Outlook 2010 maakt voor imap accounts .pst bestand aan ipv .ost

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
150
Ik ben overgestapt van pop3 naar imap omdat ik twee computers heb.
Ik gebruik Outlook 2010 op een PC met Win 7 en Outlook 2013 op een laptop met dat Pipi Langkous besturingssysteem Win 8 genaamd.
Dat bleek veel gecompliceerder dan ik dacht en het riep vele vragen bij me op die ik met veel googelen en experimenteren min of meer heb opgelost.
Na eerst m'n laptop in orde te hebben gebracht heb ik nu ook de accounts (ik heb er drie) op mijn PC toegevoegd in Outlook 2010 en ogenschijnlijk gaat dat goed. Alles wordt netjes gesynchroniseerd.
Maar ik dacht alles toch goed te hebben begrepen zoals het verschil tussen pst en ost bestanden maar Outlook 2010 heeft voor m'n imap accounts pst-bestanden aangemaakt ipv ost zoals dat voor imap zou gelden en wat versie 2013 ook netjes doet. Nu weet ik het niet meer. Iemand anders wel.
 
opgelost

Manamana, je hebt de vraag niet goed gelezen. Even kort door de bocht wat ik van Microsoft begrijp:
Een pst bestand behoort bij een pop account waarin de mail wordt opgeslagen op de eigen computer.
Bij een imap account worden de bestanden opgeslagen op de mailserver en in het ost bestand worden alleen de berichtkoppen opgeslagen op de eigen computer. Deze configuratie maakt het mogelijk vanaf meerdere computers met Outlook je mail te behandelen.

Mijn vraag/opmerking gaat erover dat die info niet meer klopt.

Outlook 2010 maakt voor zowel pop als imap accounts pst bestanden aan waarin in beide gevallen de volledige bestanden op de eigen computer worden opgeslagen en in het geval van imap worden die gesynchroniseerd met de mailserver.
Outlook 2013 maakt voor pop pst bestanden aan en voor imap ost bestanden die echter ook de volledige bestanden bevatten die dan met de mailserver worden gesynchroniseerd.

Het werkt maar is uiterst verwarrend en ik ben er nog niet helemaal uit waarom ik per dag ettelijke logbestanden met synchronisatieproblemen krijg. Verder is de archivering problematisch en daarvoor is een ingreep in het register nodig. En voor je contactpersonen worden niet gesynchroniseerd dus daar heb je niets aan op meerdere computers.

Verder is het exporteren van contactpersonen naar een csv bestand zinloos want waar het in 2010 nog mogelijk was dat naar een excel bestand te doen is nu de enige keuze een csv bestand met als lijstscheidingsteken een komma!!!! Wel het meest stupide scheidingsteken dat je kan bedenken. In alle mogelijke teksten komen ettelijke komma's voor die dan een volgend veld gaan markeren. Doe het eens voor de grap en bekijk het csv bestand.

Ik ga niet verder tobben met Outlook waar ik jaren plezier aan heb beleefd en dat door dit soort stommiteiten steeds minder functionaliteit biedt. Ik heb op m'n tweede computer Outlook 2010 weer gedeïnstalleerd en zonodig maak ik daar gebruik van webmail. En op de eerste computer gebruik ik Outlook 2013 met imap accounts waarbij ik ook een contactpersonenmap heb maar die wordt alleen op de eigen computer opgeslagen. Dus niet het fraaie flexibele systeem dat me was voorgespiegeld maar het werkt.

Over de enorme problemen om de contactpersonen te exporteren naar m'n Siemens huistelefoon en naar m'n Samsung smartphone (werkte met 2010 wel maar met 2013 niet meer) ga ik het maar niet hebben.

Probleem niet opgelost maar wat mij betreft afgesloten.
 
Dan heb ik dat kennelijk niet goed begrepen. Jammer dat ik je dan niet verder kan helpen.

Maar je vroeg de verschillen. En toen las ik las ik dit in die link:

De voornaamste verschillen tussen de twee typen Outlook-gegevensbestanden zijn als volgt:

De Outlook-gegevensbestanden (.PST) worden gebruikt voor POP3-, IMAP (Internet Message Access Protocol)- en webmailaccounts. Als u archiefbestanden of back-upbestanden wilt maken van de Outlook-mappen en -items op uw computer (ook bij Exchange-accounts), moet u hiervoor aparte PST-bestanden maken en gebruiken.

Outlook-gegevensbestanden (OST) worden gebruikt wanneer u een Exchange-account hebt en offline wilt werken of de standaard Exchange-modus met cache wilt gebruiken. Dit type gegevensbestand wordt ook gebruikt voor accounts die u instelt met de Outlook Connector voor Windows Live Hotmail. Offline Outlook-gegevensbestanden (OST) zijn altijd kopieën van items die zijn opgeslagen op een e-mailserver. U hoeft er dus geen back-ups van te maken, zoals van Outlook-gegevensbestanden (PST).

Maar ja zo kom je niet verder. Groetjes manamana.
 
Laatst bewerkt:
Toch bedankt, ik kan er mee werken al roept iedere oplossing nieuwe raadsels op. Ik ben even afgestapt van het gebruik van twee Outlook versies (2010 op de PC en 2013 op de laptop) en ik heb 2010 op de PC verwijderd. Nu heb ik echter sinds een paar dagen de laptop met 2013 bij de reparateur staan dus ik heb even helemaal geen Outlook. Dus ik ga naar Ziggo webmail en verwacht daar de situatie aan te treffen die ik eergisteren nog in Outlook 2013 in het bijbehorende OST bestand achterliet. Tot mijn verbazing zie ik in Postvak In een hele reeks emails die ik in Outlook 2013 al lang naar bewaarmappen heb verplaatst. Welke richting gaat die imap sync eigenlijk uit. Ik heb niets aan een imap account als ik al mijn handelingen eerst in webmail moet doen om die terug te zien in Outlook. Ben ik nou gek of dom of zitten ze bij Microsoft of Ziggo de zaak te ver*****n. Iemand een antwoord.
 
Ik denk dat dit het geval is.

[h=4]VOLLE MAILBOX: BERICHTEN VAN DE SERVER VERWIJDEREN.[/h] Ongeveer in het midden van die pagina. Lees daar verder.

Bron:
https://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/tips_versturen_email.html

Kwestie van vinkjes aanzetten.

Volgens mij ben jij niet gek of dom. :p En bij Microsoft en Ziggo zijn ze soms een beetje D*m. :eek:

Je hebt gewoon hulp nodig voor dit geval he. En de helpers er zijn er hier genoeg. ;)
 
Laatst bewerkt:
Na jarenlang min of meer tevreden gebruik van Outlook ben ik er nu helemaal klaar mee. Geen dagenlange experimenten en puzzels meer. Ik heb Mozilla Thunderbird geïnstalleerd en dat werkt als een zonnetje. Mist tov Outlook misschien een paar functies maar die ga ik niet missen. Probleem opgelost.
 
Tja thunderbird. Ik heb iemand(@)outlook.com. nooit problemen. Bevalt me uitstekend ook al jarenlang.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan