Windows server 2008 DHCP Server?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SherinBloemendaal

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2013
Berichten
259
Hallo

ik heb een server met daarop geïnstalleerd windows server 2008 r2 enterprise,
ik heb de volgende Roles(Functies) :
DNS Server
DHCP Server
ADDS (Active Directory Domain Services)
WDS (Windows Deployment Services)

ik heb nu een router die de clients ip adressen uit deelt, maar ik wil dat de server dat doet.
maar hoe moet dat??
ik heb al wat geprobeerd met de scopes maar het werkt steeds niet,
ook naar de juiste netwerk kaart gekoppeld. (De server heeft 1 Gigabit netwerk kaart en een 100MB Videokaart)
In principe zou het ook mogelijk moeten zijn , want hij krijgt internet binnen van Router en verstuurd het door met eigen ip adressen naar switches.
Via Netwerk kaart 1 komt het binnen en via Netwerk kaart 2 Verstuurd hij het met eigen ip scope.

Ik zal even in het kort een duidelijk overzicht maken :

Er Komt een Microsoft Visio tekening!




De Conclusie is, dat de Server de DHCP Clients IP adressen kan uitdelen(Bijv. 10.16.12.1/10.16.12.200)
en niet de KPN experia box! (Met 192.168.2.x adressen)
Hoe moet dit?
Alvast Bedankt.
Sherin Bloemendaal
 
Laatst bewerkt:
Als eerste de DHCP in alle routers uitschakelen.
Melden de clients zich wel zonder problemen aan op de W2008 server?

Ik zal even in het kort een duidelijk overzicht maken :
Voor de rest is het Duidelijke overzicht erg onduidelijk in je vorige post.

Ik zou eerst beginnen met 1 client aan te sluiten met een switch op je W2008 server.

Groeten Marcel
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de W2008 server NIET als router gebruiken maar puur als DNS, DHCP etc. server.
Oftewel: Dat je de server gewoon in het netwerk hangt, niet dat je de server tussen het netwerk wilt hangen (dus (even simpel gezegd) dat je 1 netwerkkaart gebruikt van de W2008 computer, niet 2).
Betekent ook dat je de W2008 server ip-adressen laat uitreiken zodat de Experiabox rechtstreeks bereikt/als router gebruikt kan worden, en (dus) dat de DHCP functie van de Experiabox 1-op-1 wordt overgenomen door de W2008 server en dat (dus) dat de DHCP scope 192.168.2.x is, met uitsluiting van het ip-adres van de Experiabox, het ip-adres van de W2008 server en evt. vaste ip-adressen van andere apparaten.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
hoogteijling:
Ik heb al geprobeerd 1 computer er op aan tesluiten via de switch maar hij geeft geen ip adres aan de computer:/
ik maak nu een Tekening op microsoft visio voor een nog duidelijker overzicht.

dnties :
Maar waar haalt hij het internet vandaan als de server geen internet krijgt? maar alleen verstuurd?
de kpn experia box moet als client maar dan verzend hij toch geen internet meer?

De Visio Plaatjes :

Zonder de Server
Netwerk zonder Server.png
Met de Server
Netwerk met Server.png

Alvast bedankt.

Verkeerde Plaatjes!
|
|
\/
 

Bijlagen

  • Netwerk zonder Server.png
    Netwerk zonder Server.png
    71,4 KB · Weergaven: 108
  • Netwerk met Server.png
    Netwerk met Server.png
    76,1 KB · Weergaven: 116
Laatst bewerkt:
Zoals ik al schreef zou ik de server NIET gebruiken als (NAT-)router.
Enige wat je moet doen is
Op de server:
a. Geef de server een vast ip-adres op hetzelfde netwerk als de Experiabox (192.168.2.x), subnetmasker 255.255.255.0 (natuurlijk NIET het ip-adres van de Experiabox of andere appaten die een vast ip-adres hebben). Geef op als DNS server zichzelf, installeer de DNS server service, activeer die. De server moet aan de Experiabox hangen (al dan niet met een switch er tussen).
Bij het oprichten van het domein niet een TLD aangeven, en geef een subdomein aan (niet een zelfbedachte TLD alleen), dus een goed voorbeeld is thuisdomein.local
De je dit anders, dan moet je in de DNS server service DNS forwarders gaan aangeven voor resolving van de TLD op het Internet.
b. DHCP server service installeren en activeren. Scope is het 192.168.2.0 netwerk.
In de DHCP scope opties aangeven dat het lokale ip-adres van de Experiabox de standaard gateway moet zijn, dat de DNS server het lokale ip-adres van de server moet zijn. Andere scope opties zijn Windows domeinnaam etc., dus die afstemmen op wat je bij a. hebt ingesteld.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Oke,
maar ik wil dat er geen 192.168.2.x adressen worden gegeven maar 10.x.x.x adressen.
daarom heb ik ook die server, want op de experia box kan ik niet de ip adressen wijzigen.
ik heb ondertussen wel een "Bug" gevonden waardoor je de experia box als client kan laten draaien zonder enige problemen met de interactieve tv of telefoon.
moet ik dan de experia box als client instellen en dan een aparte sitecom router plaatsen die de ip adressen uitdeelt?

Mijn server heeft als dchp scope nu 192.168.2.0 en als vast ip 192.168.2.11.

Oja, ook wil ik dat de server als network policy server draait. dit houd in dat ik mijn wifi router kan verbinden met de server, en dan een 802.1x beveiliging kan uitzenden via active directory gebruikers.

als laatste is mijn domein naam : flowre56.com
is dit ook goed of moet ik van die .com een .local maken?

Alvast Bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Yeeh de 802.1x wifi beveiliging is gelukt!
ook de dhcp server werkt, ik kan alle client zien enz.
alleen 1 ding dat nog niet bevalt is wat ik in mn vorige post al zij, ik wil graag 10.x.x.x adressen uitdelen en geen 192.168.2.x adressen.

Alvast bedankt.
 
Tsja, ik zie er zelf geen nut van (per slot heb je meer dan 200 ip-adressen beschikbaar in het 192.168.2.x netwerk en zoveel apparaten heb je niet).
Als je tóch 10.x.x.x ip-adressen wilt uitreiken én je kunt het ip-adres in de Experiabox niet wijzigen naar een (vast) 10.x.x.x ip-adres dan zal je server alsnog via 2 netwerkkaarten verbonden moeten zijn (oftewel: zich tussen de clients en de Experiabox moeten zetten, zoals je eerder al in een plaatje gezet had) én routing moeten doen voor het 10.x.x.x netwerk.

Het zou zomaar kunnen dat je daarmee allerlei gedoe creëert, zoals 2x moeten portforwarden (zowel in de Experiabox als in de server) mocht je wat extern bereikbaar willen maken in het 10.x.x.x netwerk etc.
Ik heb er zelf zwaar de voorkeur voor om servers niet als routers te gebruiken en het (ip-)netwerk zo simpel mogelijk te houden.

Hoe je het instelt kun je hier zien.
Natuurlijk moet je dan ervoor zorgen dat de server op het switched netwerk een 10.x.x.x ip-adres heeft, dat in de DHCP server de 10.x.x.x scope gehangen wordt aan die netwerkkaart etc.

Succes,

Tijs.
 
het is me gelukt!
ik heb tussen de experia box en de switch een Sitecom router gezet met een dhcp server aan, die zend 10.x.x.x adressen uit.
nu kan ik via de server de leases zien enz. maar ook kan ik direct verbinden met het domein zonder een DNS server in te voeren in de netwerk adapter.
ik heb de server niet als router geïnstalleerd want dat is inderdaad dubbel werk.
nu moet ik ook 2x portforwarden maar ik heb ook de optie om alle ports te forwarden, dat houd in dat ik vanaf port 1 tot en met 65535.


Super bedankt voor de moeite! en Prettige Feestdagen!
Sherin Bloemendaal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan