FreeNas achter een switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

phobia

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 sep 2006
Berichten
1.777
Ik heb thuis een pc opgezet als een freenas server.
Als ik hem direct op de kpn router zet, dan is hij normaal te bereiken.
Maar wil hem eigenlijk nog achter een switch hebben zitten om de utp met een ander apparaat te delen.

Maar zo gauw ik de switch aansluit is de freenas onbereikbaar voor de apparaten die op de kpn router aangesloten zijn.

Kan iemand mij vertellen hoe het niet kan?

ik heb 2 tp-link gbit switches geprobeerd en een router die als switch aangesloten was.
 
Andere netwerkkaart inbouwen in de Freenas server en het daarmee proberen. Sommige netwerkkaarten zijn nu eenmaal 'kieskeuriger' dan anderen.

Tijs.
 
vreemde is alleen dat ik ook nog een windows server 2008 er achter heb gezet en het ip addres die hij toegewezen kreeg ligt totaal niet in mijn netwerkbereik.
 
Geef er dan meteen eens bij welk ip-adres dat dan is en het ip-adres dat de freenas krijgt indien rechtstreeks aangesloten op de KPN Experiabox.
En verder gaat het nu de verkeerde kant op:
Heb je eerst de Freenas getest hebt met alleen een kabel van de freenas naar de switch en een kabel vanaf de switch naar de Experiabox, dus zónder andere apparaten aan die switch? Want dat is natuurlijk de meest logische eerste stap.

Overigens kan een W2008 server ook DHCP server spelen, dus als je de DHCP server service op de W2008 server hebt ingesteld dan ligt mogelijk daar het probleem: 2 DHCP servers op 1 netwerk (want de Experiabox speelt óók DHCP server).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Nee de server is nog helemaal niet ingesteld. Is nog een maagdelijke installatie. En nog kan ik geen ip krijgen van de experiabox. En dat zou wel moeten. Ik denk dat ik mijn laptop er maar eens aan plak. Kijken of die een ip krijgt. Lol nog helemaal niet aan gedacht!
 
Opgelost!!!!

Na het aansluiten van mijn laptop bleek dat ik een kabelbreuk had.

Na het leggen van een nieuwe utp cat5 werkt alles zo als het hoorde te zijn!!!!!
 
Tsja, dat de netwerkkabel(s) zélf goed moeten zijn is natuurlijk grondvoorwaarde... :rolleyes:
Je startposting zei daar niets over, dus was ik ervan uitgegaan dat je geteste netwerkkabels had (her-)gebruikt... :rolleyes:

Tijs.
 
Lol jij deed dezelfde aanname als ik. Kon ook niet zien wat voor verbinding de freenas had. En de nic van de server was mij onbekend. Maar al doende leert men. Maar ik ben wel hatdleers, wanr dit is mij al de 2de keer!
 
[...]Maar al doende leert men. Maar ik ben wel hardleers, want dit is voor mij al de 2de keer!

Tsja, een kabeltester is een goed stuk gereedschap, dat iedereen die zelf wat doet met kabels of bekabeling in huis zou moeten hebben (én gebruiken!) :D

Tijs.
 
Leuk idee voor sintrrklaas. Maar tegen die tijd allang weer vergeten! En is ook geen wekelijkse klus. En het werkte de hele tijd wel. Okey niet goed maar toch!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan