Verbruik virusscan

Status
Niet open voor verdere reacties.

spongbob

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2013
Berichten
31
Hallo iedereen,

Daarstraks begon mijn computer hard te laggen en ik wist niet hoe het kwam. Wanneer ik echter taakbeheer opende zag ik dat het proces "Avast! Service (32 Bits)" 99% van de processor innam.
Ik gebruik Avast al een tijdje als virusscanner en ik heb dit een paar maanden geleden nogmaals voor gehad. Ik heb mijn computer daarna opnieuw opgestart en er waren Windows Updates beschikbaar (Ik weet niet of dit er iets met te maken heeft, maar het heropstarten duurde bijna een half uur).
Is dit normaal en is het op een of andere manier mogelijk om te voorkomen?

Alvast bedankt,
Isaac

Bewerking: na het heropstarten is alles weer normaal
 
Laatst bewerkt:
Hallo Isaac,
Als je de nieuwste versie van Avast! hebt dan moet je eens kijken bij "Over Avast" naar de processen die Avast! allemaal gebruikt. Ik verwacht echter dat het in beslag nemen van de computer hier is gekomen door de automatische update functies. Avast! heeft natuurlijk de keuze om automatisch updates voor zichzelf te installeren maar de versie 2015 kan ook software op de computer updaten. Dit staat standaard ingeschakeld bij Instellingen > Hulpmiddelen. Dat kan natuurlijk best wel lang duren. Schakel in ieder geval dat en eventueel de beide uit.

Update functies nemen de computer vaker geheel in beslag en reageren dan op deze manier. Ik geef daarom het advies om met het programma AutoRuns van System Internals een scan te doen naar wat er op de computer allemaal wordt opgestart. Ongewenste zaken als indexeerders, updaters en opstart versnellers (die alvast delen van programma's in het geheugen laden) kan je daarmee meteen met een afvinkje uitschakelen. Zelf kan je in Verkenner, bij Eigenschappen van schijfstations "Indexeren voor snellere zoekacties" uitschakelen.

Kijk bij Updates of er updates voor de computer beschikbaar zijn en niet worden geïnstalleerd. Het is goed te weten dat je updates die niet werken en na verloop van tijd, of meteen weer opnieuw, worden aangeboden beter zelf kan downloaden via het downloadcentrum van Microsoft.

Groet. Alfred
 
Bedankt voor je antwoord Alfred!
Het is heel handig om dit te weten, ik heb gekeken met AutoRuns en er zaten inderdaad dingen tussen die weg konden. Ook waren er een aantal updates niet geïnstalleerd (die ik nu wel geïnstalleerd heb).

Met vriendelijke groeten
Isaac
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan