• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data uit excel wegschrijven naar een andere excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oooh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jan 2015
Berichten
4
Dag allemaal,

Ik zit met een vraagje,
Ik wil de gegevens uit meerdere Excel files (laten we ze even de namen Tom, Kurt en Jim geven) wegschrijven naar 1 centrale Excel file.
De files Tom, Kurt en Jim bevatten hetzelfde format van gegevens.
Ik heb een gelijkaardige file toegevoegd.

Nu wil ik graag dat op het einde van de dag de ingevulde gegevens (op Blad1) weggeschreven kunnen worden naar de centrale Excel file die ik voor het gemak "Centraal" noem. Zodat ik in deze centrale Excel file analyses kan maken.
Het aantal ingevulde rijen is dus afhankelijk van dag tot dag. (Meestal gaande tussen 1 en 20).
Ik heb me ingelezen op jullie forum maar de codes die ik geprobeerd heb, werken helaas niet.
Ik heb destijds VB gehad in mijn opleiding (zeer beperkt), dus heb wel basiskennis maar ik kom nu niet ver.

Ik wil dus een macro toevoegen aan alle Excel files zodat er wegschreven wordt.
Kunnen jullie helpen?

Groetjes,
Hanne
 

Bijlagen

  • Tom.xlsx
    51,2 KB · Weergaven: 98
Hoi Hanne,

Zoek even in de zoekmachine op centrale database en je vind een aanzet voor een oplossing (niet de oplossing, maar er zit veel in wat jij kunt gebruiken.)

Groet,
Jeroen
 
Hallo Oooh,

het zou nuttiger zijn als je een voorbeeldbestandje aanhangt die je "Centrale" excel-file weergeeft, en hoe de zaken daar moeten opgeslagen worden.
Hou steeds in gedachten dat beide bestanden moeten geopend zijn wil data van een werkboek naar het andere wilt overbrengen.
Dit kan je wel automatiseren in je macro, zodanig dat als je data wilt overzetten naar "Centraal", door de Macro je Centraal.xlsx geopend wordt.


Groeten,

Rikja
 
Hoi Rikja,

Het centrale bestand is net hetzelfde format als het voorbeeld bestand. De bedoeling is dat de ingaven van iedereen gecentraliseerd worden.
Ik krijg telkens een foutmelding mbt het centrale bestand.
Ik moet beide bestanden namelijk zélf open hebben om de data te kunnen wegschrijven.
Het probleem is dus dat we met meerdere personen tegelijkertijd moeten kunnen wegschrijven (+-8 personen) en niet iedereen hetzelfde bestand kan open hebben om te bewerken?

Groetjes,
Hanne
 
Hallo Hanne,

voorlopig zie ik dan één mogelijkheid:

in Tom.xlsm, Jan.xlsm, Geert.xlsm enzovoort:
Zet in een cel (A1 in ons voorbeeld) de juiste tijd.
in de macro's (dus bij elke collega) doe je volgende:

met de macro: Laat een variabele "tijd" gelijk zijn aan tijd in A1 + 100 seconden (= de tijd van de dag dat de data mag ingelezen worden in Centraal.xlsx)
met de macro: Open Centraal.xlsxµ
met de macro: Kopieer de gewenste data van Tom.xlsm naar Centraal.xlsx
met de macro: Sla Centraal.xlsx op en sluit Centraal.xlsx af.

Kopieer deze macro naar alle collega-werkboeken, maar pas de tijd aan van 100 seconden naar 200 seconden, bij de volgende 300 seconden enzovoort.
Je kan achteraf nog experimenteren of deze tijden in te korten zijn.

Groeten,

Rikja
 
Thnx, dit werkt prima.

Ik wil graag een automatische kopie/backup van het centrale bestand maken door dit in de macro op te nemen in de individuele documenten. (Want ja, het centrale bestand is al eens verwijderd en enkel de 2 dagen oude back up was beschikbaar, zucht)
Telkens er wordt weggeschreven naar het centrale document zou ik dus graag ook een kopie maken op een bepaalde plaats.
Nu krijg ik telkens de melding dat het bestand al bestaat en of het vervangen moet worden.
Ik wil deze melding dus omzeilen en automatisch overschrijven.
Ik dacht eraan om het bestand (kopie) eerst te verwijderen en vervolgens een nieuwe kopie te maken. Echter, dit werkt niet.

Tips?
 
Hallo Hanne,

met devolgende code op het einde in de macro, zal de macro het oude bestand telkens overschrijven zolang het dezelfde locatie en dezelfde naam heeft:
Code:
ActiveWorkbook.SaveCopyAs Filename:="C:\....\CentraalBestand.xlsm"

(waar hier C:\....\CentraalBestand.xlsm wordt weergegeven, plaats jij het pad naar, en de naam van jou bestand en dit tussen "" haakjes)
Je hoeft hiervoor het Werkboek niet te sluiten.

Is het dat wat je zoekt?

Rikja
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan