Geen audio op tv bij aansluiten laptop via HDMI

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rawry

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2014
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het stoeien met mijn nieuwe laptop (Dell 17 5000 series, windows 8.1 64bit) om via de HDMI aansluiting een film van de laptop op de tv af te spelen.
Het beeld werkt prima via de HDMI aansluiting maar alleen speelt de audio steeds alleen af via de laptop.
In windows audio apparaat beheer wordt alleen de standaard windows luidspreker weergeven.
Nou heb ik op internet gelezen dat je de Nvida grafische kaart hiervoor verantwoordelijk kan zijn (Geforce 840M met stuurprogramma v344.75)
Nou geeft de help configuratie van het configuratiescherm van Nvidia aan dat ik inderdaad de Digitale audio moet instellen onder Beeldscherm in het configuratiescherm van Nvidia.
Klein probleempje is echter dat het configuratiescherm zelf een dergelijke optie niet weergeeft.
N4AdIsH.png

Iemand enig idee waar dit door komt, naar mijn idee heb ik de laatste stabiele versie van het stuurprogramma geinstalleerd.

Ik heb een Philips Smart tv, misschien ook relevant voor der vraag.

Alvast bedankt voor de reactie, ik word er zelf inmiddels gek van dat ik er zelf niet uitkom.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het antwoord op de vraag die ik je ga stellen al gegeven hebt, maar voor alle zekerheid:

als jij onderstaand schermpje in config openklikt, dan staat daar niet jouw TV bij?? (bij mijn TV is het de bovenste, de Samsung).

Als in dit schermpje je TV er wél staat, dan is je probleem eigenlijk opgelost en moet je per 'soort' kijken / luisteren, even dat schermpje openklikken en :

- bij het kijken naar je TV rechtsklikken op de TV en kiezen voor inschakelen en daarna even rechtsklikken op de luidsprekers en daar kiezen voor 'uitschakelen'.

Nu speelt je computer alleen geluid via de HDMI naar je TV.

Wil je weer geluid over de speakers van je computer, dan klik je wederom het schermpje open en geeft achtereenvolgens een rechtse klik op de TV en kies je daar voor 'uitschakelen' en daarna (je raadt het al.......?) een rechtse klik op de speakers van je computer en kies je voor 'inschakelen'.
Nu komt het geluid weer via je computerspeakers.

Als je TV niet in onderstaand schermpje staat, dan kun je je afvragen of je HDMI kabel de juiste is. Heb je een optie om een andere te lenen / te proberen?

Bijlagen

• sound.jpg
    sound.jpg
    77,8 KB · Weergaven: 827
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie gast0225,

Het probleem is juist dat mijn tv niet in het schermpje bij de geluidsinstellingen van windows staat.
De HDMI kabel lijkt me niet de oorzaak, ik gebruik een hoge kwaliteits high speed HDMI kabel, die vrij duur was.
Ik heb op dit moment geen andere kabel tot mijn beschikking, maar ik kan wel eens bij mijn buren langsgaan om te zien of die er een hebben om de kabel als oorzaak uit te kunnen sluiten.

In de tussentijd ben ik vooral ook benieuwd waarom de configuratie opties van mijn grafische kaart incompleet lijken te zijn, er staan zoals je in mijn eerste post kunt zien, alleen opties om de 3d instellingen aan te passen
Op een internetforum ben ik al ergens tegen gekomen dat bij geluidskaarten van Nvidia in het configuratiescherm van de grafische kaart een optie standaard verkeerd ingesteld staat, waardoor het beeldscherm niet bij de geluidsinstellingen van windows komt.
En hoewel de help pagina van mijn configuratiescherm die optie dus ook benoemd, staat hij niet in het configuratiescherm zelf

Laatst bewerkt:
Bedankt Lange pier,

Dit document geeft een hoop relevante informatie, ik heb alleen nog geen tijd gehad om het uit te proberen, maar ik ga het volgende nog eens proberen morgen:
- laptop uitzetten, aansluiten via HDMI om daarna pas de laptop aan te zetten.
Zojuist een nieuwe versie van de driver geïnstalleerd via de officiële Nvidia website (347.09)

Wat ik niet begrijp is dat mijn configuratiescherm nog steeds alleen de 3d instellingen weergeeft en niet de display en video instellingen, zoals in onderstaand plaatje.
screen01.jpg

Iemand een idee waar dat door komt?

Dat belemmert mij dus om de volgende stap uit te proberen:
- go to the NVIDIA Control Panel and select the Change resolution page in the Display Menu. Select your HDMI display in Step 1 and then change the Connector in Step 2 to "HDMI-HDTV (Audio-Enabled)" and select Apply.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan