SSD en Patitioneren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gillian

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 dec 2000
Berichten
1.213
op diverse plaatsen op internet gelezen dat men een SSD beter niet Partitioneren. Dit omdat dit de snelheid drukt en de levensduur verminderd.
mijn vraag dus of dit waar is
 
Zonder even te weten welke diverse plaatsen jij op internet hebt bezocht (bron is handig, scheelt een boel giswerk) gok ik dat je partitioneren en defragmenteren door elkaar haalt. Defragmenteren moet je dus NIET doen met een SSD. Partitioneren mag wel, maar heeft weinig doel omdat de SSDs nu nog een beetje klein zijn. Deze ruimte opdelen in nog kleinere stukjes zal je meestal geen voordeel opleveren.
 
Alignment, daar kan een probleem ontstaan bij meerdere partities op een SSD maar dat is ook weer te verhelpen.

Idd, die dingen zijn over het algemeen klein en waarom zou je meerdere partities erop willen?
 
Zonder even te weten welke diverse plaatsen jij op internet hebt bezocht (bron is handig, scheelt een boel giswerk) gok ik dat je partitioneren en defragmenteren door elkaar haalt. Defragmenteren moet je dus NIET doen met een SSD. Partitioneren mag wel, maar heeft weinig doel omdat de SSDs nu nog een beetje klein zijn. Deze ruimte opdelen in nog kleinere stukjes zal je meestal geen voordeel opleveren.

Ik bedoelde echt Partitioneren dat van Defragmenteren wist ik al

http://nl.hardware.info/forum/threads/ssd-partitioneren-of-niet.272292/

PS er stond ook dat een clean instal beter is klopt dit
 
Laatst bewerkt:
Partitioneren heeft in principe geen enkele zin, maar kan wel. De meeste chipsets gaan daar tegenwoordig redelijk goed mee om.

Clean install is inderdaad wel beter vaak. Windows herkent zelf dat het wordt geïnstalleerd op een SSD en doet dan aanpassingen aan services e.d.. Overigens kun je de meeste dingen met een aantal commando's wel weer recht trekken als je daar wat moeite voor doet. Als je echt optimaal gebruik wil maken moet je die moeite wel even nemen.

Voorwaarde is onder andere dat je al draait op AHCI met command queing op je huidige harddisk (ingesteld via BIOS meestal)
 
Dit (Voorwaarde is onder andere dat je al draait op AHCI met command queing op je huidige harddisk (ingesteld via BIOS meestal))
heeft te maken als je alles wilt overzetten van HD naar SSD ?? niet voor een clean instal
 
Klopt. Anders werkt je image gewoonweg niet goed.

SSD zonder AHCI is nauwelijks sneller dan een HDD. MEt een clean install kun je dat eerst aanzetten mocht dat nog niet zo zijn. Als je dat probeert met een bestaande image crashed windows gewoon en weigert nog op te starten
 
Klopt. Anders werkt je image gewoonweg niet goed.

SSD zonder AHCI is nauwelijks sneller dan een HDD. MEt een clean install kun je dat eerst aanzetten mocht dat nog niet zo zijn. Als je dat probeert met een bestaande image crashed windows gewoon en weigert nog op te starten

dus de volgende vraag waar en hoe kan ik zien of AHCI aanstaat en zo niet hoe in te schakelen.
en word dit niet auto ingeschakeld met een clean instal
 
Laatst bewerkt:
AHCI zet je in de bios aan en het maakt qua snelheid echt geen ... uit of die controller nu op IDE of AHCI mode staat voor een SSD, een harde schijf heeft door de NCQ er wel voordeel van.
Weet niet hoe mensen aan die wijsheid komen dat het in snelheid zou schelen, het was eigenlijk ontwikkeld om de hot swap.
Je kunt hem eventueel later aanzetten in windows en bios.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/922976

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interface

Al lang geleden getest maar het geldt nog steeds.
https://expertester.wordpress.com/2008/07/24/ahci-vs-ide-–-benchmark-advantage/
 
Allemaal hartelijk dank voor de wijze raad .volgend week kopen en inbouwen en kijken of het lukt zet de vraag op opgelost maar laat nog weten of het gelukt is
 
De prijzen van SSD's zijn dusdanig omlaag gegaan dat een 500gb al betaalbaar wordt.
Als er iets mis gaat op een HD of SSD is dat meestal in Windows of een stuk software.
Daarom kan je maar beter de windows en software in een andere partitie hebben dan de data(documenten, foto's, films, mail, etc. )

Daarom: als er ruimte genoeg is, altijd twee partities maken, een voor windows/software en een voor de data.
En dat verandert niets aan de performance van de SSD en verkort de levensduur ook niet.

Nieuw Windows installeren op een nieuwe SSD is beter omdat er bepaalde zaken/instellingen zijn die voor een SSD anders zijn dan voor een HD.
Maar Samsung heeft daar een mooie utility voor, die meegeleverd wordt bij de aanschaf van een Samsung SSD, waarmee Windows voor een SSD geoptimaliseerd wordt.
 

Niet voor SSD's. Het hele punt is dat SSD's heel veel sneller zijn bij het lezen van veel kleine files. Om de read pipeline van een SSD te vullen bij het lezen van veel kleine files wordt NCQ gebruikt.

De performance bij lezen van veel kleine files tussen AHCI en IDE op een SSD is enorm. Als je me niet geloofd en je hebt een SSD: doe een small files benchmark met je QD geforceerd op 1 en op 32.
 
Ik kan dit beamen. heb het getest met verschillende ssd's en het verschil met AHCI en zonder is niet alleen meetbaar, maar significant merkbaar.
 
srpchulp gisteren de SSD gekocht op de DVD staat het programma Magician 4.5. Maar nergens in de minime manual staat hoe dit te gebruiken ook niet op de DVD.
wat moet ik nu?. Het programma eerst gebruiken met de oude HD nog aangesloten zonder de SSD. Of de SSD aansluiten en dan het programma gebruiken met ook de nog aangesloten HD
 
Er staan twee tooltjes op de dvd: Samsung Magician en Samsung Data Migration.
De Magician is voor de optimalisatie van Windows op een SSD en heeft dus pas zin om zijn werk te laten doen als Windows op de SSD is gezet en de pc start vanaf de SSD.
Magician heeft geen handleiding, maar na de start is er in de linkerkant een kolom met allerlei mogelijkheden die voor zich spreken.

Data migration is om de huidige hd over te zetten naar de SSD.
Dus: SSD aansluiten op de PC (via een USB-SATA-connector, of anders direct inprikken op een SATA-poort op het mobo)
PC starten vanaf de HD en daar Data Migration installeren en zijn werk laten doen. (Er is een handleiding op de dvd in de Data Migartion map).
Overigens zal de Samsung dvd, als ie in het dvd-station wordt gestopt, zelf starten met een setup die dan als keuze heeft de Datamigration tool te installeren)
Nadat de Dat Migration zijn werk heeft gedaan: PC uit, HD eruit, SSD op de plek van de HD en de pc herstarten
Vaak moet in de bios nog even verteld worden dat nu van de SSD gestart moet worden.
Ook komt het helaas vaak voor dat Windows niet wil starten na zo'n overzet actie. Dat is op te lossen door de pc te starten met de Windows installatie-DvD en dan te kiezen voor Herstel en dan Opstart-herstel.
 
Laatst bewerkt:
Dat is duidelijk ook nu weer hartelijk dank voor de duidelijke uitleg (jullie allemaal):p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan