Internet én TV over één UTP?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruudje43

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2012
Berichten
14
Momenteel zit ik met het volgende probleem: ik wil graag op zolder en een tv-signaal en een internetsignaal (voor Playstation 4) over één UTP-kabel. Een extra kabel doortrekken is geen optie. De situatie is lastig door de manier van installeren van Telfort. Zij hebben een Genexis Modem geïnstalleerd i.c.m. een Sitecom-router. Vanaf de modem gaat er een kabel naar de router (voor internet) en een kabel (tv-signaal) naar een splitter om beneden en boven te voorzien van signaal. Bij de installatie door een Telfort-monteur is ons verteld dat dit niet anders gaat.

Nu blijkt iemand bij ons de straat (met KPN) het volgende te hebben: een glasvezelkastje i.c.m. een Experia Box V8. Van het kastje naar de Experia loopt één UTP-kabel. Dat heeft als groot voordeel dat vanaf de router (Experia Box) gesplit kan worden met een kabel die zowel internet als een tv-signaal doorgeeft.

Nu is mijn vraag of ik in mijn situatie hetzelfde kan realiseren als de KPN-klant. Ik heb verschillende splitters liggen en ook nog een Experia Box V8 van het vorige abonnement. Deze kan ik nu niet gewoon aansluiten omdat er vanaf de Genexis Modem twee kabels lopen, internet en tv. De Experia Box heeft maar een WAN-poort.

Zijn er ideeën voor een oplossing?
 
Wat kan en niet kan is afhankelijk van hoe de provider het heeft ingesteld.

Je zou 3 zaken kunnen overwegen
-Overstappen op KPN
-2 switches kopen die VLANs ondersteunen. Maak dan 2 VLANs en trunk die over die ene kabel die er ligt. Of dit werkt hangt weer helemaal af van hoe de provider het TV signaal precies over de kabel stuurt
-Als 100mb snelheid over die 2 signalen genoeg is dan zou je in principe de 2 signalen over 1 kabel kunnen sturen via een zelfgemaakte splitter aan beide kanten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan