programmeer compiler enzovoort...

Status
Niet open voor verdere reacties.

arismendy

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2015
Berichten
82
hoi ik ben 14 jaar en ik wil Java code schrijven weet iemand waar ik een java compiler kan downloaden enzovoort ik wil alle programma weten om een java code te schrijven. en uit te voeren met uit te voeren ik ook natuurlijk zeggen = ik wil zien wat ik aan het doen ben bV: ik schrijf een code en ik wil zien wat de code als resulaat laat zien.

kan iemand ook een link laten van en tutorial .

sorry als mijn vraag niet duidelijk genoeg was.

alvast bedankt!!:D:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Hallo arismendy,

Altijd leuk om te horen dat iemand van jouw leeftijd interesse heeft om te leren programmeren. Om een Java programma te kunnen schrijven en compileren heb je de Java JDK nodig. Deze kan je van de oracle website downloaden (http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/jdk7-downloads-1880260.html). Als ik jou was zou ik beginnen met het kopen van een Java boek. Kijk eens bij de boekhandel in de informatica hoek. Ik heb helaas niet direct een boeken-tip voor je, maar blader eens door een paar boeken heen en kijk welke schrijfstijl je bevalt. Naast een compiler en een boek kan ik je ook aanraden om een IDE (bijvoorbeeld Netbeans of Eclipse) te downloaden. Dit zijn programma's waarin je makkelijk je projecten kan ordenen, code kan schrijven en kan compileren. Een IDE maakt het leven een stuk makkelijker :)

Als er verdere vragen zijn, dan hoor ik het graag.

Groeten,
NewbiProgr
 
hello NewBiProgrammer:[ Bedankt dat je zo snel mij heb beantwoord ik heb al een boek gelezen over java het noemt "En dan is er... java" maar daar staat niet leterlijk op hoe ik dat moet installeeren en koppelen naar class en om de uitvoer te zien kan je een tutorial plaatsen zodat ik weet wat ik nodig heb om dat te installeeren alvast bedankt]

alvast bedankt.
 
Hallo! Leuk dat je begint met programmeren.

De eerste stap is het moeilijkst (vond ik zelf). Als je eenmaal weet waar je moet beginnen, kom je er vanzelf. (Ik ben net zo begonnen als jij, zie mijn gebruikersnaam.)

Bij de opleiding Technische Informatica in Delft, begin je direct met het boek Java in two semesters:
https://www.studystore.nl/webshop/p/java-in-two-semesters-9780077122676
Dit boek is wel in het engels, dus kan op jouw leeftijd nog wat lastig zijn.

Ik zou gewoon lekker meteen gaan programmeren in het meest gebruikte programma: Eclipse.
Deze editor verteld eigenlijk zelf al wat je fout doet als je een fout in je code hebt. Op onderstaande link kun je Eclipse IDE for Java Developers downloaden:
https://www.eclipse.org/downloads/

Probeer eerst eens een simpel "Hello World" scriptje te schrijven dat deze tekst in je console terugstuurt. Een nederlandse tutorial kun je ook vinden op sitemasters.be, maar ik heb zelf geen ervaring met deze tut:
http://www.sitemasters.be/tutorials/26/1/Java

Succes! Stuur maar een berichtje als je ergens niet uit komt.

EDIT: Het boek "En toen was er.. Java" heb ik ook eens een stukje van gelezen en dat was mij inderdaad ook niet helemaal duidelijk. Even in het kort:
Java is geen code die uitgevoerd wordt, deze code moet je na het schrijven nog 'compileren'. Dit compileren gebeurt met een compiler die in de JDK (Java Development Kit) te vinden is. De gecompileerde java-files kun je vervolgens via commando's draaien op je PC.

Om je het leven wat makkelijker te maken zijn er IDE's (integrated development environment), dit zin programmatjes dat bovenstaand proces voor je automatiseren. Hierdoor kun je je Java code draaien met 1 simpele knop! Een voorbeeld van zo'n IDE is eclipse, zoals hierboven genoemd.

De code die je geschreven hebt kun je in eclipse zetten en vervolgens starten door op het groene plusje te drukken. Voor simpele programmatjes zul je de uitvoer onderin de 'console' te zien krijgen. Met een simpel "Hello World" scriptje, zal er dus onder in eclipse de tekst "Hello World" verschijnen.
 
Laatst bewerkt:
moet je eens kijken naar url

h++b :// private .d j d b.be/ java/

fouten en of suggesties kan je mailen naar de gebruikelijk info van domeinroot
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan