Linksys, WRT54GS instellen [ZIGGO]

Status
Niet open voor verdere reacties.

iwan010

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2013
Berichten
11
Hallo
ik heb een Linksys, WRT54GS router van me broer gekregen alles werkt alleen nu wil ik wifi instellen omdat de wifi van me ziggo modem slecht is in me kamer.

Maar ik kan niet inloggen op me linksys modem

er loopt een kabel vanaf de router naar me ziggo modem
een kabel vanaf me router naar me pc

wat doe ik fout ?

als ik via cmd ga kijken wat me ip is en dat invoer in me browser dan werkt het niet.
 
Niet je eigen ip maar die van de Standaardgateway invoeren in je browser.

Tijs.
 
Dan heb je het 'fout' gedaan, in de sfeer dat je niet de ene WAN/Internet aansluiting van de Linksys doorverbonden hebt met de Ziggo routermodem maar een van de 4 LAN aansluitingen van de Linksys en verder de DHCP functionaliteit van de Linksys uitgezet, dus de Linksys gedegradeerd tot een accesspoint/switch.

Nu weet ik niet of jij (of je broer) nog andere dingen hebt lopen veranderen op de Linksys, maar indien jullie het LAN ip-adres van de Linksys niet veranderd hebben, dan zou je in de IPv4 TCP/IP instellingen van je bedrade verbinding een vast ip-adres kunnen instellen dat (bijv.) 192.168.1.199 is (subnetmasker 255.255.0) en dan proberen via http://192.168.1.1 alsnog in de instellingen van de Linksys te komen. Je moet geen netwerkkabels te verplaatsen op de WRT54GS. Als je het inlogscherm krijgt (en het wachtwoord niet gewijzigd is) dan vul je alleen het wachtwoord vak in, en daar gebruik je: admin
Je hebt dan geen Internet toegang op je bedrade verbinding totdat je de wijzigingen hebt gedaan in het draadloze gedeelte van de Linksys en daarna op je bedrade netwerkverbinding de IPv4 TCP/IP instelling weer terugzet naar Automatisch ip-adres verkrijgen en ook de DNS-servers op Automatisch toewijzen.
Handleiding WRT54GS: hier

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Is hulp via teamviewer ook mogelijk want dat lukt me niet met dat Ip4 enzo
 
Ik kan het voor je instellen via Teamviewer, maar daarna verlies ik meteen de verbinding, want (zoals gemeld) verlies je tijdelijk je Internet verbinding totdat je de IPv4 instellingen van de bedrade verbinding weer terugzet op Automatisch toewijzen (en ook de DNS-servers op Automatisch toewijzen zetten).

Ik ben nu op de helpmij chat dus ga daar heen en via een prive bericht de teamviewer code + ww doorgeven: /to dnties <teamviewer id> <teamviewer wachtwoord>

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er even naar gekeken:
De Linksys is (volgens de topic-starter) verbonden met zijn ene Internet aansluiting aan de Ziggo Routermodem en zijn pc aan een van de LAN aansluitingen van de Linksys.
Tóch krijgt de pc van topic-starter een 192.168.178.x ip-adres van de Ziggo routermodem.
Ook is de Linksys blijkbaar niet via de normale manier terug te zetten naar fabriekswaarden én levert het scannen van het 192.168.178.x netwerk en van het 192.168.1.x netwerk geen apparaat op dat de Linksys voorstelt.

Kortom: de Linksys is effectief omgebouwd naar een 5 poort switch
Ook al beweert de broer van de topic-starter dat er geen custom firmware op staat moet dit toch het geval zijn: Firmware die de Internet poort van de Linksys ombouwt naar een gewone LAN aansluiting én er voor zorgt dat de Linksys niet (meer) bereikbaar is via de normale poort 80 (= http:// ) om te configureren.

Ik kan dus nu geen hulp bieden.

Echter, zodra de standaard firmware er weer op staat kan de volgende instructie worden gebruikt om de Linksys om te bouwen naar accesspoint/switch:
Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Linksys zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Ziggo routermodem. En daarna de Linksys via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Ziggo routermodem verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Ziggo routermodem moet je weten, maar die weet je al, dat is het 192.168.178.x netwerk.

Werkzaamheden aan de Linksys router:
Je kunt je Linksys router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (de Ziggo routermodem dus). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Linksys van de Ziggo routermodem.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Linksys.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Linksys, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Linksys. Doorgaans is dat http://192.168.1.1
5. Zet DHCP serving uit op de Linksys.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Linksys uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Linksys een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Ziggo routermodem, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Ziggo routermodem. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Ziggo routermodem als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Ziggo routermodem al als LAN ip-adres gebruikt!
Een suggestie zou 192.168.178.250 kunnen zijn als LAN ip-adres om in te stellen op de Linksys.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de Internet poort) van de Linksys bedraad met een LAN poort van de Ziggo routermodem.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Ziggo routermodem ipv. de Linksys.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Linksys nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Linksys].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Linksys zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Ziggo routermodem.
Je hebt dus de Linksys als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan