aanmaken klanten bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

bloemenman

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2012
Berichten
118
Hallo beste helpers,

ik heb een sheet gemaakt waarin gegevens moeten worden ingevuld als een klant op rekening wil bestellen.
Wanneer klanten vaker bestellen moet steeds de gehele sheet opnieuw worden ingevuld. Is het mogelijk dat, wanneer een klant de eerste keer dat deze een bestelling doet, zijn gegevens in een database worden opgeslagen? Is het dan ook mogelijk dat wanneer deze klant de volgende keer weer een bestelling doet in het bestand naar deze klant gezocht kan worden en zodra deze klant bekend is dat deze gegevens dat automatisch worden ingevuld in de invul sheet?

Ik ben nog slechts een beginneling en heb geen idee hoe ik dit zou moeten maken?
Kan iemand mij helpen?

Bekijk bijlage Nieuwe klant - nieuw.xls
 
Misschien onderschat je je klanten en kunnen ze zelf ook bedenken dat het handig is om een (gedeeltelijk) ingevuld formulier op te slaan voor de volgende bestelling.
 
Misschien onderschat je je klanten en kunnen ze zelf ook bedenken dat het handig is om een (gedeeltelijk) ingevuld formulier op te slaan voor de volgende bestelling.

Hallo Timshel,

misschien was ik niet helemaal duidelijk. Maar het zijn niet de klanten die deze sheet in moeten vullen maar de medewerker aan de balie.
 
Je zou op een apart tabblad een klantenlijst kunnen bijhouden. Geef ze een klantnummer, dan kan je op het invulformulier met een validatielijst een klantnummer selecteren en maken dat de bijbehorende gegevens worden ingevuld.
Stap 1: verwijder de nutteloze en onhandige samengevoegde velden.
 
Lijkt mij typisch een toepassing die je in een database maakt, en niet in Excel :). Al je vragen/problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Voor de jongeren onder ons: hier een linkje naar wat sneeuw ook al weer is :).
 
Dag bloemenman !

Wel enkele reacties, maar die willen jou een volledig andere weg doen inslaan. Het is natuurlijk waar dat je beter met unieke klantennummers werkt en dat je beter niet Excel gebruikt, maar ik vermoed dat je liever met je eigen bestanden en eigen code verder gaat. Aan je code te zien zit je ook met organisatorische vereisten. Je bewaart de formulieren als Excel-bestanden op een server en ik vermoed dat andere mensen met die bestanden verder werken.

Daarom heb ik jou bestand als volgt aangepast:

  • Klantensheet toegevoegd.
  • Een codemodule toegevoegd.
  • Hier en daar jou code aangepast.
De aanpassingen zitten op verschillende plaatsen. Zie dus alle code na, als je wil.

Één opmerking nog: De bestanden die je op je server wegschrijft zullen allen de klantensheet bevatten. Dat is natuurlijk niet echt elegant en als je dat om eender welke reden ongewenst vindt, laat het dan maar weten, dan passen we de code verder aan.

Grtz,
MDN111.
 

Bijlagen

  • Nieuwe klant - nieuw.xls
    104 KB · Weergaven: 97
Wauw MDN111!

Hier ben ik weer reuze mee geholpen!
Dit is inderdaad wat ik bedoelde. Ik ga er deze week weer fijn mee aan de slag.
Over je opmerking onderaan ga zeker nadenken. Ik laat van me horen.
Weer super bedankt!

Grtz,
Bloemenman

Dag bloemenman !

Wel enkele reacties, maar die willen jou een volledig andere weg doen inslaan. Het is natuurlijk waar dat je beter met unieke klantennummers werkt en dat je beter niet Excel gebruikt, maar ik vermoed dat je liever met je eigen bestanden en eigen code verder gaat. Aan je code te zien zit je ook met organisatorische vereisten. Je bewaart de formulieren als Excel-bestanden op een server en ik vermoed dat andere mensen met die bestanden verder werken.

Daarom heb ik jou bestand als volgt aangepast:

  • Klantensheet toegevoegd.
  • Een codemodule toegevoegd.
  • Hier en daar jou code aangepast.
De aanpassingen zitten op verschillende plaatsen. Zie dus alle code na, als je wil.

Één opmerking nog: De bestanden die je op je server wegschrijft zullen allen de klantensheet bevatten. Dat is natuurlijk niet echt elegant en als je dat om eender welke reden ongewenst vindt, laat het dan maar weten, dan passen we de code verder aan.

Grtz,
MDN111.
 
Hallo MDN111,

De codes die je schrijft zijn echt ver boven mijn kunnen, ik ben er dan ook erg blij mee. Alleen kan ik zelf niet bedenken hoe ik ze eventueel kan aanpassen.
Zodra ik een klant selecteer en het formulier invul krijg ik de melding dat de klant al geregistreerd is, wordt de sheet leeg gemaakt en het bestand afgesloten.
Graag wil ik de klanten in een apart bestand, kan dat?

Wauw MDN111!

Hier ben ik weer reuze mee geholpen!
Dit is inderdaad wat ik bedoelde. Ik ga er deze week weer fijn mee aan de slag.
Over je opmerking onderaan ga zeker nadenken. Ik laat van me horen.
Weer super bedankt!

Grtz,
Bloemenman
 
Dag bloemenman !

Ja, de klantengegevens onderbrengen in een apart bestand lijkt mij inderdaad wel logisch, maar laat ons even eerst wat verduidelijken.

Je schrijft: "Zodra ik een klant selecteer en het formulier invul krijg ik de melding dat de klant al geregistreerd is, ..."
Dat is niet zo. Je krijgt die melding als je op de knop "Verzenden" klikt en bevestigend hebt geantwoord op de vraag om de klant op te slaan. Als op dat moment de klant reeds bestaat, hoeven we die geen tweede keer meer op te slaan, vermoed ik. Misschien zie jij dat anders? Wat in dat geval eventueel ook kan is de vraag stellen om bestaande klantgegevens te overschrijven.

Je schrijft ook: "... wordt de sheet leeg gemaakt en het bestand afgesloten."
Niet alleen wordt de sheet leeggemaakt en het bestand afgesloten, maar de gegevens worden twee keer op je server geplaatst. Dat heb jij zo geprogrammeerd, maar ik heb die coderegels geneutraliseerd want anders kon ik het niet testen. Het is de bedoeling dat je die code bij jou terug in dienst stelt. Hetzelfde geldt voor de code om het volgnummer op te halen.

Betreft het ophalen van klantgegevens naar het formulier. Als we de klanten in een apart bestand steken, moeten we vanuit het formulier iets hebben om de gebruiker toe te laten het inititief te nemen om een klant te gaan selecteren. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Met een bepaald teken in de cel C5. Bijvoorbeeld als de gebruiker een "*" invult, het klantenbestand openen en een klant laten selecteren.
  • Met een bijkomende knop waarop de gebruiker kan klikken om het klantenbestand te openen en een klant te selecteren.
  • Met een validation list op de cel C5, die opgeladen wordt bij het openen van het bestand.

Welke van die mogelijkheden (of misschien nog een andere) verkies je?

Grtz,
MDN111.
 
Hallo MDN111,

Het klopte inderdaad niet helemaal wat ik schreef, sorry.
Ik had wel de codes voor opslaan en voor de nummering geactiveerd, dit gaat verder ook goed.
Alleen is er een verschil in wanneer in ik de code voor opslaan activeer of uitzet,

Geactiveerde code voor opslag,
-er wordt een niet bestaande klant ingevuld
-het formulier wordt verder volledig ingevuld
-er wordt op "verzenden" gedrukt
-de melding voor verzenden en opslaan verschijnen correct
-de nieuwe klant wordt niet aan het bestand toegevoegd

Uitgeschakelde code voor opslag,
-er wordt een niet bestaande klant ingevuld
-het formulier wordt verder volledig ingevuld
-er wordt op "verzenden" gedrukt
-de melding voor verzenden en opslaan verschijnen correct
-de nieuwe klant wordt wel aan het bestand toegevoegd



Dag bloemenman !

Ja, de klantengegevens onderbrengen in een apart bestand lijkt mij inderdaad wel logisch, maar laat ons even eerst wat verduidelijken.

Je schrijft: "Zodra ik een klant selecteer en het formulier invul krijg ik de melding dat de klant al geregistreerd is, ..."
Dat is niet zo. Je krijgt die melding als je op de knop "Verzenden" klikt en bevestigend hebt geantwoord op de vraag om de klant op te slaan. Als op dat moment de klant reeds bestaat, hoeven we die geen tweede keer meer op te slaan, vermoed ik. Misschien zie jij dat anders? Wat in dat geval eventueel ook kan is de vraag stellen om bestaande klantgegevens te overschrijven.

Je schrijft ook: "... wordt de sheet leeg gemaakt en het bestand afgesloten."
Niet alleen wordt de sheet leeggemaakt en het bestand afgesloten, maar de gegevens worden twee keer op je server geplaatst. Dat heb jij zo geprogrammeerd, maar ik heb die coderegels geneutraliseerd want anders kon ik het niet testen. Het is de bedoeling dat je die code bij jou terug in dienst stelt. Hetzelfde geldt voor de code om het volgnummer op te halen.

Betreft het ophalen van klantgegevens naar het formulier. Als we de klanten in een apart bestand steken, moeten we vanuit het formulier iets hebben om de gebruiker toe te laten het inititief te nemen om een klant te gaan selecteren. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Met een bepaald teken in de cel C5. Bijvoorbeeld als de gebruiker een "*" invult, het klantenbestand openen en een klant laten selecteren.
  • Met een bijkomende knop waarop de gebruiker kan klikken om het klantenbestand te openen en een klant te selecteren.
  • Met een validation list op de cel C5, die opgeladen wordt bij het openen van het bestand.

Welke van die mogelijkheden (of misschien nog een andere) verkies je?

Grtz,
MDN111.
 
Hallo bloemenman !

Wat je daar schrijft is erg vreemd. De code voor het opslaan van het bestand op de server is niet meer dan twee keer het commando "ActiveWorkbook.SaveAs". Ik zie niet goed in hoe dat een invloed kan hebben op het al of niet wegschrijven van de klantgegevens. Maar goed, ik moet dat eerst nazien en dan weten we misschien meer.

Ondertussen zal ik ook de code aanpassen om de klantgegevens op te slaan in een apart klantenbestand, dat kan enkele dagen duren afhankelijk van de beschikbare tijd.

Grtz,
MDN111.
 
Het "raadsel" is al opgelost. Het is in feite logisch. Door het commando "ActiveWorkbook.SaveAs" wordt het formulier-bestand afgesloten zonder te saven en wordt het nieuw bestand actief. Dat wordt opgelost als we de klantengegevens opslaan in een apart bestand.
 
Laatst bewerkt:
Hallo bloemenman !

Wat je daar schrijft is erg vreemd. De code voor het opslaan van het bestand op de server is niet meer dan twee keer het commando "ActiveWorkbook.SaveAs". Ik zie niet goed in hoe dat een invloed kan hebben op het al of niet wegschrijven van de klantgegevens. Maar goed, ik moet dat eerst nazien en dan weten we misschien meer.

Ondertussen zal ik ook de code aanpassen om de klantgegevens op te slaan in een apart klantenbestand, dat kan enkele dagen duren afhankelijk van de beschikbare tijd.

Grtz,
MDN111.
 
Hallo MDN111,

Vriendelijke dank alvast voor de moeite.
Ik ben zelf een paar dagen weg en heb geen haast hoor.

Grtz,
Bloemenman
 
Hallo bloemenman !

Probeer deze aangepaste versie eens.

Grtz,
MDN111.
 

Bijlagen

  • Nieuwe klant - nieuw (2).zip
    61,8 KB · Weergaven: 90
Hallo MDN111!

Deze versie is helemaal geweldig!
Intussen in gebruik genomen en werkt prima.
Weer super bedankt voor de goede hulp!:thumb:
Ook heel blij met alle uitleg erbij.

Grtz,
Bloemenman
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan