Koeling laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

pietergompie

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2006
Berichten
105
Hallo,
Ik heb een vraag over de koeling van een laptop, deze werkt niet meer. Op bijgevoegde foto is te zien dat 1 van de 3 draden komend van de koeling los zit. Ik kan niet ontdekken waar deze thuis hoort. Weet ook niet of dit de oorzaak is van het niet werken van de koeling, al lijkt mij dat logisch.
Het betreft een Medion AKOYA E7216-MD 98550 laptop.
Heeft er iemand een idee waar dat draadje thuis hoort?

NB
Ik heb deze vraag op nog een forum gesteld, 2 jaar geleden ongeveer, maar geen enkele reactie ontvangen, vandaag op nieuw geplaatst.
Maar wilde het ook hier proberen.

Mvg
Piet Konings
Koelingkk.jpg
 
de lange draad is van je netwerkkaart, die hoort dus maar alleen aan de netwerkkaart te zitten.
 
helemaal niks. de cooling bestaat uit drie dunnen draden (geel, zwart en rood doorgaans) welke met een kleine witte connector vastzit
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De losse is een grijze, kan geen plaats vinden waar die thuis hoort. Ik ging ervan uit dat het de koeling was, want deze werkt niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

"Op bijgevoegde foto is te zien dat 1 van de 3 draden komend van de koeling los zit"

Reeds eerder vermeld .... dit is een coax kabeltje met connector voor de wlan antenne ingebouwd in scherm van de laptop.

Controleer of het wlan netwerkkaartje 2 antennes kan aansluiten ... vermoedelijk niet , waardoor men dit ene kabeltje niet heeft verbonden.

Normaal is dit dan wel proper weggewerkt zodat dit dan niet in bewegende onderdelen kan geraken (c.p.u/g.p.u. fan).

Dit is de c.p.u./g.p.u. fan die in deze laptop zit ....

http://www.benl.ebay.be/itm/Lufter-...55?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item25a2e493ab

3 draadjes (rood +5V) , (geel feedback motherboard (pulsen)) , (zwart GND) .

Wat je zou kunnnen doen :

Ventilator controleren op werking door er 5V voeding op te zetten.

Indien dit o.k. is (vermoedelijk wel ...)

Motherboardaansluiting ventilator controleren of deze wel nog 5V leverd ...

Let op om geen kortsluiting te veroorzaken tijdens het meten ...

Mocht dit niet o.k. zijn , is het eenvoudigste om deze ventilator altijd te laten draaien .... je zou deze dan voeding kunnen geven via een u.s.b. poort.

Zo goed als zeker zul je slechts de +5V moeten doorverbinden , daar de gnd gemeenschappelijk zal zijn ....

Harddisk demonteren ... is niet nodig tijdens foutzoeken ... zo kan deze ook niet corrupt/defekt geraken.

Dit is de wlan kaart die in deze laptop zou moeten zitten :

http://www.benl.ebay.be/itm/WLAN-Az...66?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item234daaa31a

Bovenaan zie je de beide connectoren om de coax kabeltjes aan te sluiten ...

Indien al het bovenstaande voor u chinees is .... niet zelf aan beginnen , maar laten uitvoeren door iemand die weet met wat hij bezig is ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de uitgebreide reactie, ik ga kijken wat ik er mee kan. Het is een oude laptop, mocht het fout gaan, dan is er geen man overboord.

Oké de koeling is eruit, maar hoe krijg ik een 5V voeding op het kabeltje/stekkertje van de koeling?
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"Op bijgevoegde foto is te zien dat 1 van de 3 draden komend van de koeling los zit"

Reeds eerder vermeld .... dit is een coax kabeltje met connector voor de wlan antenne ingebouwd in scherm van de laptop.

Controleer of het wlan netwerkkaartje 2 antennes kan aansluiten ... vermoedelijk niet , waardoor men dit ene kabeltje niet heeft verbonden.

Normaal is dit dan wel proper weggewerkt zodat dit dan niet in bewegende onderdelen kan geraken (c.p.u/g.p.u. fan).

Dit is de c.p.u./g.p.u. fan die in deze laptop zit ....

http://www.benl.ebay.be/itm/Lufter-...55?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item25a2e493ab

3 draadjes (rood +5V) , (geel feedback motherboard (pulsen)) , (zwart GND) .

Wat je zou kunnnen doen :

Ventilator controleren op werking door er 5V voeding op te zetten.

Indien dit o.k. is (vermoedelijk wel ...)

Motherboardaansluiting ventilator controleren of deze wel nog 5V leverd ...

Let op om geen kortsluiting te veroorzaken tijdens het meten ...

Mocht dit niet o.k. zijn , is het eenvoudigste om deze ventilator altijd te laten draaien .... je zou deze dan voeding kunnen geven via een u.s.b. poort.

Zo goed als zeker zul je slechts de +5V moeten doorverbinden , daar de gnd gemeenschappelijk zal zijn ....

Harddisk demonteren ... is niet nodig tijdens foutzoeken ... zo kan deze ook niet corrupt/defekt geraken.

Dit is de wlan kaart die in deze laptop zou moeten zitten :

http://www.benl.ebay.be/itm/WLAN-Az...66?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item234daaa31a

Bovenaan zie je de beide connectoren om de coax kabeltjes aan te sluiten ...

Indien al het bovenstaande voor u chinees is .... niet zelf aan beginnen , maar laten uitvoeren door iemand die weet met wat hij bezig is ...

Peter

Oké de koeling is eruit, maar hoe krijg ik een 5V voeding op het kabeltje/stekkertje van de koeling?
 
Hallo

"Oké de koeling is eruit, maar hoe krijg ik een 5V voeding op het kabeltje/stekkertje van de koeling? "

D.m.v. rechtgeplooid nietje of iets anders die heel dun is kontakt maken ...

Beschadig de connector niet .... probeer of je achteraan waar de draadjes inkomen verbinding te maken ...

Gebruik wel een gestabiliseerde voeding (controleren met multimeter)

Goedkope netadaptors durven zelfs 12v te leveren , wat terminaal is voor de ventilator.

Peter
 
Hoi,

Ah oké, zijn daar geen stekkertjes voor verkrijgbaar? Heb me al suf gezocht via Google maar niets gevonden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste pietergompie,

Ik heb een paar quotes verwijderd van je. Indien je direct reageert op iemand kun je hiervoor de knop "snel reageren" of "reageer op vraag"gebruiken. Op deze manier heb je niet veel dezelfde tekst onder elkaar staan.

Succes met je vraag :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"Ah oké, zijn daar geen stekkertjes voor verkrijgbaar? Heb me al suf gezocht via Google maar niets gevonden."

Uiteraard bestaan deze .... je moet enkel weten wat je nodig hebt ... niet alle fan's hebben dezelfde connector , en om enkel de fan eens te testen speciaal een connector kopen ???

Persoonlijk recupereer ik deze uit de onherstelbare laptop's die ik binnen krijg ...

Wat er zoal bestaat ... let op de pitch alvorens te kopen ...

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?...m570.l1313&_nkw=JST++3-Pin+connector&_sacat=0

Hoe is het afgelopen met uw wlan kabeltje ??? wlankaartje toch 2 aansluitingen en 1 ervan losgekomen ??

Grtz

Peter
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is wel handig als je wat oude hebt liggen, heb wel wat liggen maar dat natuurlijk net niet.
Dat wlan kabeltje heeft waarschijnlijk altijd los gezeten, slecht weg gewerkt of zo.
Er is in ieder geval keuze te over zie ik op Ebay. Zal er eens gaan neuzen.

Weer bedankt voor de info.
Update
De fan is in bestelling
http://goo.gl/T4yi1C
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Nuttig voor iemand die dit ooit mocht lezen is te vermelden wat er nu juist mis was ...

Peter
 
Ja inderdaad. De koeling was kapot, met name de fan. Nieuwe gekocht en deze geplaatst. Draait nu weer prima. Al maakt de fan best wel herrie, maar dat was met de eerste fan ook blijkbaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan