Printen via internet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo Allemaal,

Is het mogelijk om op een Windows 7 pc een printer te installeren die in een andere woning staat?

Wat ik dus wil is het volgende: mijn schoonvader zijn printer is er onlangs mee gestopt. Nu wil ik op zijn pc mijn printer installeren. Is dat mogelijk?
Op die manier kan hij printen op onze printer vanaf zijn eigen pc en het printje even komen ophalen.

Mijn printer is een Canon MG5350 en functioneert als netwerk printer.
Ik heb helaas geen vast IP-adres.

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.
Nossie
 
Laten we alvast duidelijk hebben dat je niet je printer aan iedereen op het Internet beschikbaar wilt stellen.
Oftewel (technisch): Op je Internet-router wil je poort 9100 TCP portforwarden naar het ip-adres van de printer, maar wel mét een firewall regel op je Internet-router dat alleen het publieke ip-adres van de Internet-verbinding van je schoonvader mag verbinden met die poort 9100. Ander krijg je binnen de kortste keren reclame, de Bijbel etc. afgeprint op je printer door anderen dan je schoonvader. :D
Oftewel: De weg van portforwarding kun je alleen bewandelen als je op dezelfde routermodem ook firewall-regels kunt instellen die het alleen voor (het ip-adres van) je schoonvader mogelijk maakt om toegang te krijgen tot je lokale netwerk over die poort.
Je schoonvader moet dan een een lokale printer toevoegen, verbinden met een nieuwe Standaard TCP/IP poort, die je het WAN/Internet ip-adres geeft dat bij jou van toepassing is. In hetzelfde toevoeg-proces moet hij dan het juiste printertype erbij zoeken (of de driver installeren vanaf een door jou aangeleverde driver-cd etc.)
Automatisch wordt poort 9100 TCP ingesteld bij het maken van een Standard TCP/IP port, dus, in combinatie met de portforwarding, zou dat moeten werken.

Dat je internet-verbinding niet een vast ip-adres heeft hoeft geen probleem te zijn. De meeste NL providers wisselen jouw ip-adres zelden, dus als het incidenteel eens voorkomt, dan kun je je nieuwe publieke ip-adres even doorgeven aan je schoonvader, zodat hij het kan aanpassen in het Poorten tabblad van de Eigenschappen van de printer.
Ook bestaan er services die dynamische ip-adressen voor je bij houden in een persoonlijk DNS-adres, maar daarvoor moet een pc/laptop permanent aan hebben staan (of je moet het in je Internet routermodem kunnen instellen, wat vaak niet het geval is).
Een dergelijk service (ik gebruik 'm niet zelf, dus geen idee over kwaliteit etc.) is noip.com. Als je een dergelijke service inschakelt en werkend hebt, dan kun je ipv. het publieke ip-adres de jouw toegekende persoonlijk DNS-adres invullen.

Andere optie (idealer!) is Google Cloudprint, maar als ik het zo snel zie is jouw printer daar niet voor geschikt. Kijk in de handleiding of dit kan.
Wel is het zo dat als je een PC of laptop permanent aan hebt staan de printer ook vanaf die PC via Google Cloudprint gedeeld kan worden, dus heb je zo'n pc/laptop die (om welke reden dan ook) permanent aan staat, dan zou het toch kunnen. Er is een webpagina met filmpje die daar wat over meldde.

Weer een andere optie is PIXMA Cloud Printing. Kijk eerst eens of dat voor wat voor je is, want is (zo op eerste blik) fijner als het alleen om jouw eigen afdrukken/documenten gaat ipv. de printer te laten gebruiken door iemand anders.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan