ERD maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
1.087
ik wil leren ERD's te maken. Nu heb ik al gegoogeld, maar ik kan geen goede Nederlandstalige uitleg en voorbeelden vinden. iemand die mij kan helpen en kan verwijzen naar een goede uitleg?
 
Wat bedoel je precies? Emergency Rescue Disk? Voor reparatie aan Windows/bestanden redden etc.?

Indien ja, dan vraag ik me af of je je vraag wel in de juiste sectie hebt gezet, want heeft niets met SQL/MySQL te maken...

Toelichting lijkt me van belang, in ieder geval, want ERD is geen eenduidige aanduiding.

Tijs.
 
Dag Tijs,

Ik doel op een ERD als in Entity Relationship Diagram, een onderdeel van het modelleren voor databases

Groet,
 
Ah... Oude herinneringen komen terug.
Daar zijn meerdere methodieken voor. Bij ons op de univ. werd NIAM onderwezen.

Een introductie kun je hier lezen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eigenlijk al meten 2 vragen; wanneer ik een relatietype maak in een ERD, bijv. geleverd_door, voertuig(entiteittype) geleverd_door(relatietype) fabrikant(entiteittype). Hoe vertaal ik de geleverd_door naar de uiteindelijke sql tabel?

en vraag 2, hoe zit het met one to many en many to many. Hoe zie ik dat terug in de uiteindelijke tabel en moet ik altijd een one to many/many to many gebruiken in een ERD(zijn er verder nog andere mogelijkheden?)
 
Bij de software die bij de meeste methodieken wordt gebruikt zit er meteen een tabel-generator achter. Dus in een ERD goed gedefinieerd levert je meteen tabellen op met restraints, primary/foreign keys etc.
Voor NIAM bestond (ooit) Asymetrix Modelmaker die dat deed, dus je maakt de ERD aan in Modelmaker conform NIAM en dan maakte Modelmaker (het ontwerp van) de tabellen vanzelf (SQL-code), gegenereert o.b.v. de ERD.

Je vraag 2 kan gewoon gegoogled worden, lijkt me. Als ik me goed herinner worden bij many-to-many de 'stamgegevens' van de entiteiten (totaal 2 tabellen) gekoppeld via 2 extra one-to-many tabellen die verschillende richtingen hebben.

Verder weet ik het niet, want ik doe momenteel niets (meer) met de kennis van toen. Ik vermoed dat er nog wel gereageerd gaat worden door anderen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie. Maar er is geen goede uitleg over ERD en dan ook hoe dit om te zetten naar een database?
 
Programmeren is hoofdzakelijk engels dus wil je er meer vanaf weten dan kun je beter ook engelse artikelen lezen.

Waarom wil je precies ERD's leren maken? Er zijn diverse notaties voor een ERD, waarbij ik de Crow's foot het vaakst voorbij heb zien komen.

Uiteindelijk gaat het er om dat je voordat je maar ook maar 1 instructie naar de database hebt gestuurd jouw structuur hebt uitgedacht en zo veel mogelijk "problemen" hebt afgevangen.

Je begint meestal met een idee, daarvan wil je delen in een database opslaan. Dan ga je kijken welke entities je nodig hebt, wat zijn losstaande objecten waar je wat van op wilt en kunt slaan? Dan is het zaak om uit te zoeken of je bepaalde informatie vaker nodig hebt en ga je deze binnen je structuur verwerken door middel van een relatie met een ander object. Aan het eind kom je weer terug op je idee, die leg je naast je diagram en kijk je of alles wat je voor ogen had terug komt in het diagram.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan