IPv6 adressering in lokaal netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merkie18

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2007
Berichten
134
Hoi,

Ik ben bezig met het opzetten van een IPv6 netwerk. Nu zag ik dat je de Unique local addresses hebt en de gewone adressen.

Unique local addresses beginnen met FD00 of FC00
Andere externe adressen beginnen met 2001 of 2002.

Wanneer gebruik ik welk netwerkadres? Is FD of FC alleen voor test? Of gebruik je de 2001 en 2002 adressen alleen voor bijvoorbeeld je router?

Alvast bedankt!

Merkie18.
 
ULA adressen beginnen inderdaad met fc of fd. De adressen die beginnen met fc zijn nog gereserveerd. De adressen die beginnen met fd (beginnen met fd00: tot fdff:) worden op dit moment gebruikt. Dit zijn adressen die uitsluitend voor intern gebruik zijn. Met IPv6 wordt geen NAT gebruikt dus een systeem met alleen ULA adressen zal niet meer het internet kunnen communiceren. Het voordeel is dat iedereen zelf een ULA prefix kan genereren en dat deze onafhankelijk is van de buitenwereld en dus ook werkt als je ISP een langdurige storing heeft of je andere IPv6 adressen geeft. Je kunt online ULA generators vinden die je helpen een ULA prefix op de juiste manier te genereren.

Om met het internet te communiceren heb je globale adressen nodig. Deze beginnen (voorlopig, kan in de toekomst uitgebreid worden) met 2000: tot 3fff:. Deze adressen krijg je van je ISP zodat je er mee kunt communiceren met het internet. Er zijn een aantal speciale prefixen (bijvoorbeeld 2001:0000: en 2002:) die voor speciale protocollen gereserveerd zijn die je beter niet kunt gebruiken. Globale adressen krijg je toegewezen dus die kun je niet zelf verzinnen of genereren.

Met IPv6 is het ook heel normaal voor een apparaat om meerdere adressen te hebben. Je kunt dus intern beginnen met ULA adressen en als later als je van je ISP globale adressen krijgt deze er gewoon naast zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan