zie (vermoed ik nu) kolomkoppen die niet bestaan uit seculiere waarden uit het veld Soort, maar uit groepen van codes(4-16, 4-32, 16-32, 16-63) etc.. Maar ik mis een tabel waarin die groepen zijn vastgelegd, dus dat wordt weer erg lastig. Normaal gesproken zou je makkelijk op Soort kunnen werken in je kruistabel, omdat je de soorten altijd weet, iets wat bij weken niet zo werkt. (tuurlijk weet je dat er max 53 weken zijn, maar die wil je niet altijd zien in je rapport). Bij soort kun je dus een vaste kruistabel maken met alle velden en daar een rapport van maken. Maar met groepen wordt het lastig. Zelf zou ik dus een extra tabel maken waarin je de groepen vastlegt, en met een link de tabel toevoegt aan je query.
 
de database die ik gestuurd heb is maar een stukje van een gehele werkend systeem maar met wat onvolkomenheden. hierin heb ik onder andere andere tabellen om de soort en dergelijke weer te geven net als de benaming van de hoofdgroepen.
mijn probleem is dat ik op een of andere wijze op een blad zowel de totalen van een gekozen week wil hebben als het totaal van een gekozen jaar. en dit gegroepeerd op hoofdgroepen verticaal en soorten horizontaal.
wat ik eigenlijk wil is dat ik in een veld een totaal voor het jaar uit kan rekenen en in een ander veld het totaal van een week in dat jaar.
doe ik dit in een query dan kan ik alleen het jaar of alleen de week selecteren. ik heb geen idee hoe je beiden kan doen op een zodanige wijze dat het op één blad af te drukken is.
 
mijn probleem is dat ik op een of andere wijze op een blad zowel de totalen van een gekozen week wil hebben als het totaal van een gekozen jaar.
Dat kan dus simpel in het rapport, door te groeperen op Jaar en Week, en dat de functie SOM in een tekstveld te zetten. Zoals ik hierboven al heb uitgelegd.
en dit gegroepeerd op hoofdgroepen verticaal en soorten horizontaal.
Voor 'horizontale' berekeningen maak je in je kruistabel een extra veld met SOM als functie, en zet je dat veld neer als Rijkop. Dan krijg je per record een totaal. In je rapport kun je daar dan vervolgens weer op totaliseren (week, jaar).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan