Got error: 1045: Access denied for user 'root'@'localhost'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yoshi

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2002
Berichten
171
Hallo,

Ik ga maar meteen kleur bekennen, ik ben een dummy in MySQL.

Ik heb evenwel een apllicatie die gebruik maakt van een MySQL database. Alles fijntjes geconfigureerd door de installer, veel hoef ik daar dus niet van te kennen.

Via PhPMyAdmin kan ik inloggen met user 'root' en bijhorend paswoord. Via die weg kan ik ook een backup maken en terug plaatsen.

Om van die klus vanaf te zijn, wou ik een scriptje maken (*.bat-file) en dan laten uitvoeren met Windows taakbeheer. Dus wat zitten rondsurfen op diverse fora, en kwam zo tot volgende commando's:

mysqldump.exe -u root -p=paswoord databasenaam > C:\backup.sql

Ik loop daarbij steevast tegen volgende foutmelding aan:

Got error: 1045: Access denied for user 'root'@'localhost'​

Conclusie die ik trek, één of ander protocol staat niet open om toegang tot de database te krijgen via commando's. Terwijl het via phpMyAdmin wel kan. Van de combinatie gebruikersnaam/paswoord ben ik wel 100 % zeker, want ik kan daarmee aanmelden via phpMyAdmin, en alle taken uitvoeren die ik nodig heb (gebruikers aanmaken, nieuwe database aanmaken, backup, ...).

Mijn vermoeden is dat het ergens in de configuratie zit (één of ander config-bestandje dat moet bewerkt worden). Maar geen idee waar aan te beginnen.

Alvast bedankt voor enige hulp!
 
Al geprobeerd om je script als Admin te starten?
Of i.p.v. C:\backup.sql de backup in bijv. Mijn Documenten te zetten.

Groeten Marcel
 
mysqldump.exe -u root -p=paswoord databasenaam > C:\backup.sql

Ik zie een = teken dat er niet bij hoort.

mysqldump.exe -u root -p paswoord databasenaam > C:\backup.sql


Naast deze fout kan het zijn dat je in de MySql beveiliging voor de database toegang met het root gebruikersnaam niet hebt aangezet voor vanaf localhost.

Tijs.
 
@hoogteijling

Al geprobeerd als Admin ?

Ja. (doe ik altijd uit gewoonte trouwens)​

Mijn documenten

Net geprobeerd, maakt geen verschil uit. Maar was een poging waard :)



@dnties

Zonder het "="-teken ziet hij het paswoord als de naam van de database waarop je wil connecteren. Had ik dus ook al geprobeerd, zonder succes. Eerst komt hij vragen naar het paswoord omdat je de optie -p hebt opgegeven, vervolgens zegt hij dat de database paswoord niet kan vinden.

Zowel via phpMyAdmin als via dit script probeer ik aan te melden vanaf de console (geen RDP!) van de server waarop de applicatie draait. Dus 'localhost'.

Bedankt voor het 'meedenken', en als iemand nog een ideetje heeft, laat maar horen.
 
Er zitten toch geen spaties (of tabs) in het wachtwoord van root, he??

Tijs.
 
Neen. Enkel (kleine) letters en cijfers. Zelfs geen "speciale tekens".
 
En dat script draait (fysiek) op de MySql server zelf? Want localhost moet de MySql server zijn, niet localhost van een webserver (met een andere server als MySql server).

Tijs.
 
a. Normaal gesproken heb je (zeker op servers) geen schrijfrechten op de C:\ hoofdmap. Test het eens met een mapnaam waar je zeker wél mag schrijven, dus een map als C:\Users\jouwgebruikersnaam
b. Probeer de volgende manier:
mysqldump.exe --user=root --password=paswoord --port=3316 --host=localhost --databases databasenaam > C:\users\jouwgebruikersnaam\backup.sql

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Resolved !

Hei Tijs !

Ik ben er uit !

mysqldump.exe -u root --password=paswoord databasenaam > C:\backup.sql​

Ik heb allerlei combinaties geprobeerd naar aanleiding van je laatste post, maar wou blijven zoeken tot ik de kern van de zaak had. Het is dus het voluit schrijven van de optie paswoord (met TWEE streepjes voor!) die het 'm doet.

Bedankt voor je vele replies hier !

Jos
 
Fijn dat je ermee geholpen bent.

Graag nog de vraag de status opgelost geven.

Overigens had het volgende mogelijk ook kunnen werken:
-ppaswoord
dus -p met direct eraan geplakt het wachtwoord (dus geen spatie tussen -p en het wachtwoord).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, optie -p en aaneensluitend het paswoord (géén "=" noch spatie) doet het ook.

mysqldump.exe -u root -ppaswoord databasenaam > C:\backup.sql​
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan