Is mijn pc in balans?

Status
Niet open voor verdere reacties.

K1pje

Meubilair
Lid geworden
27 mrt 2009
Berichten
6.388
Met regelmaat wordt er op het Helpmij.nl-forum advies gevraagd over een (nieuwe) pc. De vraag is dan gericht op het verbeteren van prestaties in games door onderdelen te vervangen door snellere hardware. Maar het “uitbalanceren” van een computer geldt net zo goed voor nieuwe (game) pc’s. Om iedereen met dergelijke vragen op weg te helpen heeft forumlid Terrarabo mij gevraagd om eens aandacht te schenken aan dit onderwerp.

In dit artikel vind je informatie over hoe je kunt nagaan of jouw (beoogde) computer in balans is en wat je eventueel zou moeten veranderen om de prestaties in games te kunnen verbeteren. Daarvoor maak ik gebruik van de systeemvereisten die gegeven zijn voor de spellen. Maar alvorens ik daar aan begin is een stukje uitleg over de spreekwoordelijke bottleneck vereist.

Bottleneck
De bottleneck, wat flessenhals betekent in het Nederlands, is een belangrijk begrip wanneer we het hebben over gaming op de pc. Het symboliseert namelijk dat de computer zo snel is als het langzaamste onderdeel. De wijn kan tenslotte met een beperkte snelheid uitgeschonken worden door die smalle hals. Het langzaamste onderdeel van je computer is dus analoog aan dat van de flessenhals en bepaalt daarmee de snelheid van je pc!

Als een klein, maar zeer overdreven voorbeeld kan je de volgende situatie nemen: Stel je voor dat je een oude Pentium 4 computer hebt. Je wilt deze upgraden en je besluit om daar één van de krachtigste videokaarten van dit moment in te zetten, bijvoorbeeld een Nvidia GTX980. Gezien de leeftijd van de Pentium 4 processor kan je je waarschijnlijk al direct indenken dat de nieuwe videokaart flink sneller is dan de haast antieke processor. De processor kan deze videokaart dan ook niet bijhouden qua snelheid en de bottleneck ligt in dat geval bij de Pentium 4.

Systeemvereisten
Helaas is er geen sluitend antwoord op de vraag of je computer in balans is. De kans is namelijk erg groot dat jouw computer andere onderdelen bevat dan mijn computer. Er zijn vrijwel eindeloos veel combinaties van onderdelen te bedenken, iets wat het onmogelijk maakt om iedereen van een antwoord te kunnen voorzien met dit artikel. Daarentegen ga ik jullie wel voorzien van een methode om een inschatting te kunnen maken hoe geschikt jouw computer of samenstelling is voor gaming.

Maar hoe kun je zoiets nu aanpakken? Bij het kijken naar de geschiktheid van jouw pc voor bepaalde games, is juist heel veel informatie uit de games zelf te halen! Bij computerspellen is het namelijk zo dat er altijd systeemvereisten vermeld worden. Oftewel: er wordt aangegeven welke processor, hoeveel werkgeheugen, welk besturingssysteem, welke videokaart en hoeveel vrije schijfruimte minimaal vereist is om het spel te kunnen spelen. Ook wordt er bij het overgrote deel van de spellen aangegeven wat de aanbevolen systeemvereisten zijn. Deze vereisten liggen hoger dan de minimale vereisten en zijn door de ontwikkelaar gegeven als advies om het spel op hoge grafische instellingen te kunnen spelen.

Je kunt met de opgegeven systeemvereisten behoorlijk veel doen. De minimale of aanbevolen vereisten geven namelijk direct de verhouding weer waarbij je onderdelen in balans zijn voor de games. Dat is precies wat we nodig hebben.

Mogelijk vraag je je af waar je die informatie van de systeemvereisten vandaan kan halen. Natuurlijk kan je hiervoor een Google zoekopdracht inzetten, maar ik wil alvast een erg handige website aandragen. Op de website Can You RUN It van System Requirements Lab kan je heel erg veel informatie over games terugvinden. Hier vind je onder andere de minimale, en wanneer beschikbaar ook de aanbevolen, systeemvereisten van een hele waslijst aan games. Je kunt daar gelukkig gemakkelijk een zoekopdracht uitvoeren naar de game waar jij in geïnteresseerd bent.

Een paar voorbeelden
Met behulp van de systeemvereisten kan je dus bepalen of jouw onderdelen gebalanceerd zijn. Hoe je dat doet ga ik demonstreren aan de hand van een paar voorbeelden. Dit doe ik om twee redenen: allereerst omdat ik een methode geef en omdat een voorbeeld vaak erg nuttig is voor het overbrengen van kennis en kunde.

Laten we beginnen met een game die op 14 april van dit jaar uit komt en waarschijnlijk erg goed verkocht gaat worden: Grand Theft Auto V. Wanneer je op de site Can You RUN It naar dit spel zoekt en kiest voor View Requirements, zie je het volgende verschijnen:

balans1.jpg

Er vanuit gaande dat je voldoende vrije schijfruimte hebt en minimaal beschikt over Windows 7 64 bit met Service Pack 1, zie je dat je dit spel ook op de wat oudere pc kunt spelen. Je hebt voor dit spel minimaal een quad-core processor nodig die inmiddels al 8 jaar oud is! De videokaart die benodigd is komt uit hetzelfde tijdperk, toen het nog tot de topmodellen behoorde. Zou je dit systeem 8 jaar geleden gehad hebben, dan had deze pc zich tot de top mogen scharen. Om het af te maken is ook minimaal 4GB werkgeheugen benodigd, iets wat tegenwoordig niet eens een grote hoeveelheid is.

Het minimale voor GTA V staat dus gelijk aan de snelste onderdelen van 8 jaar terug. Voor een wat nieuwere pc is dat natuurlijk niet helemaal goed meer te vergelijken, dus kijken we hiervoor naar de aanbevolen systeemvereisten:

balans2.png

Bij de aanbevolen systeemvereisten zien we dat een rappe i5 quad-core processor of zelfs een octa-core van AMD nodig is om het spel met de nodige grafische opsmuk te kunnen draaien. Dit verhoudt zich verder tot een vereiste van de dubbele hoeveelheid werkgeheugen van 8GB. Ook is een flink nieuwere en krachtigere videokaart aangeraden. Als jouw pc ongeveer deze verhouding aan onderdelen heeft, zit je dus goed wat GTA V betreft.

Natuurlijk kan het zijn dat je een net iets andere processor of videokaart hebt dan dat er in de systeemvereisten genoemd worden. Wat je dan kunt doen, is jouw processor of videokaart met de genoemde tegenhanger vergelijken. Daar zijn allerlei vergelijkingswebsites voor. Als gemakkelijk en overzichtelijk voorbeeld kan je daarvoor CPUBoss en GPUBoss raadplegen, om respectievelijk je processor en videokaart te kunnen vergelijken met de vereisten. In een paar simpele diagrammen zie je dan snel hoe jouw onderdelen zich verhouden tot de vereisten.

Wat de voorbeelden betreft nog een laatste voor de personen die een nieuwe game pc willen samenstellen en een ruim budget hebben. In zo’n geval moet je kijken naar een veeleisende recente game. In de huidige situatie voldoet Assassin’s Creed Unity als veeleisende game:

balans3.png

Voor dit spel zie je dat een erg krachtige i7 processor of AMD octa-core aanbevolen wordt, aangevuld met een van de krachtigste videokaarten van Nvidia of AMD. Al met al zal je dus diep in de buidel moeten tasten wanneer je dit spel op hoge grafische instellingen wil spelen.

Wat kan je nog meer met Can You RUN It?
Iets waar ik nog niet bij stil gestaan heb wat de site Can You RUN It betreft, is de mogelijkheid tot het testen of je pc al geschikt is om een bepaalde game te draaien. Hiervoor moet je wel een klein tooltje downloaden, iets wat je de eerste keer gevraagd wordt wanneer je voor Automatic detection kiest bij na selecteren van een spel. Zorg er voor dat Java uitgevoerd mag worden en dit op je computer staat, anders krijg je de vraag niet voor de installatie van het tooltje. Dit kleine tooltje kan je na installatie terugvinden tussen je geïnstalleerde programma’s onder de naam System Requirements Lab.

Wanneer je voor Automatic detection kiest en het tooltje laat uitvoeren, zal je systeeminformatie opgehaald worden. Deze informatie wordt vervolgens vergeleken met de systeemvereisten. Daarna zal een overzicht volgen van de vergelijking waarbij aangegeven wordt of dat je systeem aan de minimale en aanbevolen vereisten voldoet. In het voorbeeld hieronder kan je bijvoorbeeld zien dat mijn computer niet geschikt is voor Assassin’s Creed Unity. Specifieker: mijn computer komt tekort op de grafische kaart en is wat dit betreft niet goed in balans. De andere onderdelen zijn immers wel toereikend. Ik zou enkel mijn videokaart moeten vervangen om dit spel te kunnen spelen.

balans4.png

Tot slot
Ik hoop dat ik een duidelijke en ook enigszins makkelijke methode heb kunnen aanreiken voor het bepalen of dat je pc in balans is. Natuurlijk besef ik tegelijkertijd ook dat ik aan de hand van dit artikel nooit al je vragen kan beantwoorden. Zeker wanneer je nieuwe onderdelen of misschien zelfs een complete nieuwe pc wil aanschaffen, is een kleine bevestiging van de geschiktheid van jouw keuze erg fijn.

Gelukkig hebben we hier op Helpmij.nl dan nog altijd het Aankoop nieuw systeem/Upgraden-subforum. Daar kan je elke vraag stellen met betrekking tot de aanschaf van een nieuw systeem of het upgraden van je pc. Schroom je vooral niet om daar je vraag te stellen, al is het maar omdat je het niet zeker weet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan