Asus RT-AC56U router + HDD in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aragon01

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 dec 2014
Berichten
3
Beste Forum leden.

Ik heb de volgende configuratie.
* Ziggo wifi router in de meterkast (wifi uitgeschakeld)
* Asus RT-AC56U in de huiskamer (2,4 en 5 GHz) via UTP kabel aan Ziggo router
* TP Link TL-WR841ND op de 1e verdieping, via UTP kabel aan Ziggo router.

Ik heb op de Asus router een 500 Gb HDD via USB aangesloten om film te streamen naar o.a. mijn Asus Tablet.
Dat gaat perfect.

Maar nu wil ik datzelfde doen op de 1e verdieping via de TP Link router.
Hoe moet ik dat voor elkaar krijgen ?
Of moet ik daar ook een Asus router installeren, maar dan nog de vraag : hoe vind ik de HDD op mijn Asus router in de huiskamer ?

Dank voor uw feedback, Aragon
 
Makkelijkste is om de TP-link om te bouwen naar accesspoint/switch, zodat je maar 1 ip-netwerk hebt. Analoog aan wat hier staat.
Dat kost je 1 LAN aansluiting op de TP-link, omdat je de WAN/Internet aansluiting dan niet meer gebruikt.

De instructie, aangepast aan jouw situatie:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de TP-link zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Ziggo wifi router. En daarna de TP-link via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Ziggo wifi router verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Ziggo wifi router moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Ziggo wifi router, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Ziggo wifi router aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de TP-link router:
Je kunt daarna je TP-link router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Ziggo wifi router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de TP-link van de Ziggo wifi router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de TP-link.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de TP-link, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de TP-link.
5. Zet DHCP serving uit op de TP-link.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de TP-link uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de TP-link een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Ziggo wifi router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Ziggo wifi router. Dat kan een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Ziggo wifi router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Ziggo wifi router al als LAN ip-adres gebruikt! [En ook niet het ip-adres van een ander apparaat die je eerder al een vast ip-adres had gegeven.]
Als je twijfelt, kies dan .253 als laatste deel van het ip-adres.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de TP-link.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de TP-link bedraad met een LAN poort van de Ziggo wifi router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Ziggo wifi router ipv. de TP-link.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de TP-link nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de TP-link].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de TP-link zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Ziggo wifi router.
Je hebt dus de TP-link als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tijs.
Mooi en gedegen uitleg. Maar volgens mij mis ik iets.
Ik heb een USB HDD aangesloten op mijn Asus router en de films daarop wil ik via mijn TP-link router kunen afspelen (streamen).
Met jouw uitleg kan ik het Ziggo modem en de TP-Link router in een netwerk zetten.
Maar wat doe ik dan met de Asus router. Op dezelfde wijze als acces point op het Ziggo modem ? Kan ik dan streamen ?
Ik voeg een schema toe hoe het nu zit :
Router schema.jpg
 
Handleiding: hier

Als je alles bij de Ziggo routermodem wilt laten uitkomen dan zul je die Asus ook moeten ombouwen naar accesspoint/switch. Betekent ook dat je 'm NIET (meer) als Download manager kunt gebruiken.

Andere manier om streamen mogelijk te maken zou zijn dat je géén aanpassingen doet aan de Asus en de in de instructie genoemde LAN aansluiting van de TP-link aansluit op een LAN aansluiting van de Asus ipv. op een LAN aansluiting van de Ziggo routermodem.
Beste zet je dan eerst het LAN ip-adres van de TP-link om naar een vrij ip-adres in de reeks die de Asus uitgeeft via DHCP en dan pas aansluiten op de Asus, zodat je weer een ip-adres hebt waar je de TP-link op kunt bereiken zodra hij aan de Asus hangt.

Tijs.
 
Ik krijg geen extra utp draad getrokken vanaf de huiskamer. Ik denk dat ik nu de Asus router maar in de meterkast ga plaatsen. En hopen dat het AC 5G signaal sterk genoeg is om ook de huiskamer te halen.
 
Kun je niet gewoon een switch kopen, zodat je de ene netwerkkabel die je blijkbaar hebt met meerdere bedrade apparaten kunt gebruiken/aftakken?
Kan ook zijn dat ik de layout van de huidige bekabeling even niet goed in beeld heb.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan