Openbaar internet veilig te maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hannes77

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 nov 2014
Berichten
1
Mijn excuses, ik ben een leek.

Een vraag ;

Ik zit de komende 12 maanden in Duitsland en ik beschik over gratis WIFi in mijn appartement.
Deze openbare WIFI is beschikbaar in het hele dorp en werkt via het princiepe dat iedereen een stukje van zijn eigen internet open zet en op die manier proberen ze een goede dekking in de stad te maken. Ze noemen dit Freifunk ; http://freifunk.straelen.eu/was-ist-freifunk
Deze WIFI is dus beschikbaar gesteld door de verhuurder.

Nu heb ik toevallig in mijn appartement een router van de verhuurder staan die aan dit ''freifunk'' netwerk hangt, maar iedereen die bij mij in de buurt is kan inloggen zonder passwoord op dit ding. Dwz dat indien ik het internet gebruik het niet helemaal veilig is, zeker niet voor bankzaken.

Kan ik een eigen router aan dit apparaat hangen en dan via deze eige router op het internet gaan? Zou dat werken? En betere vraag nog ; heb ik dan veilig internet net zoals ik dat thuis zou hebben indien ik een eigen internet aansluiting zou hebben?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Nogmaals, ik ben een leek, dus misschien is mijn vraagstelling een beetje simpel.

Mvg,
Johan
 
Zonder nu een heel onderzoek te doen naar hoe het bij Freifunk is geregeld:
Als er in Freifunk draadloze routers de functie AP Isolation beschikbaar is én is aangezet, dan kun jij niet communiceren met anderen die verbonden zijn en andersom.
Oftewel: Met AP Isolation aan zou je veilig moeten zijn. Voor enige uitleg, zie hier

Dus ik zou als ik jou was onderzoeken of AP Isolation (of een van de andere namen waar onder het bekend staat, zie de link van boven) in die Freifunk beschikbaar is én aan staat.