Pentium D geeft maar 1 core aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blackbird1997

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2013
Beste,

Nadat ik een paar oude onderdelen bij in elkaar heb gebouwd en windows 7 heb geinstalleerd, blijk dat de dual-core processor maar 1 core gebruikt!
Wat is dit voor gekkigheid? op de website van gigabyte staat dat mijn CPU gewoon wordt ondersteunt,
maar helaas zie ik nergens in windows 2 cores staan (apparaatbeheer, taakbeheer enz.)

Ik ben in het bezit van een Gigabyte GA-8S661FXM-775 (rev. 2.0) met een Intel Pentium D 820 2,8Ghz.

Waarom loopt hij maar op 1 core??

Heb je bij "msconfig>computer opstarten>geavanceerde opties>aantal processors" aangegeven dat je 2 processors hebt (en aangevinkt)?

Laatst bewerkt:
Daar kun je als het goed is 2 van maken. :P
Staat er geen pijltje in het vakje voor open te klappen?

Kan het er ook aan liggen dat het moederbord een Windows XP moederbord is? En doordat ik Windows XP installeer de dual-cores wel gaan draaien?
Ik heb er nu Windows 7 opstaan er bestaan alleen Windows XP drivers voor dit moederbord

Het zou kunnen, zo veel verstand heb ik niet van moederborden.
Als je links in je bericht op de knop "Attendeer moderator" klikt kun je vragen voor verplaatsing naar de subsectie "Moederbord", ik denk dat je daar beter geholpen wordt.
Ik ben n.l geen moderator van deze sectie.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2186#bios

Welke bios versie staat erop?

Overigens bestaan er ipp geen moederborden speciaal voor een OS, de drivers voor de Sis chipset kan het probleem zijn voor windows 7 maar die doen niets aan de CPU herkenning, dat doet de BIOS.

Inmiddels staat er bios versie F4 op (dit heb ik via @BIOS gedaan omdat, ik niet wist ik deze bestandjes moest flashen)
En in de BIOS kan ik niets vinden wat met de cores te maken heeft, wel kan ik HT functie zitten maar de CPU ondersteunt de functie niet..

Zou het misschien te modden zijn met een microcode?

Laatst bewerkt:
F4? de laatst aangeboden is FC voor ref 2.0 en die heeft een microcode update, staat alleen niet bij voor welke processors.

Maar standaard zou die D820 ondersteund zijn .

LGA 775 for Intel® Pentium® 4 / Pentium® D*processor
(PS:"*"Supports Intel 805, 820,920 and lower frequency)

Dat klopt inderdaad maar het probleem is dat ik niet weet hoe ik die moet flashen, op de website staat dat dit via een diskette kan maar ja.. die heb ik niet en diskettes worden ook niet meer gebruikt.
Weet u toevallig hoe ik dit kan doen?

Laatst bewerkt:
De update werkt nu wel een beetje, alleen wanneer ik hem wil flaahen krijg ik de melding "BIOS File size error"

En welke optie had je geprobeerd, 3?

PS, staat Hyper Threading is de bios miss. op enabled?

Laatst bewerkt:
Tot mijn grote schrik kom ik erachter dat er een andere bios erop is geïnstalleerd (Ik had je ook al verteld dat er een F4 versie opzit) het blijkt nu dat er twee versies zijn van de GA-8S661FXM-775:

1. GA-8S661FXM-775 (rev. 2.0) deze ondersteunt de Pentium D
2. GA-8S661FXM-775 (rev. 1.x) deze ondersteunt alleen de Pentium 4

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ik de 2.0 versie heb omdat, hij de Pentium D wel kan draaien maar niet met 2 cores.
Doordat de rev 1.x bios geen dual core ondersteunt werkt hij denk ik niet (ik weet dit niet zeker maar ik denk dat het wel zo is)

Het enigiste verschil tussen hun 2 is de CPU ondersteuning en de Codec chip die erin zit maar hoe kom ik erachter wat voor Codec chip ik heb?
Als ik mijn PC opstart blijft hij wel eens hangen in de Award boot scherm ook werkt me geluid niet (windows 7)

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2186#sp (rev 2.0)
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=1842#ov (rev 1.x)

Hoe kan ik de weer bios herstellen in z'n orgineel?

Laatst bewerkt:
Na heftig op het internet wezen zoeken naar informatie van het moederbord ben ik erachter gekomen dat dit de GA-8S661FXM-775 rev. 1,x versie is en daarom de Pentium D alleen op 1 core draait, bedankt voor de hulp.
Ik ga opzoek naar andere moederbord (Ik heb hier nog een C2D liggen ;)) met een Dual-core ondersteuning... :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan