Webserver voor museum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martin68

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 feb 2015
Berichten
3
Beste allemaal,

Ik heb een vraag en besef dat ik hier natuurlijk geen complete cursus kan verwachten. De vraag is meer of het haalbaar zou zijn en in welke dingen ik me nog moet gaan verdiepen. Het zou prachtig zijn als we een webserver zouden hebben die alleen ter plaatse binnen wifi te bereiken zou zijn. Dus dat een bezoeker op zijn smartphone via wifi op een website komt om daar dingen te kunnen bekijken of geluidsfragmenten te kunnen beluisteren.

Dus geen website die via het internet te benaderen is maar alleen voor bezoekers die binnen bereik van dat specifieke WiFi signaal zijn. Wat zou je hier in grote lijnen voor nodig hebben qua hard en software? Valt zo iets in te richten met een pc. Ik stel me voor dat er dan alleen data op staat die gedownload mag worden waardoor het risico beperkt is. Een standalone systeem alleen voor dit doel.

Bedankt voor het lezen en de eventuele reacties.

Met vriendelijke groet,
Martin
 
Je zou een server lokaal in het museum kunnen zetten en daarop een webserver die verbonden is met accesspoints in het museum waar de bezoekers dan naar het LAN IP/DNS naam kunne surfen.
 
Ik heb een voorstel, inhoudende dat je een combinatie maakt van een 'normale' website die voor iedereen toegankelijk is (lijkt me voor een museum vrij normaal)
en een aantal 'verborgen' pagina's.

Stel: je hebt een domein (www.example.com) waar je website opstaat (www.example.com/index.html)
Stel: je wilt pagina's aanbieden die niet deel van de website zijn, en waar een toevallige internet-surfer niet zomaar op terecht komt, maar die een bezoeker in het museum wel kan opzoeken.

Dan geef je die betreffende pagina's een volstrekt onlogische URL
bijvoorbeeld
en die maak je beschikbaar door middel van een QR-code.
Even opletten: vanuit de website geen links maken naar die pagina's.

Dus een museum-bezoeker pakt zijn smartphone,
scant de code die aan de muur hangt
en bekijkt de pagina op zijn smartphone.

In principe zou een bezoeker die url misschien kunnen onthouden of opschrijven en thuis nog eens bekijken; dat gaat in 99% van de gevallen niet gebeuren, maar zou het erg zijn?
Bezoekers die geen app hebben om QR-codes te scannen, kunnen die ter plekke downloaden als je maar goede en simpele instructies ophangt. (ten slotte heb je ook wifi beschikbaar)

Overigens: ik begrijp niet waarom je die "in-het-museum-informatie" niet gewoon ook buiten het museum beschikbaar wilt maken.
 
hier voor hoef je geen pc te gebruiken hier voor zou je al een nas server voor kunnen gebruiken zo kun je website ook alleen lokaal kunnen houden en voordelliger in stroom dan een pc en films en geluids fragmenten op kunnen zetten
 
Ik heb een voorstel, inhoudende dat je een combinatie maakt van een 'normale' website die voor iedereen toegankelijk is (lijkt me voor een museum vrij normaal)
en een aantal 'verborgen' pagina's.

Stel: je hebt een domein (www.example.com) waar je website opstaat (www.example.com/index.html)
Stel: je wilt pagina's aanbieden die niet deel van de website zijn, en waar een toevallige internet-surfer niet zomaar op terecht komt, maar die een bezoeker in het museum wel kan opzoeken.

Dan geef je die betreffende pagina's een volstrekt onlogische URL
bijvoorbeeld
en die maak je beschikbaar door middel van een QR-code.
Even opletten: vanuit de website geen links maken naar die pagina's.

Dus een museum-bezoeker pakt zijn smartphone,
scant de code die aan de muur hangt
en bekijkt de pagina op zijn smartphone.

In principe zou een bezoeker die url misschien kunnen onthouden of opschrijven en thuis nog eens bekijken; dat gaat in 99% van de gevallen niet gebeuren, maar zou het erg zijn?
Bezoekers die geen app hebben om QR-codes te scannen, kunnen die ter plekke downloaden als je maar goede en simpele instructies ophangt. (ten slotte heb je ook wifi beschikbaar)

Overigens: ik begrijp niet waarom je die "in-het-museum-informatie" niet gewoon ook buiten het museum beschikbaar wilt maken.

Is ook een optie bedankt voor het idee. De reden dat ik dit het liefst lokaal aanbiedt is omdat het primair bedoeld is voor bezoekers. Ook een museum moet het hoofd boven water zien te houden.
 
hier voor hoef je geen pc te gebruiken hier voor zou je al een nas server voor kunnen gebruiken zo kun je website ook alleen lokaal kunnen houden en voordelliger in stroom dan een pc en films en geluids fragmenten op kunnen zetten

Dat is ook een idee bedankt voor de reactie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan