originele alternatieven voor een powerpoint presentatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

pasbolino

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jan 2015
Berichten
3
Ik ben op zoek naar een originele manier om een presentatie te geven.
In totaal moet ik een 3 tal presentaties zien voor te bereiden.
Eén hiervan is al ingevuld door de pecha kucha waarbij ik dus al gebruik maak van een PowerPoint.
Om niet te gaan vervelen zou ik dus graag voor mijn andere presentaties op een andere en creatievere manier aan het werk gaan.
Ik dacht al aan prezi, maar dit lijkt sterk op een PowerPoint.
Een moodboard is ook in mij opgekomen.
Hebben jullie misschien nog ideeën?
 
De presentatie en de benodigde feedback moeten centraal staan en de tools helpen de presentatie. Hoeveel mensen? is het 1-weg of 2-weg verkeer tussen jezelf en het publiek? Wat is het onderwerp? Concreet onderwerp of algemeen concept? Wat ga je overbrengen?

Ik persoonlijk heb verschillende presentaties gedaan met alleen een whiteboard/flipchart en een concreet voorbeeld.

Powerpoint, presentaties met speciale apps op smartphones,etc. allemaal gezien, maar persoonlijk vind ik de persoon die de presentatie geeft het allerbelangrijkste.
 
De presentatie en de benodigde feedback moeten centraal staan en de tools helpen de presentatie. Hoeveel mensen? is het 1-weg of 2-weg verkeer tussen jezelf en het publiek? Wat is het onderwerp? Concreet onderwerp of algemeen concept? Wat ga je overbrengen?

Ik persoonlijk heb verschillende presentaties gedaan met alleen een whiteboard/flipchart en een concreet voorbeeld.

Powerpoint, presentaties met speciale apps op smartphones,etc. allemaal gezien, maar persoonlijk vind ik de persoon die de presentatie geeft het allerbelangrijkste.


Ik moet de 3 presentaties kort zien voor te stellen in een halfuurtje tijd en dus na elkaar. Vandaar de pecha kucha met dat deze al beperkt is volgens het aantal slides. Het wordt gegeven voor een jury en dus grotendeels een 1-weg verkeer. De thema's waarvoor ik nog een presentatie moet maken zijn 'pesten' en 'online hulpverlening'.
 
Allereerst nog welkom bij HelpMij :). Je bent in de standaardfout gestapt die elke nieuwe forumgebruiker blijkbaar genetisch niet kan omzeilen, en dat is: een antwoord maken met de QUOTE knop. Maar die is daar natuurlijk niet voor, die gebruik je alleen als je iets te citeren hebt. En volledige berichten herhalen is geen citaat, maar alleen schermvervuiling, nog afgezien van de slechte leesbaarheid ervan, daar waar de originele tekst er pal boven staat in een uiterst leesbaar lettertype. Dus graag de quote weghalen, en in ieder geval de knop niet meer gebruiken om een antwoord te typen :). Gebruik het tekstvak <Snel reageren> als je een antwoord wilt maken.

Ik ben het met wampier eens dat de kwaliteit van de presentatie niet wordt bepaald door de hulpmiddelen die je gebruikt, maar door de presentatie zelf. En uiteraard de persoon die de presentatie houdt. PowerPoint is een prima tool om een presentatie mee te geven, maar dat is een schoolbord met een krijtje ook. 't Is maar net wat je wilt vertellen. PowerPoint niet gebruiken omdat de presentatie daarvoor ook al met PowerPoint is gegeven, is een drogreden. Net zoals een presentatie met PowerPoint geven omdat de vorige presentatie dat óók deed een drogreden is. Kortom: ga uit van je presentatie, en kijk dan pas welke hulpmiddelen je nodig hebt / kunt gebruiken om de presentatie te ondersteunen.
 
Pesten heb je, neem ik aan, een mening die je verdedigt? Dan gaan voor een minimale aanpak. Eventueel een enkel achtergrond plaatje op het scherm.

online hulpverlening is lastiger. Gaat het over de sites zelf ? beschikbaarheid van hulp? effectiviteit van het gebruik? statistieken?

Voor dit soort formaten kan ik je ook zeker aanbevelen de TED talks te bekijken (indien je dat nog niet hebt gedaan natuurlijk) ( https://www.ted.com/talks ). Deze zijn helemaal rond dit formaat opgesteld en een deel ervan is een grote inspiratiebron voor mezelf.
 
Dankuwel Octafish om mij op mijn fout te wijzen, ik ben inderdaad nieuw en ken de werking nog niet helemaal ;-) maar deze zal ik wel snel leren denk ik.
Ik deel jullie mening wat betreft de persoon die de presentatie voert. Daar hangt heel veel vanaf natuurlijk. Maar de er werd gevraagd om de uitdaging aan te gaan en niet onmiddellijk te grijpen naar wat voor de hand ligt en het gebruiken van PowerPoint.

Bij pesten gaat het over een programma die werd opgesteld om het pesten tegen te gaan, aan de hand van gamen.
Bij online hulpverlening gaat het over hoe je als hulpverlener kijkt naar een gesprek maar ook hoe de cliënt het bekijkt. Meer bepaald draait het rond de chathulpverlening.

Al reeds bedankt voor de reacties
 
Bedenk eerst dus óf je hulpmiddelen nodig hebt om je presentatie aanschouwelijker te maken. Een goede spreker, die een interessant verhaal houdt, kan zoals al gezegd een veel boeiender (en dus betere) presentatie zijn dan een spreker die met allerlei toeters en bellen werkt. Zelf hou ik ook van simpele hulpmiddelen, waarvan de impact dan een stuk groter is dan een overdaad aan bewegende en vaak afleidende visuele zaken.
Voor het 'pesten' verhaal zou je bijvoorbeeld achter de luisteraars een geluidstrack kunnen afspelen van een game, die steeds luider en daardoor steeds irritanter wordt. En die dan ineens ophoudt op een daarvoor geschikt moment. Is een kwestie van timen en voorbereiden, maar is heel effectief. Ik noem maar wat. Creativiteit is belangrijker dan gebruikte techniek :D.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan