HD bootable maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

renewh

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2002
Berichten
43
Hallo, ik heb op mijn oude pc drie Harddisk zitten.

genaamd
IDE0 Backup
SATA0 Windows XP
SATA1 Linux

Een paar jaar geleden heb ik linux mint hierop geïnstalleerd en nu de laatste jaar gebruik ik linux niet meer op deze (oude) pc. Ik heb Linux verwijderd en wil nu dat de pc via SATA0 (windows xp) weer opstart. Dit heeft de pc ook voor de Linux installatie gedaan.

Nadat ik linux had verwijderd wilde de pc niet meer van de originele harddisk opstarten (SATA0). Heb ik fdisk /mbr op SATA0 uitgevoerd, bracht ook niks. Heb ik ten einde raad maar de Windows XP cd erin gedaan en en windows xp op IDE0 gezet. De windows cd heeft IDE0 dus bootable gemaakt. D.m.v. multiboot heb ik weer toegang tot SATA0.

Graag wil ik gewoon weer via SATA0 opstarten, zonder dat ik gebruik maak van IDE0.
Vroeger in de Dos-tijdperk kon je via de commando sys a: c: je Harddisk weer bootable maken, zonder dat je je Harddisk nieuw moest formatteren.

Bestaat er voor Win XP ook zo een commando? Ik kon zoiets niet zo snel vinden via drGoogle.
 
Om van van een sataschijf op te starten heb je een satadriver nodig die je tijdens de installatie van XP toevoegt. XP had die driver nog niet aan boord omdat de sataschijf toen nog niet was uitgevonden.
D.m.v. F6 kun je de driver toevoegen tijdens de installatie filmpje (Eng).
Nog een nuttige link voor evt. aanpassing in het Bios (Eng).
 
Laatst bewerkt:
Toen ik de PC toendertijd had aangeschaft (2006) zat de SATA schijf eral in. Na een paar jaar heb ik uit andere opgebruikte pc´s een ide en nog een sata schijf gehaald.

De windowsxp sp2 pc starte toendertijd al op via de SATA schijf. Ik zal morgen via Hirens Boot CD de PC opstarten, zonder dat de IDE Hardeschijf is aangesloten, en dan met super fdisk de mbr weer maken. Op deze CD staat ook weer het programma sys.com.

Ik laat nog van me horen. Bij deze alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Met Hiren Boot CD weer de pc opgestart. Fdisk uitgevoerd en pc loopt weer als vanouds. Dus zoals voor de Linux installatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan