Straatnaam ophalen via Google adv postcode

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scripter

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
65
Hallo,

Wat ik wil is dat mijn eindgebruikers alleen een postcode op hoeft te geven en dat via een macro de bijbehorende straatnaam en plaatsnaam worden opgehaald.
Ik kom legio voorbeelden en bestanden tegen hoe je geocodes en afstanden kunt krijgen via Google API. Maar dat is niet wat ik zoek.

Probleem van handwerk is dat ik nu bij bijvoorbeeld postcode "2584 EL" de volgende straatnamen tegen kom:
  • Cornelis Jolstraat
  • Cornelis Jolstr.
  • C. Jolstraat
Om nog maar (niet) te zwijgen over de plaatsnamen in dit geval:
  • Den Haag
  • 's Gravenhage
  • Scheveningen

Is dit via Google API (oid) mogelijk?
Zo ja, weet iemand een link naar een voorbeeld bestand, of zou iemand mij hierin op weg willen helpen?

Helaas is het opvoeden van de eindgebruikers niet echt een optie, aangezien ze door het land verspreid zitten :(
 
Ik begrijp iets niet.

Je maakt je zorgen over de juiste spelling van straatnamen
maar je gebruikers hoeven alleen maar een postcode in te voeren.

Opvoeden is geen optie zeg je,
maar wáárin zouden ze dan eventueel moeten worden opgevoed?

En dat een straat een naam heeft die op verschillende manieren geschreven worden, dat is nu eenmaal een gegeven feit.
Er zijn zelfs verschillende officiële normen voor.
 
De gebruikers moeten nu zelf de volledige adres gegevens invoeren (straatnaam/huisnummer/toevoeging/postcode/plaats). Dit is nodig omdat er voor andere eindgebruikers weer een zoekfunctie inzit die op alle mogelijke combinaties zoekt. Dus ook op plaats, of straat, of zelfs een deel van een straat. Als iedereen dan een eigen "creatie" van de straat en plaatsnaam plaatst, wordt het zoeken niet echt betrouwbaar meer.
Nu moeten we periodiek alle invoeren langs om handmatig de data weer recht te zetten. Mooier (en vooral makkelijker) zou het dus zijn, als de gebruiker alleen de postcode (en huisnummer) opgeeft en dat de straat en plaatsnaam automatisch gevuld wordt.

Of het überhaupt mogelijk is via Google of anders weet ik niet, maar het zou een hele verademing zijn.
 
@tecsman, wat ik daar kan vinden is alleen geschikt voor websites en niet voor Excel? Of ik moet het mis hebben.
 
auto aanvullen via dictionary?

Interne communicatie is ook niet altijd alles, we blijken gewoon elke maand postcode updates te krijgen (kopen). Dit veranderd de zaak aanzienlijk.

Wat ik nu heb is een los bestand: postcode.xlsx met daarin ongeveer 500.000 postcodes met hun corresponderende straatnamen.

Nu wil ik dat als een medewerker in het invoer bestand (invoer.xlsm) alleen een postcode op hoeft te geven en dat dan automatisch de straatnaam ingevuld wordt.
Het lijkt mij dat een dictionary hier een goede oplossing voor is. Alleen 500.000 regels direct vanaf postcode.xlsx inlezen in een dictionary is niet echt bevorderlijk voor de performance.

Ik zoek nu al een paar dagen het internet af en kom van alles tegen over ADO record sets, array's en weet ik wat al niet, maar kan niet echt ontdekken wat nou de beste optie is.
Wat ik dan ook nog afvraag is hoe ik om moet gaan met het feit dat de het postcode bestand elke maand een update krijgt. Het aantal regels is dus niet een vast gegeven.

Voor de duidelijkheid:
Bestand postcode.xlsx heeft 1 blad (blad1). Hierin staan 2 kolommen: kolom A = postcode (1111 AA) en kolom B = straatnaam
Bestand invoer.xlsm heeft 1 blad (blad1). In kolom A voert men de postcode in, in kolom B moet dan de straatnaam komen.

Beide bestanden staan in dezelfde map.

Kan iemand mij hier bij helpen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan