Canon printer, zwarte verticale lijnen niet recht.

Status
Niet open voor verdere reacties.

avb19

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
22
Mijn Canon printer is van het type MG3155 (all in one).

Mijn probleem is dat de verticale lijnen (A4 , in 'portrait mode), als ze zwart zijn, niet recht zijn maar kronkelig en ook hakkelig. En horizontale tekstregels, als ze zwart zijn, staan wel keurig op (denkbeeldige) rechte horizontale lijnen, maar de letters staan, per regel, allemaal hetzij keurig rechtop, of hellen, ook weer per regel allemaal hetzelfde, meer of minder voorover of achterover (cursief of contra-cursief).

Evenals een aantal vrijwel identieke printers heeft deze printer twee inktpatronen met geïntegreerde printerkop: Eén patroon voor zwart, en één patroon met de 3 kleuren CMY.

De twee inktpatronen zitten samen in een ‘karretje’, elk in een aparte houder. Ze zijn daarmee min of meer t.o.v. elkaar gefixeerd, maar omdat ze met enige speling in hun houders zitten is die fixatie maar betrekkelijk (hoewel ze wel door een bladveer tegen één van beide zijwanden worden gedrukt).

Ik vertel dit allemaal omdat er ook veel (ook Canon) printers bestaan waar de printerkop en de inktpatronen (eigenlijk inkttankjes) apart van elkaar zijn. Maar omdat de spuitopeningen (de inkjets) voor zwart (vaak 2) en de kleuren (3 of meer) samen in dezelfde printerkop zitten zijn de inkjets voor zwart en de kleuren wel t.o.v. elkaar gefixeerd.

Zoals (waarschijnlijk) alle Canon printers is er de mogelijkheid, of zelfs noodzaak, om de printerkoppen uit te lijnen, na montage / wisseling van een inktpatroon. Die voorziening is bereikbaar via de onderhoudssectie van de printereigenschappen.

De standaard uitlijnprocedure is via de toetsen op de printer zelf te kiezen voor uitlijnen. Dan wordt een blad afgedrukt dat vervolgens in de scanner moet worden gestopt, waarna de uitlijning dan ‘automatisch’ verloopt.
Maar kennelijk is dat geen waterdichte procedure, want er wordt meteen bijgezegd dat als het resultaat niet goed is er handmatig moet worden uitgelijnd, via de computer. Dan worden 26 groepen (alle letters van het alfabet) van elk 10 gekleurde en/of zwarte vlakjes afgedrukt. Die 10 vlakjes per groep zijn genummerd van -5, via 0, tot +5. Dan moet voor elk van de groepen gekozen worden voor het vlakje dat het minst van het ideale ‘egaal’ afwijkt.
Let wel, de zwarte en de 3-kleurenpatroon worden niet onafhankelijk van elkaar uitgelijnd.

Ondanks herhaaldelijk uitlijnen, zowel volgens de automatische procedure als handmatig, krijg ik de zwarte verticale lijnen niet recht. De gekleurde verticale lijnen zijn keurig recht. Ook, als dat voorkomt in de betreffende print, rechte gekleurde verticale lijnen naast kronkelige zwarte lijnen in dezelfde afdruk.

Deze printer weigert te werken als niet beide inktpatronen geplaatst zijn. Maar in de, hierboven al genoemde, onderhoudssectie, is het wel mogelijk om te kiezen voor het gebruiken van de patronen zwart en kleur gezamenlijk (normaal dus), als voor alleen zwart of alleen kleur.

Bij ‘normaal’ gebeurt dus wat ik hierboven beschreven heb. Bij alleen zwart is alles kronkelig. Bij alleen kleur worden de zwarte lijnen (als die in het af te drukken bestand voorkomen) gemengd uit de drie kleuren inkt (zijn dan wel wat fletser), maar alles is dan keurig recht, zwart zowel als kleur.

Hèhè, heel verhaal, maar wie helpt me aan een oplossing. De Canon helpdesk zegt: zet het maar op het forum.

Ook suggesties voor plaatsen op andere forums (engels is geen probleem) zijn welkom.
 
Raar dat de helpdesk zo weinig met je meegedacht heeft.
Ik denk aan 4 mogelijk problemen (combinatie is mogelijk; in volgorde van waarschijnlijkheid):
a. Printerkop-positionering werkt niet goed. Mogelijk is het (met de printkop meelopende) lint waar de printer uit afleidt waar te zijn op de regel smerig of anderszins niet goed (meer).
b. Printerkop van zwart-wit is (gedeeltelijk) verstopt.
c. Papier wordt niet recht door de printer heen getrokken. Schoonmaken van de rollertjes zou kunnen helpen of de vervanging ervan.
d. De balk waar de printkoppen over lopen is krom, versleten, scheef etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.
Ik merk dat iknog niet uitvoerig genoeg ben geweest, vooral voor wat betreft wat ik zelf al geprobeerd heb.
Mijn reactie op de vier genoemde punten:
a. Als je doelt op het transparante lint achterin: dat heb ik al zorgvuldig schoon gemaakt. Hetzelfde lint wordt overigens ook gebruikt voor de positie van de kleurencartridge, want die zit op het zelfde karretje. En kleuren lijnen en tekst zijn OK.
b. Ik heb dezelfde problemen met twee zwarte patronen. Die zijn beide niet verstopt.
c. en d. Deze mogelijke oorzaken zouden hetzelfde effect moeten hebben op zwart zowel als op kleur. Kleur (of zwart gemengd uit kleureninkt) is keurig recht. Bij gebruik van zwarte en kleurencartridges samen zijn de gekleurde verticale lijnen recht en de zwarte er vlak naast, in hetzelfde document, zijn kronkelig. Hetzelfde geldt voor tekst op horizontale regels, in het zelfde document: gekleurde tekst in orde, zwarte tekst er net boven of onder niet in orde.
 
Laatst bewerkt:
Beste Cent58, welkom op helpmij.nl :thumb:
Inbreken in een topic van iemand anders is niet toegestaan.
Zien graag dat je een eigen vraag stelt of deze topic op de voet volgt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan