oude Word-versies geven problemen in Word 2013

Status
Niet open voor verdere reacties.

ceesheymans

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2007
Berichten
5
Hallo,
ik heb een boek geschreven en ben daar al een aantal jaren mee bezig, precies hoe lang weet ik niet.
Nu wil ik het gaan uitgeven, maar ik stuit op enkele problemen, die ik niet zelf kan oplossen.
De tekstpagina's, vooral in het eerste deel, verlopen en ik krijg daardoor slechts halve pagina's met
grote witte gaten tot aan het paginacijfer. Zo kan ik het niet laten afdrukken.
Is er een manier om dit te verhelpen?
Het kan best zijn dat het nog in Word 2007 of Word 2010 getikt is, maar dat weet ik niet goed meer.
Ik ben ook niet de jongste dus zulke problemen los ik niet zo maar even op.
Als u me kunt helpen graag, laat mij maar weten wat u van me nodig hebt.
 
Als het document in W2007 of 2010 is gemaakt, zou het probleemloos in 2013 moeten kunnen worden ingelezen. Dus daar ligt het vermoedelijk niet. Oook als is Word 2013 bagger in vergelijking met 2010 (persoonlijke mening uiteraard ;) ), het zou zonder meer docx bestanden moeten kunnen lezen. Tenzij er allerlei sjablooninstellingen heel anders zijn, en de opmaak dus niet in overeenstemming is met die van de oorspronkelijke Word versies. Dat kun je simpel herstellen door alle tekst te selecteren en op <Ctrl>+<q> te drukken. Daarmee verwijder je handmatige alinea-opmaak en wordt alles dus volgens de eigen (in Word of document) vastgelegde stijlen opgemaakt. Dat heeft dan ofwel als gevolg dat de tekst weer normaal is (oude opmaak is verdwenen) ofwel dat nu je héle document is verziekt (qua alinea's). In het laatste geval deugen de actieve stijl instellingen niet, en die kun je dan weer aanpassen.
 
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb alle tekst geselecteerd en nu zie, althans voorlopig, alleen nog maar hiaten in het eerste hoofdstuk.
Daar sluit de tekst op veel pagina's nog steeds niet aan en ik zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
Is het handig als ik die pagina's aan u mail, zodat u ze eens kunt bekijken. Ik ben er inmiddels achter dat ik al in 2002 begonnen ben met het schrijven
van dit boek, dus waarschijnlijk is het nog in Word 98 geweest!!!
Ik verneem graag van u hoe u erover denkt. Als u mij wilt bellen, (ik bel u zelf dan wel weer terug i.v.m. telefoonkosten) gaat het misschien vlugger.
Mijn nummer is 06 10 36 57 31. Alvast bedankt.
 
Excuses voor de wat late reactie; ik had het draadje even uit het oog verloren. Wat mij betreft mag je het document wel naar mij mailen, dan kijk ik er wel even naar. .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het document ontvangen, maar zie er eigenlijk niet zoveel vreemds aan. Het enige dat afwijkt van een 'gewoon' Word document zijn de kantlijnen. Die staan op Links-1,9 cm, Rechts-7 cm, Boven-2,54 cm, Onder-8,25 cm. Maar dat heb je waarschijnlijk voor het hele document ingesteld i.v.m. de bladspiegel van het boek. Verder heb je op de eerste 4 pagina's geprobeerd om met de <Enter> toets tekst op de gewenste plek te krijgen, waardoor die pagina's vol staan met lege alinea's, en dat zou ik zelf niet doen. Het eigenlijke verhaal bijvoorbeeld begint nu op pagina 5, maar bij mij begint het dan al gelijk met 5 lege alinea's. Lijkt mij niet de bedoeling :). Ik zou tekstvakken maken voor de verschillende tekstblokken, die je op de millimeter nauwkeurig kunt positioneren, en met secties werken om de kop-en voetteksten correct in te stellen. Het boek zelf begint dan ook op een nieuwe sectie (type <Volgende pagina) en dan staat alles altijd strak op de goede plek, zonder dat je afhankelijk bent van welke alinea-instelling, pagina-instelling of lettertype-instelling dan ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan