Lettertype in brief overal hetzelfde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander11

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2008
Berichten
84
Beste Lezer,

In ons CRM programma maken wij onze standaardbrieven in HTML. Nu zet ik voor elke regel of alinea de volgende tekst:
<p><span style="font-family: 'century gothic'; font-size: 10pt; line-height: 1.3em;">
Nadeel daarvan is dat als iemand er een regel bij typt, deze style niet op die zin van kracht is.

Is er niet in het begin van een document iets te plaatsen waardoor de font instellingen voor het hele document gelden? Ik ben aan het zoeken en proberen geweest met Style maar kom er niet goed uit.

Alvast dank voor een reactie.

Groetjes,
Sander
 
In de <head> van de pagina (of in de stylesheet maar dan zonder de <style> tags) komt te staan:

Code:
<style type="text/css">
p {
  /* volgende 3 regels voor je vraag */
  font-family: "Century Gothic", sans-serif;
  font-size: 10pt;
  line-height: 1.3em;
  /* optioneel volgende regel meer witruimte tussen letters */
  letter-spacing: 0.05em;
}
</style>

Noot 1. betere web-safe fonts zijn "Trebuchet MS" en Tahoma.

Noot 2. wil je echt een font dat op elk platform (android, mac, win) hetzelfde eruit ziet dan zal je gebruik moeten maken van een lettertype die bijvoorbeeld door Google Fonts beschikbaar wordt gesteld.

Suc6. Have fun.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bron,

Voor een kenner een makkie, voor mij moeilijk. Je oplossing werkt perfect. Dank!
Groetjes,
Sander
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bron,
Het werkt toch niet helemaal goed helaas. Met een mail gaat het goed maar bij het maken van een brief laat hij de code zien.
Ik heb hieronder een voorbeeld van de code en een voorbeeld van het resultaat.
Enig idee wat ik fout doe? Hij voert de commando's wel uit maar laat dus wel de coderegel zien.

Code:
<p>
<style type="text/css">p { font-family: "Century Gothic", sans-serif; font-size: 10pt; line-height: 1.3em; }
</style>
Utrecht,&nbsp;[datum vandaag brief]</p>

<p>Onderwerp:</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>[aanhef formeel]</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>[ondertekening brief century]</p>

<p>&nbsp;</p>


resultaat:
p { font-family: "Century Gothic", sans-serif; font-size: 10pt; line-height: 1.3em; }
Utrecht, 16 januari 2015
Onderwerp:bla bla
Geachte heer test1,

Alvast dank voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Groetjes,
Sander
 
Laatst bewerkt:
In de code hoort de <style> helemaal bovenaan te staan. Dus voor de eerste <p>
Code:
<style type="text/css">
p { font-family: "Century Gothic", sans-serif; font-size: 10pt; line-height: 1.3em; }
</style>
<p>Utrecht,&nbsp;[datum vandaag brief]</p>
<p>Onderwerp: </p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>[aanhef formeel]</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>[ondertekening brief century]</p>
<p>&nbsp;</p>

Waar wordt de brief in gemaakt?
Mogelijk zal in dit programma een andere manier gebruikt moeten worden.

Suc6.

*** aanvulling: het volgende mag niet, maar werkt mogelijk wel
Code:
<p style="font: 0/0 a; color: transparent;">
<style type="text/css">
p { font-family: "Century Gothic", sans-serif; font-size: 10pt; line-height: 1.3em; }
</style>
</p>
....... en dan de rest ......
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bron,

Ik heb beide opties geprobeerd. Helaas hetzelfde resultaat. De code blijft zichtbaar. De brief wordt gemaakt in een CRM programma en wordt dus niet als website gepubliceerd of iets dergelijks.

Groet,
Sander
 
OK. het CRM ondersteunt in de brief de <style> tag niet of op een andere manier...

1) Ergens in het CRM wordt waarschijnlijk een standaard lettertype bepaald die je in de brief zelf kan wijzigen in je eigen lettertype. Als je deze instelling in het CRM kunt vinden, is het je antwoord op de vraag.

2) Of anders is dit misschien iets (let op de enkele aanhalingstekens bij het lettertype)
Code:
<div style="font-family: 'Century Gothic', sans-serif; font-size: 10pt; line-height: 1.3em;">
...... hier [U]alles[/U] van de brief .......
</div>

3) Of misschien zoals het in Word werkt
- Eerst Crtr+Home (ga helemaal naar links boven)
- dan Ctrl+Shift+End (op deze manier selecteer je meer dan met Ctrl+A, namelijk ook de opmaakcodes aan het eind)
- kies dan het lettertype in het menu.

Suc6.
 
Beste Bron,

Je tweede optie werkt perfect! super bedankt. Kan ik weer wat zaken gaan aanpassen.
Fijne zondag nog.

Groet,
Sander
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan