Canon Powershot A40 via USB aan PC werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterdeBruin

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2012
Berichten
73
Heb voor mijn hobby duiken een tweedehands onderwaterhuis met Canon A40 digitale camera gekocht. Nu wil het euvel dat er geen discs bij zaten en ik de camera niet via de USB kabel kan aansluiten. Normaliter zou Windows-7 de camera direct moeten herkennen. Nu krijg ik slechts onder apparaatbeheer : overige apparaten – powershot A40 met een uitroepteken. De drivers niet te vinden. Heb via de Microsoft site camera driver pack CodecPack-x64 geinstalleerd maar ook nu geen driver voor de A40 ( staat ook in de beschrijving niet genoemd, wel andere Canons) Is er iemand die dit wel voor elkaar heeft – en mij de driver kan sturen ofzo ? Dank voor het meedenken, Peter.

Ter info : Systeem Intel - Windows/7 en Camera Powershot A40 en A20 ( beide werken goed als camera maar geen USB connectie met de PC, ook andere PC’s geprobeerd met andere kabeltjes etc. Telkens geen driver ! - ook op de Canon site - usa en NL veel software maar geen drivers omdat die niet nodig zouden zijn... zegt de Canon site)
 
Een alternatief schijnt het volgende te zijn: deze workaround methode.

Verder schijnt er een memory-card in te zitten. Zet die memory-card in een card-reader en sluit de card-reader aan op je pc/laptop, als alternatieve manier van gebruik. Een card-reader kost weinig (typisch onder de 15 euro).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Cardreader

Van die cardreader is helemaal waar ! ( maar zo ouderwets ) Het is een oude flash- cardreader in de camera met heel veel puntjes ( +/- 5cm breed ) die nergens anders past - niet in de printer of waar dan ook in ( die gaten in de HP printer zijn voor de moderne SD's ) Ik heb ook op mijn duikreisjes alleen een PcNotebook met windows bij me met USB aansluitingen en ook thuis gebruik ik mijn desktop Pc maar daar heb ik ook alleen maar USB en helemaal geen SD gaten. Helaas kan ik er niet mee uit de voeten maar bedankt voor de tip. groet, Peter
 
Bepaalde (oude) Canon Ixus camera's hebben een vergelijkbaar probleem (melden zich alleen als pictbridge apparaat, dus moeten foto's en filmpjes via de "Wizard scanner en camera" vanaf Windows XP worden ingelezen; zover ik weet heeft Windows 7 en hoger die wizard niet meer).
Dat heb ik voor de Ixus camera gebruiker ook gewoon met een externe usb card-reader verholpen waar hij de 'ouderwetse' memory-card van de camera in stopt. Die externe card-reader is vergelijkbaar aan deze, welke hoogstwaarschijnlijk ook prima met jouw memory-card overweg kan (check dat zelf even).

Niet dat ik er veel van verwacht (lijkt alleen het verwijderen van het apparaat uit Apparaatbeheer te zijn, dan opnieuw laten detecteren), maar alsnog nog gekeken naar de workaround?
Mogelijk kwam je via de link in mijn vorige posting niet aan de informatie. Indien dat klopt, hier wat alternatieve links naar dezelfde informatie:
link1
link2
link3
link4

En anders kun je nog even naar deze instructie kijken of je daarmee alsnog de camera werkend kunt krijgen in Windows 7.

EDIT, toevoeging: Mocht bovenstaande niets opleveren en andere tips van andere helpers ook niet: vlgs. deze weblink van Canon zelf zijn foto's van de Powershot A40 alleen vanaf de memory-card te lezen binnen Windows 7...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@PeterdeBruin : het meest voor de hand liggende heb je nog niet gedaan?
Even Canon bellen en het probleem voorleggen? Wie weet, adviseren ze je om de USB drivers van je computer te updaten........?
 
Laatst bewerkt:
Driver ontbreekt

Het antwoord van Canon is dat je geen driver nodig hebt en daarmee zit je in een catch22 positie. Bij de meer moderne camera's als de Powershot S80 en EOS worden de drivers meegeleverd in het CameraPack van Microsoft. Deze camera A40 en ouder hebben geen driver want Canon dacht gebruikers aan zich te binden door zelf printers en randapparatuur te gaan verkopen. De markt deed iets anders en kocht usb printers aan de PC en niet aan de camera. Ondertussen alle middelen geprobeert als door DNTies aanbevolen maar geen resultaat. Vraag me af of er geen soort universele driver bestaat waardoor je toch verbinding kan maken via de USB kabel want de PC herkent wel dat er een PowershotA40 wordt aangekoppeld in apparaatbeheer. Krijg alleen geen toegang tot de SDkaart als een soort disc drive.
 
Dat hij niet als een disc drive wordt gezien wordt bevestigd in de toevoeging in mijn vorige posting: Als je 'm als opslagmedium wilt benaderen dan gaat je dat binnen Windows 7 niet lukken en ook niet in andere besturingssystemen.
Sluit ook aan bij wat ik in de eerste paragraaf er over zei.

Oftewel, onder de streep: Of je nu wel of niet een goede herkenning van het apparaat in Windows voor elkaar krijgt of niet: Als disc drive ga je 'm nooit kunnen gebruiken, want die (USB Mass Storage) functie zit niet in het apparaat.

Tijs.
 
Canon camera wordt niet herkent

Ik heb een Canon Powershot S50 geleend en die aan de PC via de USB kabel gehangen. Er worden nu direct drivers geinstalleerd en kan de CF kaart ( zelfde als in de A40 ) gewoon uitlezen. De drivers heten WpdMtp.dll, WpdMtpUS.dll, WUDFRd,sys, winusb.sys en WpdMtpDr.dll. Ik kan nu ook de Cf van de A40 kaart in de Powershot S50 camera zetten en als een soort disc drive uit de foto's uit de folder DCIM uitlezen. Wanneer ik echter de Powershot A40, waar het omgaat gelijktijdig ook aan de PC hang met de S50 wordt hij ( A40) wel herkent door apparaatbeheer maar worden er geen drivers geinstalleerd. Hopende dat hij de PowershotS50- drivers zou gebruiken als zijnde ook een Canon camera werkt ook niet.
Misschien moet ik dan toch maar een usb CF card reader kopen en meeslepen naast alle laders en kabels om de foto's uit te lezen op de Notebook. Helaas wat een bende is het toch in computerland.
 
Met een Powershot A40 camera zal het niet anders zijn dan je in de laatste regel van je vorige posting aangaf, inderdaad.

Graag nog de vraag als opgelost aangeven, ajb.

Tijs.
 
Opgelost is de vraag niet want er is geen USB connectie tussen Pc en camera, de essentie van de vraag. Het is een workaround. En daar ben ik niet blij mee want het zou zo simpel moeten kunnen, toch? Is er niet iemand die een aangepaste driver kan maken. Bij Android zie je dat er genoeg experts zijn die de ene na de andere oplossing schrijven als App. Maar bedankt voor het meedenken tot op heden.
 
Je hebt mijn enige berichtje in dit 'draadje' niet goed gelezen. Ik beweerde niet dat de camera drivers nodig heeft / op de hdd van je machine om te kunnen communiceren, ik beweerde dat het zomaar zou kunnen dat jouw machine de USB ondersteuning niet up to date heeft en je daarom de usb drivers van je machine moet updaten.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt een fiets niet ombouwen naar een tank.
Voor de doeleinden die jij beschreef is het apparaat simpelweg niet geschikt.

Met je welnemen ga ik dus niet verder met het driverprobleem, en geef ik het stokje over.

Tijs.
 
Canon A40 & A20 werken niet aan de PC met USB

Bedankt Thijs voor je hulp zover. Helaas dat het niet tot succes heeft mogen leiden maar je input wordt gewaardeerd. Hopelijk zijn er nog andere resources die het stokje over willen nemen. Ondertussen heb ik een FC reader besteld als workaround. Mijn systeem is verder up-to-date voor wat betreft de drivers van Microsoft omdat Update aan staat in WS-7. Daarnaast heb ik voor de zekerheid nog naar update van drivers via apparaatbeheer laten zoeken. Alles is tip-top.
 
Behalve dan dat je USB drivers niet van Microsoft afkomstig zijn, maar van de moederbord(chip) fabrikant. Updates zoeken via Microsoft én via apparaatbeheer, geeft ongeveer 0,0 procent garantie dat er geen nieuwere zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan