CAT5 of CAT6?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jensen122

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2009
Berichten
90
Beste Helpmij'ers

Ik zit in dubio welke kabels ik moet gaan aanleggen. Ik verhuis binnenkort maar daar liggen nog geen internetkabels.
Het huis heeft 3 verdiepingen, wil op elke kamer internet aanleggen.

Welke kabel adviseren jullie mij? CAT5(e) of CAT6?

Alvast bedankt!

Groeten Jensen
 
Voor een woonsituatie is cat5 ruim voldoende.
 
Neem CAT5e of CAT6, beide zijn geschikt voor 1000Mbit (of 1Gbit). CAT5 is slechts geschikt voor 100Mbit, daar krijg je spijt van als je dat gaat leggen en over een paar jaar sneller wil.
 
CAT5 ondersteunt gewoon gigabit netwerkjes, alleen bij langere afstanden kan dit wat afnemen. CAT6 gaat tot 10Gbit maar dat lijkt mij wat overdreven.
 
Hoi,


Als ik toch nieuw moest trekken zou ik op de toekomst kopen en dan voor cat 6 gaan ,Cat 5 voldoet ook hoor maar prijs verschil is volgens mij niet groot meer daarom cat 6
 
Je hebt gelijk als je zegt dat de prijzen elkaar niet/nauwelijks ontlopen. CAT5 is echter veel makkelijker in het gebruik, CAT6 werkt alleen goed als aan alle specificaties zijn voldaan en die zijn erg streng. Denk aan bochtjes, de hoeveel mantel die je stript, de manier waarop je de stekkertjes erop knijpt enzovoorts. CAT5 is gewoonweg veel robuuster en geeft meer bewegingsruimte. Ga je toch voor CAT6 en volg je de specificaties niet nauwkeurig dan hou je CAT5 op steroïden over. Het juiste gebruik van de kabels en het correct knijpen van de connectors is veel belangrijker dan de soort kabel.
 
Hoi,

Klopt maar met cat5 zal je dit ook met beleid moeten doen minder maar toch . Keuze is aan de ts.
 
let wel op dat je "echte" cat 5E / 6 neemt met 4 echte koperparen. Er is tegenwoordig een hoop chinese troep met aluminium en ijzer. Ik ben ook voorstander van "gewoon" 5E. Goedkoper af te werken en er zijn makkelijker wandpluggen e.d. voor te krijgen.
 
Precies. Hou er dan ook rekening mee dat je alles (contactdozen, patchkabels, etc..) ook in Cat. 6 kwaliteit moet aanleggen. Cat. 5E kan ook gewoon 1GB aan, dus daar zit het probleem voorlopig ook niet. Toekomstige standaarden zullen eerder draadloos zijn, dus tegen de tijd dat de bekabeling is verouderd is die waarschijnlijk ook niet meer nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan