Online-modem aansluiten aan UPC-modem als extra draadloze aansluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.

InPieces

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2007
Berichten
47
Beste forumleden,

Sindskort heb ik via UPC internet en bellen. Het modem die ik kreeg is de TC7200 (modem 1). Deze wil ik aansluiten aan het modem die ik nog van Online heb, de Huawei HG655d (modem 2) met als doel dat ik op zolder ook een sterke draadloos signaal ontvang. Ik heb modem 1 en 2 via een UTP-kabel aangesloten en beiden als volgt ingesteld. In feite heb ik helemaal niet aan de TC7200 gezeten.

TC7200 (Modem 1) op begane grond:
DHCP-server: aan
IP-adres; 192.168.0.1
SSID: "UPCxxxxxxx"
Wireless wachtwoord: "voorbeeldww"
Kanaal: 11

Huawei HG655d (Modem 2) op zolder:
DHCP-server: uit
IP-adres; 192.168.0.201
SSID: "Hxxxxxxxxxx"
Wireless wachtwoord: "voorbeeldww"
Kanaal: 1

Toch krijg ik boven geen wifi. Soms krijg ik de Huawei-pagina te zien met de melding dat de simkaart niet klopt. Vaker lukt het me gewoon niet om verbinding te maken en krijg ik helemaal geen webpagina te zien. Ik ben dan wel verbonden met het netwerk maar ik heb geen toegang tot het internet. Ik heb al uren gegoogled en meerdere berichten op fora gelezen maar zonder succes.

Hoe krijg ik dit opgelost?
 
Hai,

Klopt. Je kunt de Huawai niet op deze manier gebruiken, want hij verwacht een internetverbinding via de RJ11- (telefoonkabel-) aansluiting.
 
@Emmel: Het ombouwen van een ADSL-/kabel-/breedband- router(-modem) naar accesspoint gaat doorgaans gewoon goed.

We missen gewoon een hoop informatie:
a. Het ip-adres, dat is toch wel het LAN ip-adres he?
b. Je hebt toch wel een van de 4 LAN aansluitingen doorgezet naar de TC7200 router, dus niet een andere aansluiting? Er mag geen kabel (telefoon of anderszins) zijn aangesloten op de WAN/ADSL/Line aansluiting.
c. Wat staat er bij de WAN/Internet instellingen? Een PPPoA of PPPoE zou prima werken, voorop gesteld dat je daar niet een vast ip-adres hebt ingesteld (zie ook a.)

Een paar duidelijke schermafdrukken van de huidige LAN configuratie van de Huawei zou mogelijk wat duidelijk maken, maar bovenstaande tips moeten in ieder geval worden nagevolgd.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dag Tijs,

Daar ben ik wel benieuwd naar, want mij is dat in het verleden ook niet gelukt.
Met name: wat moet ik in de 2e modem/router uitschakelen of wijzigen, waardoor het wan-signaal niet meer via RJ11, maar via een LAN-poort wordt verwacht?
 
@Emmel: Kijk (bijv.) eens naar posting #5 in deze discussiedraad
Oftewel:
a. Router die je gaat ombouwen mag (tijdens het ombouwen) NIET aangesloten zijn aan de router waar hij uiteindelijk op aangesloten moet worden. Algemeen gesteld mag tijdens en na de ombouw niets aangesloten zijn op de WAN/Internet aansluiting.
b. Je geeft die om te bouwen router een LAN ip-adres in de reeks van de router waar je 'm mee wilt verbinden, maar zonder een ip-conflict te introduceren.
c. Je zet DHCP serving uit, en verder zo'n beetje alles wat mogelijk verstorend zou kunnen werken.
d. Je verbindt de om te bouwen router met een van zijn LAN aansluitingen door aan de router ervoor waar je 'm mee wilt verbinden.
e. Alle computers/apparaten die met de omgebouwde router zijn verbonden moeten (na ombouw) een nieuw ip-adres aanvragen, en krijgen die dan van de router die er vóór staat.

Vaak wordt stap a. en/of d. vergeten.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hai,

Ok, thanks.
Ik zal de teksten apart in een pdf-je opslaan voor een 'eerstvolgende' situatie waar ik mee te maken krijg.
Vaak adviseer ik toch om de draadloze modem/router op een centrale plek te plaatsen.

Zelf heb ik een TL-WA890EA vooralsnog in m'n netwerk.
Die gaat volgend jaar weer in de 'ramsch' als ik overschakel op een AC-router .....
 
Bedankt voor de reacties. Ik dacht dat ik al voldoende info had gegeven maar kennelijk niet.

@Emmel: Het ombouwen van een ADSL-/kabel-/breedband- router(-modem) naar accesspoint gaat doorgaans gewoon goed.

We missen gewoon een hoop informatie:
a. Het ip-adres, dat is toch wel het LAN ip-adres he?
b. Je hebt toch wel een van de 4 LAN aansluitingen doorgezet naar de TC7200 router, dus niet een andere aansluiting? Er mag geen kabel (telefoon of anderszins) zijn aangesloten op de WAN/ADSL/Line aansluiting.
c. Wat staat er bij de WAN/Internet instellingen? Een PPPoA of PPPoE zou prima werken, voorop gesteld dat je daar niet een vast ip-adres hebt ingesteld (zie ook a.)

Een paar duidelijke schermafdrukken van de huidige LAN configuratie van de Huawei zou mogelijk wat duidelijk maken, maar bovenstaande tips moeten in ieder geval worden nagevolgd.

Tijs.

a. Ja dat is het LAN-IP-adres.
b. Ja dat heb ik gedaan. er loopt een UTP-kabel tussen beide modems, van de ene naar de andere LAN-poort.
c. Zie de bijlages.

Oftewel:
a. Router die je gaat ombouwen mag (tijdens het ombouwen) NIET aangesloten zijn aan de router waar hij uiteindelijk op aangesloten moet worden. Algemeen gesteld mag tijdens en na de ombouw niets aangesloten zijn op de WAN/Internet aansluiting.
b. Je geeft die om te bouwen router een LAN ip-adres in de reeks van de router waar je 'm mee wilt verbinden, maar zonder een ip-conflict te introduceren.
c. Je zet DHCP serving uit, en verder zo'n beetje alles wat mogelijk verstorend zou kunnen werken.
d. Je verbindt de om te bouwen router met een van zijn LAN aansluitingen door aan de router ervoor waar je 'm mee wilt verbinden.
e. Alle computers/apparaten die met de omgebouwde router zijn verbonden moeten (na ombouw) een nieuw ip-adres aanvragen, en krijgen die dan van de router die er vóór staat.

Vaak wordt stap a. en/of d. vergeten.

Tijs.

Stappen a. tot en met d. had ik al doorlopen. Ik neem aan dat ik b. ook goed heb gedaan?
Bijlagen
Huawei Instellingen draadloos netwerk.jpg
Huawei LAN.jpg
Huawei WAN-verbinding.jpg
TC7200 Geavanceerde draadloze instellingen.jpg
TC7200e Draadloze beveiliging.jpg
TC7200 Draadloze basisinstelling.jpg
TC7200 Internet .jpg
TC7200 LAN.jpg
 
Je kunt die alle WAN aansluitingen ook verwijderen, zie deze bijlage

Verder zou ik niet hetzelfde wifi netwerk instellen als op de UPC router, dus een andere wifi naam en een ander kanaalnummer kiezen.

Tijs.
 
Ik heb de WAN-instellingen verwijderd maar geen effect. Ik heb twee verschillende SSID's, verschillende wachtwoorden en verschillende kanalen. Bij de Huawei kan ik SSID1, SSID2, SSID3 en SSID4 kiezen (hij staat op SSID1), terwijl dat niet kan bij die van UPC. Kan het ook zijn dat ik het modem van Online eerst op een bepaalde manier (anders dan de 10 tellen indrukken van het knopje) moet resetten?
 
Lijkt me van niet.

Vreemd dat het niet werkt met je huidige instellingen. Is de kabel vanaf de huawei naar de UPC routermodem wel goed?

Tijs.
 
Ja, ik heb het met twee kabels geprobeerd en met beiden werkt het niet. Had niet verwacht dat het zo lastig zou zijn.
 
Zo eens een andere vraag: Krijg je bedraad aangesloten aan de Huawei wel een ip-adres van de UPC routermodem?

Tijs.
 
Net getest en nee. Mijn laptop is via UTP aangesloten aan de Huawei (die verbonden is met de UPC) en dan krijg ik een IP-adres (192.168.0.202) in de range die ik ingesteld had op de Huawei.
 
Ik zou haast het idee hebben dat de DHCP server nog actief is in de Huawei, ook al laat je tweede schermafdruk zien alsof die uitgeschakeld zou zijn.
Kijk daar nog eens goed naar, desnoods eerst even de Huawei van de stroom af, weer stroom geven en daarna checken of het LAN ip-adres nog steeds 192.168.0.200 is, of DHCP server functionaliteit nog steeds niet ingeschakeld is etc.
NB: Mogelijk moet je tijdelijk de bedrade netwerkverbinding op je pc/laptop een vast 192.168.0.x ip-adres geven met subnetmasker 255.255.255.0 om de config van de Huawei te kunnen benaderen, bijv. 192.168.0.242

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Gedaan wat je zei, stroom eraf en er weer op en ip/config gaf aan dat het LAN-adres 192.168.0.201 is (de standaard gateway). DHCP was nog ingeschakeld en die heb ik uitgezet. De subnetmasker was al 255.255.255.0, zoals je ook op de printscreen ziet. Moeten de maskers van beide modems identiek zijn, overigens? Daarnaast staat de firewall van de Huawei nog aan, maar ik heb het ook een keer zonder firewall geprobeerd (die van UPC stond wel aan) maar ook zonder succes. UPnP stond uitgeschakeld bij de Huawei. Daarnaast valt het me op dat als het Huawei-modem aanstaat, het waarschijnlijk conflicteert met het UPC-modem aangezien de verbinding via UPC dan niet altijd werkt. Huawei LAN instellingen.jpg
 
Subnetmaskers moet hetzelfde zijn, want zitten in hetzelfde 192.168.0.x netwerk.
Firewall zal niets uitmaken, want die controleert alleen de gegevens die naar de (ooit) ADSL verbinding gingen en weer terug.

Mij is nu niet duidelijk of je nog een probleem hebt of niet. Test in ieder geval nog een keer met Huawei aan- en uitzetten en checken of DHCP server dan uitstaat of niet.
Als DHCP server telkens weer aangaat bij een herstart van de Huawei dan kun je het apparaat niet gebruiken: Er kunnen/mogen geen 2 DHCP servers op 1 netwerk zijn

Tijs.
 
Ik heb de Huawei opnieuw opgestart en de DHCP-server stond uit. Ook na een 30/30/30-reset.

Het probleem is nog steeds aanwezig aangezien ik wel verbinding kan maken met het modem maar ik geen toegang tot het internet heb.
 
Doe eens het volgende:
a. Verbind je pc/laptop even alleen bedraad met de Huawei, herstart de pc/laptop en geef ons de gegevens van ipconfig /all die je in een geopend cmd.exe venster opvraagt.
b. In hetzelfde (of een nieuw) cmd.exe venster:
ping 192.168.0.1
ping 192.168.0.200

Kijk of je antwoord krijgt op 1 (of beide) ping aanvragen.

Tijs.
 
ipconfig/all
Windows IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . : Thuis-PC
Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbinding 3:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : D6-82-FE-6F-B0-14
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld : ja

Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbinding:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: local
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Atheros AR9285 Wireless Network Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : B4-82-FE-6F-B0-14
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld : ja

Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Marvell Yukon 88E8040 PCI-E Fast Ethernet
Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-24-54-5E-E6-A0
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::f562:6754:8301:d8dc%10(voorkeur)
Automatisch geconf.IPv4-adres . . : 169.254.216.220(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 234890324
DHCPv6-client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-18-36-83-AF-00-24-54-5E-E6-A0

DNS-servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

Tunnel-adapter voor isatap.lan:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Autom. configuratie ingeschakeld : ja

Tunnel-adapter voor isatap.local:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Autom. configuratie ingeschakeld : ja

Tunnel-adapter voor isatap.{CCF363E7-6B40-4746-B7A3-88D79E98B1C9}:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #5
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Autom. configuratie ingeschakeld : ja

Tunnel-adapter voor LAN-verbinding* 50:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Autom. configuratie ingeschakeld : ja

Tunnel-adapter voor Reusable ISATAP Interface {2FF94432-1457-48DF-A9D4-7B2BC9739
041}:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #6
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Autom. configuratie ingeschakeld : ja

ping 192.168.0.1

Pingen naar 192.168.0.1 met 32 bytes aan gegevens:
Algemene fout.
Algemene fout.
Algemene fout.
Algemene fout.

Ping-statistieken voor 192.168.0.1:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 0, verloren = 4
(100% verlies).

ping 192.168.0.201

Pingen naar 192.168.0.201 met 32 bytes aan gegevens:
Antwoord van 192.168.0.6: De doelhost is niet bereikbaar.
Antwoord van 192.168.0.6: De doelhost is niet bereikbaar.
Antwoord van 192.168.0.6: De doelhost is niet bereikbaar.
Antwoord van 192.168.0.6: De doelhost is niet bereikbaar.

Ping-statistieken voor 192.168.0.201:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
(0% verlies).

ping 192.168.0.200

Pingen naar 192.168.0.200 met 32 bytes aan gegevens:
Antwoord van 192.168.0.6: De doelhost is niet bereikbaar.
Antwoord van 192.168.0.6: De doelhost is niet bereikbaar.
Antwoord van 192.168.0.6: De doelhost is niet bereikbaar.
Antwoord van 192.168.0.6: De doelhost is niet bereikbaar.

Ping-statistieken voor 192.168.0.200:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
(0% verlies).
 
Was de Huawei wel via een van zijn LAN aansluitingen op de UPC routermodem aangesloten? Want je bedrade netwerkverbinding krijgt nu GEEN ip-adres, dus hij 'verzint' er zelf een (in de 169.254.x.x reeks):
Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Marvell Yukon 88E8040 PCI-E Fast Ethernet
Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-24-54-5E-E6-A0
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::f562:6754:83018dc%10(voorkeur)
Automatisch geconf.IPv4-adres . . : 169.254.216.220(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 234890324
DHCPv6-client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-18-36-83-AF-00-24-54-5E-E6-A0

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan