Openbaar internet veilig te maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hannes77

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 nov 2014
Berichten
1
Mijn excuses, ik ben een leek.

Een vraag ;

Ik zit de komende 12 maanden in Duitsland en ik beschik over gratis WIFi in mijn appartement.
Deze openbare WIFI is beschikbaar in het hele dorp en werkt via het princiepe dat iedereen een stukje van zijn eigen internet open zet en op die manier proberen ze een goede dekking in de stad te maken. Ze noemen dit Freifunk ; http://freifunk.straelen.eu/was-ist-freifunk
Deze WIFI is dus beschikbaar gesteld door de verhuurder.

Nu heb ik toevallig in mijn appartement een router van de verhuurder staan die aan dit ''freifunk'' netwerk hangt, maar iedereen die bij mij in de buurt is kan inloggen zonder passwoord op dit ding. Dwz dat indien ik het internet gebruik het niet helemaal veilig is, zeker niet voor bankzaken.

Kan ik een eigen router aan dit apparaat hangen en dan via deze eige router op het internet gaan? Zou dat werken? En betere vraag nog ; heb ik dan veilig internet net zoals ik dat thuis zou hebben indien ik een eigen internet aansluiting zou hebben?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Nogmaals, ik ben een leek, dus misschien is mijn vraagstelling een beetje simpel.

Mvg,
Johan
 
Zonder nu een heel onderzoek te doen naar hoe het bij Freifunk is geregeld:
Als er in Freifunk draadloze routers de functie AP Isolation beschikbaar is én is aangezet, dan kun jij niet communiceren met anderen die verbonden zijn en andersom.
Oftewel: Met AP Isolation aan zou je veilig moeten zijn. Voor enige uitleg, zie hier

Dus ik zou als ik jou was onderzoeken of AP Isolation (of een van de andere namen waar onder het bekend staat, zie de link van boven) in die Freifunk beschikbaar is én aan staat.

Als het zo is dat (naast het Freifunk netwerk) ook nog 'gewoon' bedraad/draadloos Internet wordt aangeboden (denk aan de Fon-enabled routermodems van KPN, UPC WifiSpot, Ziggo WifiSpots etc.) op de routermodem van de verhuurder en je kunt dáár mee verbinden (bedraad of draadloos) én niemand anders is aan dat 'normale' netwerk verbonden (of als dat wel het geval is je eigen routermodem er aan hangen) dan is je probleem (ook) opgelost.
Zit je echter aan FreiFunk vast dan is dat AP Isolation verhaal daarin cruciaal, want dat zal (naar mijn idee) alleen draadloos beschikbaar zijn, niet bedraad zodat je je eigen wifi router er aan zou kunnen hangen...

Overigens: STEL dat dat FreiFunk alleen draadloos beschikbaar is, zou je evt. een AP Client kunnen instellen op het FreiFunk netwerk en dan aan die AP Client een eigen wifi router, waarmee je alsnog afscherming creëert.

Tijs.
 
Wifi gedraagt zich als een ouderwetse hub, dus in principe kan iedereen al je data onderscheppen. Enige optie is om wel Wifi te gebruiken en daarnaast je belangrijke zaken te regelen via een VPN.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan