Nederlandse woorden splitsen in lettergrepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

linkav

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Berichten
465
Hallo,

Ik ben op zoek naar een routine die nederlandse woorden gaat splitsen in lettergrepen. Hoeft niet echt in access (vba) te zijn.

Dank bij voorbaat.

Gr,
Ariane
 
Maar je zet de vraag in het Access forum, dus ik neem aan dat jeiets in een database hebt staan :). Voor het splitsen (zo het al kan; ik heb zelf niks liggen) heb je een functie nodig die in elke applicatie is te gebruiken, want VBA is een redelijk universele taal. Wat je in ieder geval moet hebben is een lijst of tabel met alle mogelijke lettergrepen. Want je moet een te splitsen woord kunnen refereren aan die lijst. En als ik deze pagina lees, dan slaat de schrik om mijn hart :). Je hebt zoveel variabelen waar je rekening moet houden, dat is bijna niet te doen met een procedure. Dat is echt wel een paar uur programmeren. Sowieso heb je dus die tabel nodig waar je alle lettergrepen en hun afgeleides in hebt staan.
Maar wat is precies de bedoeling? Je zult toch geen miljoenen woorden willen splitsen?
 
Beste Octafish,

ik had ook de pagina die je aangeeft al bekeken. Vandaar dat ik dacht, als er al iemand deze routine had, moet ik het wiel geen 2 uitvinden. Waarvoor gaat het gebruikt worden: een gebruiker kan een veld invullen en in een tabel met sleutelwoorden moet opgezocht worden of een deel van wat ingevoerd is door de gebruiker erin voorkomt. De gebruiker kan ingeven "Ijzeren wand" of "damwand" of "wand voor een dam" of ..... Maar eigenlijk heeft de gebruiker het over een "dam". Ik moet in de tabel met sleutelwoorden zoeken of er een "match" is. Er mag slechts 1 record teruggegeven worden. Als in de sleutelwoorden-tabel het woord "dam" zou staan is er dus een match.

Hopelijk is het een beetje duidelijk.
 
Dat is (gelukkig) een heel andere vraag, met een vrij simpel antwoord. Dat is namelijk wél te maken. Dat invullen van de zoekterm doe je natuurlijk op een formulier, en het resultaat laat je dan waarschijnlijk ook op dat formulier zien. Persoonlijk zou ik een Keuzelijst gebruiken voor het resultaat, maar een (doorlopend) formulier kan ook. Maar als er maar 1 of 2 velden in de tabel met sleutelwoorden staan, is een keuzelijst een stuk strakker en minder lastig.
Wat je dan moet doen, is de keuzelijst (of formulier) filteren met wat de gebruiker 'live' intypt in het tekstvak. Met de ingetypte tekst filter je dan de keuzelijst.

Is dit wat je ongeveer voor ogen hebt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan