Hulp met nas en switch en router gevraagd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

freecard

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2004
Berichten
72
Ik heb een upc 120 mb internetaansluiting.Op de Upc router is een Asus router bedraad aangesloten voor de wifi in het hele huis en werkt perfect.
Nu wil ik graag een Linksys Nas 200 aansluiten op mijn imac welke bedraad aan het Upc modem hangt
Ik heb een netgeer 4 poort switch aangesloten op het Upc modem en de imac hierbij ingeplugd.Tot zover gewoon internet.
Als ik nu de nas er bij zet valt mijn verbinding met internet weg.
Doe ik iets fout of is het niet mogelijk zoals ik het doe ?
als vast dank voor de adviezen. Henk
 
Begin te testen met een andere netwerkkabel voor de NAS.
En dan geen zelfgemaakte maar kant-en-klaar uit de winkel.

Natuurlijk kan ook de NAS kapot zijn óf een vast ip-adres hebben dat (toevallig) precies hetzelfde is als je imac heeft.

Tijs.
 
Nieuwe kabels gekocht en geplaatst
Het resultaat is exact gelijk
Internet van UPC router naar switch van switch naar imac geen probleem
zo gauw de Nas op de switch erbij wordt gezet valt internet weg
Als de Nas alleen op de switch zit met de Imac geen probleem
Wat doe ik fout.?
 
Nog geen antwoord op Tijs vragen:...
Natuurlijk kan ook de NAS kapot zijn óf een vast ip-adres hebben dat (toevallig) precies hetzelfde is als je imac heeft.
En anders:
Welk Ip adres krijg je op je Imac?
Mogelijk staat op de Asus de NAT uit en heb je nl geen lokaal maar een extern ip adres op je Imac... tja..... dan een 2e systeem aansluiten.... dan floept er een uit...
Check de Asus dan op de instellingen of doe een complete reset (zie boekje/CD/pdf)
 
Even om het duidelijk te maken
Het Upc modem Cisco EPC 3925 is rechtstreeks via poort 1 verbonden met de Asus Router RT-N66U
deze verzorgt het wifi netwerk in huis.
Nu heb ik in de meterkat in de hal het Cisco modem staan waarvan de wifi is uitgeschakeld.
Ook staat hier de Linksys Nas 200 en een Sitecom Gigaswitch .
Op mijn kantoor staat een Imac die bedraad is verbonden met de Cisco op poort 2
Zo werkt internet perfect.Als ik de Cisco verbind met de sitecom en ook de imac werkt ook nu internet nog steeds perfect.
Maar als ik de Nas ook op de sitcom aansluit dan valt de internet verbinding van de imac weg.
Bij de Asus veranderd er niets en werkt wifi gewoon zonder storing.
Nu kan ik op de imac nergens de nas vinden, ik weet dat hij niet stuk is want rechtstreeks op de imac is hij wel te vinden
Wat en waar doe ik het fout.
De kabels zijn net op advies nieuw aangeschaft.
Graag wil ik weten of het mogelijk is wat ik wil en moet ik nog extra bescherming toepassen.
Ook de software om de Linksys nas in te stellen via de Imac kan ik niet vinden.
 
Iets nieuws geprobeerd.
De Nas en de Switch naast de Imac geplaatst op het bureau.
De switch aangesloten op de Cisco via de kabel(internetverbinding) van de Imac en de Imac op de Switch internet werkt
De Nas opgestart en er bij geplugd de Nas is vindbaar en leesbaar op de Imac.
en OOK internet werkt op de Imac .
Ik begrijp niet wat er niets van op kantoor werkt het en in de meterkast met ongeveer 10 mtr kabel niet.
Ik ga nu de zelfde kabels en aansluitingen verplaatsen naar de meterkast en kijken wat er dan gebeurt .
Ik kom terug met het resultaat.
 
Poort 1 is LAN1?
Dan staat ie dus als accesss point ingesteld ... dus als het Cisco modem alleen modem is een geen router ... klopt mijn vermoeden... je krijgt het externe ip adres.. En kun je maar een systeem aansluiten, geen twee, want je krijgt normaal naar 1 ip extern adres.
Je moet de kabel op de WAN poort aan sluiten... en niet op LAN1.... en zorg dat NAT ingeschakeld staat en DHCP werkt!
Sluit hem aan zoals op het plaatje aangegeven staat... "cable modem"... Links van het midden die poort, en niet de linker van die 4 naast elkaar ...
Je hebt toch een handleiding... voor een beter plaatje..;)
backio.jpg
 
Laatst bewerkt:
Poort 1 is de Lan poort op de Asus en wordt gebruikt voor het wifi netwerk in huis en werkt perfect op twee ipads,twee mobile telefoons en 2 windows laptops.
ook werkt wifi op mijn Imac maar is een stukje trager dan bekabeld dus dit is logisch.De Asus is bedraad aangesloten.

Nu heb ik om sneller internet te hebben op kantoor een extra utp kabel van de cisco rechtstreeks in de imac geplugd en ik heb hier nu 120 mb internet.

Maar ik wil nu verder en er een nas bij aansluiten dus een switch aangeschaft en er tussen gezet internet werkt nog steeds op de imac maar als ik de nas er bij zet valt dus internet weg, zelfde configuratie op het bureau en het werkt wel.
Maar in de kast dan valt internet weg,ik doe denk ik dingen fout of ik wil iets wat niet mogelijk is
Dank voor je hulp Andre
 
De Cisco is dus niet alleen modem maar ook router... tenzij jullie meer ip adressen hebben?
Als je dan de Imac op dat 2e punt vd Cisco aansluit... en is dat dan alleen een modem..... dan heb je in dat geval er geen router voor dat 2e punt op de Cisco tussen zitten, dus geen NAT... dus maar 1 apparaat mogelijk...
Klopt dit wat ik u schrijf...?
 
Laatst bewerkt:
Ik begin het te begrijpen denk ik.
Het systeem was 1utp-kabel naar de Asus en 1 utp-kabel naar mijn imac..
Dus de Cisco deelt de ip nummer uit zowel bedraad als via wifi.
Via een netwerkzoeker op de ipad vind ik alleen ip adressen in de range van 192.168.1.1 is de cisco
1.2 is de imac en 1.3 en 1.4 zij de ipads en 1.36 is een HP laptop rest staat uit.

Als ik dus de Cisco modem anders instel als alleen modem en de asus als router is het dan wel mogelijk
of moet ik twee inademen hebben ,ik heb nu 1 vast ip adres .

Maar de vraag blijft waarom werkt het wel als ik het op kantoor instel
Cisco naar Switch en switch naar Imac op kantoor en in de meterkast niet

is de simpelste oplossing een tweede ipadres regelen c.q.kopen ?
 
Neen,.... de simpelste oplossing is dat je vanuit een extern ip punt (modem) maar een router hebt. Die zit in het modem..... of je schakelt de router in het modem uit (dus dan deelt ie geen ip adressen meer uit.. ook geen wifi ip adressen) en dat je de Asus als router voor vast en wifi gebruikt..
Of....
je laat de Cisco modem/router wel vaste en wifi ip adressen uitdelen... en je stelt de Asus in als zgn access point. Hoe? Je geeft dan de Asus een vast ip adres bijv 192.168.1.100 of 200 iig ver van het begin van de ip range van de Cisco af... en je schakelt de DHCP v/d Asus UIT!!!
Wel: de IN-kabel vanaf de Cisco naar de Asus MOET in een LAN poort van de Asus, dus de WAN poort blijft NU vrij...

Op deze manier heb je een ip sub net... dus kun je ook makkelijk vanaf de ene pc bij de andere als je dat wilt.... en nog belangrijker... Je hebt geen ip conflicten..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan