Internet snelheid van glasvezel

Status
Niet open voor verdere reacties.

delpa

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2007
Berichten
78
Ik heb van KPN een internetverbinding via glasvezel.
Bij een speedtest kom ik tot de volgende waarden:
download 39.76 Mbps
upload 51.65 Mbps.
Wat ik vreemd vind is dat de uploadsnelheid hoger is dan de downloadsnelheid.
Zijn bovengenoemde waarden voldoende snel voor het instapabonnement van KPN.
Mijn persoonlijke ervaring t.o.v. de vroegere adsl-verbinding van dezelfde provider is dat ik gevoelsmatig er op achteruit ben gegaan i.p.v. vooruit.
Wat betekend de waarde Mbps eigenlijk??

groet peter
 
Ik woon niet in een glasvezelgebied van kpn, dus kan niet voor je kijken wat de snelheid moet zijn.
Test je met speedtest.net?
Deze snelheid zal je nooit halen via adsl. Weet uiteraard niet wat je had.
Mbps = megabit per seconde

edit: Zoals ik het lees is het minimaal 100/100 Mbps.

Hoe is je pc/laptop verbonden? Draadloos of bedraad?
 
Laatst bewerkt:
Vuistregel is om die waardes door 8 te delen om de 'zuivere' snelheid in MB's te verkrijgen, i.c.

down heb je dus 5 MB of anders gezegd : (afgerond) 5000 Kb/s en
up heb je 6,5 MB of 6500 Kb/s en dat zijn voor ADSL begrippen hele fraaie waardes al ben ik het met je eens dat een hogere upload dan download curieus is. Bel KPN eens en vraag wat zij ervan vinden.

Voor de beeldvorming : het zou betekenen dat je bijv. een DVD'tje van 4,5 Gb kunt downloaden in:

(Afronding toegepassend) 4,5 GB = 4500 Mb = 4500 / 5 MB (jouw downloadsnelheid) = 900 seconden = 15 minuten en da's een fraaie waarde (weer gezien vanuit het oogpunt van een ADSL bezitter op een kilometer tot 1,5 Km van de centrale afwonend).

Maaaaaaaar, idd. glasvezel zou bijna de snelheid op moeten leveren die de provider je in zijn pakket belooft. Helaas is het zo dat daar ook een paar addertjes onder het gras leven.............
Zo moet je bij glasvezel bij een alles-in-één pakket rekening houden met een verlies van 15 MB voor de 1e TV decoder waarop je een TV hebt aangesloten en ongeveer 10 voor elke volgende. Voorbeeld :
abbo is 100 / 100. Je hebt bijv. 3 TV's in huis en dus 3 aangesloten decoders. Dat betekent 100 - 15 - 10- 10 = 65. Trek daar een 10% overhead vanaf en deel dit weer door 8. Dan zou je dan een 'echte' en zuivere downloadsnelheid krijgen van 55 / 8 = (afgerond) 7 MB/s oftewel 7000 Kb/s en da's vingeraflikkend voor ADSL bezitters.
 
Laatst bewerkt:
Kleine aanvulling. MB staat voor megabytes. Mb is megabits. 1 MB is 8 Mb.
 
Ik vind het altijd wel weer fijn om te lezen dat een topicstarter uiteindelijk ook weer terug reageert..................... dan weet je als beantwoorder / meedenker iig weer waarvoor je het allemaal doet............... (vermoedelijk is TS net 3 weken met vakantie en komt hij toevallig vandaag of morgen terug...........)
 
Ongeveer hetzelfde hier.

Ik heb bedraad 94-96 Mb downloadsnelheid van de 100. verlies van 10% staan met zeer kleine letters in je voorwaarden.
Wifi is altijd heel wat minder. Nu net gemeten is het 58Mb download over 68Mb upload, paar dagen terug was het weer de helft.

Metingen op de site van KPN zelf(http://www.kpn.com/speedtest/) zijn het meest betrouwbare voor KPN glasvezel, hiervan uit helpen ze je ook verder wanneer je telefonisch contact met ze opneemt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan