Uren volgens rooster genereren

Status
Niet open voor verdere reacties.

MEradus

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2012
Berichten
287
Hallo!!

Ik ben opzoek naar een stuk makkelijkere manier om naar aanleiding van een basis bestand (4 weeks rooster) de uren per maand te genereren.
Nou zit ik hier al heel lang over na te denken, maar ik kom er niet uit. Op dit moment kopieer ik alles door en knip dan per maand het rooster uit zet erachter een "autosom" en dan heb ik de uren.
Stiekem hoop ik dat dit een stuk makkelijker kan met VBA.

Zoals je in het voorbeeld bestand kan zien staat daar een rooster van 4 weken met een begin datum van 26-1-2015. Uiteindelijk zou ik hier uit een rooster van een maand (die ik opgeef) uit willen (kunnen) genereren en achter elke medewerker de uren die zij/zij die maand zou moeten draaien. (in een nieuw tabblad met als naam de maand....)

Aller eerst hoop ik dat mijn uitleg duidelijk genoeg is. Ten tweede hoop ik dat iemand mij kan helpen!

Ik heb een voorbeeld bestand toegevoegd.

Alvast bedankt voor het meedenken/kijken!!!Bekijk bijlage HelpmijRoosterUren.xlsx
 
Wil je iets per vier weken of iets per maand? Waar komen de uren van een medewerker vandaan. Wat betekenen alle kleurtje in jouw kleurplaat. Als je iets met VBA wil zal je eerst al die samengevoegde cellen er uit moeten slopen. Doe je niets met de uren die in een weekend of op een feestdag vallen? Wat komt er in kolom C te staan?

Dus denk eerst eens na over de opzet van het geheel.
 
Dag MEradus !

VenA heeft absoluut gelijk als hij aanraadt om samengevoegde cellen te weren, want daar heb je meestal niets dan last mee. Ook lege regels zijn uit den boze. Maar in jouw geval kan ik mij wel inleven dat je het visuele aspect van je rooster belangrijk vindt.

De macro's in de bijlage berekenen het totaal aantal uren per persoon voor een maand die je kan invoeren. Het is wel van belang dat de structuur van je cyclisch rooster excact behouden blijft zoals dat nu vastligt. D.w.z. de namen moeten in de 2de kolom staan vanaf de 8ste rij en de datums op de 4de rij vanaf de 4de kolom.

Grtz,
MDN111.
 

Bijlagen

  • HelpmijRoosterUren.xls
    83 KB · Weergaven: 28
Hoi VenA & MND111,

Mijn excuus als het bestand niet helemaal voldoet aan de eisen.
Zo leer ik elke keer bij.

VenA; Het is de bedoeling dat ik naar aanleiding van het vierweekse rooster de uren voor 1 maand te zien krijg per medewerker. Dus de hele rij per medewerker opgeteld. Bijvoorbeeld 160 uur voor een fulltimer, maar daar de volgende maand kan dit best 168 uur zijn...
Misschien kun je me een voorbeeld doen van een bestand zoals die in dit geval beter kan zijn? Kan ik het de volgende keer een goed voorbeeld uploaden. Weekenden en feestdagen moeten gewoon blijven staan. Daar doe ik pas iets mee met de uren verwerking. Die komen niet voor in dit bestand. Dit bestand is er puur voor om te zien hoeveel uur een medewerker per maand moet maken. Vervolgens zet ik de uitkomst daarvan in een kolom voor de uren verwerking en kan ik zien of men genoeg uren gedraaid heeft,

MDN111; Bedankt voor het bestandje. Ik heb hem net even bekeken en hij komt aardig in de buurt, alleen ik kan niet vooruit kijken...... Als ik bijvoorbeeld wil zien hoeveel ze in mei moeten draaien krijg ik de melding dat het om een ongeldige maand gaat. En bij het opvragen van de uren van februari kom ik uren te kort. Bij de 'fulltimers' zelfs 40 uur. Er staat 120 maar moet 160 zijn.
Ik zal zo even een voorbeeldbestand uploaden hoe ik het nu handmatig doe. Maar nogmaals hij komt aardig in de buurt!!
 
Hier het nieuwe voorbeeld bestand met de manier hoe ik handmatig elke maand de uren uit dit bestand haal.
Vanaf die bestand kopieer ik de 4 stam weken en plak ik er achter en dan trek ik de data door. Zodat ik een aantal maanden vol heb.
Dan kopieer ik het 1e tabblad en haal daar alles weg behalve de maand die ik daar wil hebben. Daarna zet ik in een kolom daarachter een =som en dan heb ik de uren.

Dit hele ritueel zou ik dus graag (een stuk) makkelijker hebben.

Hopelijk is de uitleg duidelijker dan mijn vorige uitleg.

Bekijk bijlage HelpmijRoosterUren.xlsx
 
Dag MEradus !

Natuurlijk kom je uren te kort. De macro berekent het totaal aantal uren dat in het rooster staat voor de ingevoerde maand. Als je een maand invoert die niet in het rooster voorkomt, dan wordt dat geweigerd. En vermits het rooster slechts twee onvolledige maanden omvat, heb je als resultaat de uren voor een onvolledige maand. Zo had ik dat (blijkbaar verkeerd) begrepen. Blijft alleen de vraag of ik het slecht begrepen heb of dat jij het slecht uitgelegd hebt. :d

Dus, ik begrijp nu beter je bedoeling. Je wil in de toekomst kijken en het rooster in de sheet "Cyclischrooster" is in feite de referentie waarop alle toekomstige weken gebaseerd zijn, en dat wordt om de vier weken herhaald. Zie ik dat goed?

Het lijkt mij geen probleem om daarvoor een macro te maken, maar ik zou wel graag weten of je de huidige layout gaat behouden of eventueel een aanpassing gaat doen aan de hand van de opmerkingen van VenA.

Laat maar iets weten.

Grtz,
MDN111.
 
Hoi,

Laten we het er maar op houden dat mijn uitleg niet helemaal jofel was :d....

Maar wat je als laatste zei is helemaal wat ik bedoel. Het Cyclischrooster is de basis voor een rooster per maand en dus een referentie. De datum van 26-1-2015 is ook een referentie ivm de werk weekenden e.d.
De kleuren in mijn 'kleurplaat' is een referentie voor mijzelf. En de uren die komen voort uit diensten alleen die zijn voor dit bestand niet relevant.
In het nieuwe bestandje van vanmorgen zitten als het goed is geen samengevoegde cellen meer. Als het kan zou ik de layout graag zo houden, maar als jij zegt dat het anders makkelijker is, laat maar weten.

Ik hoor het wel, bedankt voor je hulp!
 
Dag MEradus !

De macro in de nieuwe bijlage zou het zowat moeten doen. Voor de gemakkelijkheid heb ik wel de beperking ingebouwd dat alleen maanden vanaf februari 2015 mogelijk zijn, dus niet in 't verleden. Als dat een bezwaar is, laat het dan maar weten.

Grtz,
MDN111.
 

Bijlagen

  • HelpmijRoosterUren.xls
    84,5 KB · Weergaven: 91
Laatst bewerkt:
Hoi MDN111,

Dit is helemaal geweldig!!!
In het verleden kijken is niet nodig, gaat om de toekomst :).

Ik heb nu even in de snelheid gekeken, ga hem a.s. week uitvoerig testen op het werk!!!

Super bedankt!!!! ( Ook voor de pseudo code!!)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan