• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde uit een andere kolom halen als de kolom voldoet aan een bepaalde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Radadam

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2012
Hoi allemaal,

Ik ben voor mezelf bezig met een soort klein kasboekje in excel en daarbij liep ik tegen het volgende probleem aan:
Al mijn bankafschriften worden per maand in een aparte sheet uitgedraaid. Vervolgens wijs ik daar een code aan toe, die dan in een overzicht moet komen.
Nu wil ik graag dat de bedragen, nadat ik de codes heb ingevoerd, automatisch in het overzicht worden geplaatst. Ik kan een hele lange if-formule maken, waarbij ik de cel op elke waarde laat controleren, maar is er ook een makkelijkere manier om dit te doen?

P.S. zie bijlage:Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx voor een concreet voorbeeld.

Groeten,
Radadam

Hoi Radadam,

Kasboekje per maand hoeft absoluut niet. Wat je nodig hebt is de functie SOMPRODUCT, eventueel in combinatie met een matrix-formule om het helemaal mooi te maken. Ik bouw het eenvoudig op zodat je het kan volgen (hoop ik).
Oplossing van Edmoor met SOMMEN.ALS kan natuurlijk ook!

Stel ik heb de onderstaande uitgaven in maand 1:
Bedrag Code
€50,00 1
€100,00 1
€150,00 2
€20,00 3
€230,00 4
€650,00 4
Als ik nu in B3 de formule zet
Code:
='Maand 1'B2:B7
en ik druk vervolgens eerst op F2 en dan op F9 dan zie ik het volgende resultaat: {1;1;2;3;4;4}
Oftewel de codes uit B2-B7 na elkaar.
Die code kan ik uitbreiden door er een vergelijking van te maken:
Code:
=('Maand 1'B2:B7=1)*1
Wederom F2 en F9 geeft dan het resultaat: {1;1;0;0;0;0}. Ik vergelijk de codes met 1 en als dar WAAR is verschijnt er 1 en anders 0
Als ik in Overzicht!A3 een 1 zet, kan ik de formule afhankelijk maken van mijn overzicht.
Code:
=('Maand 1'$B$2:$B$7=$A3)*1
de $-tekens zet ik er nu bij om de formule juist te kunnen kopiëren.

Vermenigvuldig dat met het bedrag, dan kom ik dus aan de bedragen per code:
Code:
=('Maand 1'$B$2:$B$7=$A3)*'Maand 1'$A$2:$A$7
Het resultaat is nu {50;100;0;0;0;0}

Zet je deze formules in SOMPRODUCT dan krijg je de som van de vermenigvuldiging.

In mijn sheet ben ik gelijk verder gegaan. In Maand 1 heb ik een kolom Datum toegevoegd, zodat je genoeg hebt aan 1 kasboek ipv voor iedere maand een apart sheet.
Ook heb ik toegevoegd hoe je betaald hebt, zodat je een overzicht per rekening kan maken.
Tenslotte heb ik in het overzicht de maand ingevuld zodat je 1 tabel krijgt. Als je de maand op 0 zet krijg je het jaaroverzicht

Hierdoor zijn de formules in de tabel echter wel matrix-formules geworden. Een matrix formule voer je in door Ctrl+Shift plus Enter in te drukken. Je kunt dan extra voorwaarden toevoegen zoals bij mij dat als de maand 0 is dat dan alle maanden mee doen.

Groet,
Jeroen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt allebei!
Het is helemaal voor elkaar :)

@Jeroen: Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Helaas heb ik het meeste niet gebruikt aangezien ik de rest zelf al had opgebouwd en alleen deze formule nog even nodig had.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan